پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

۲هفته پس از قتل عام تعدادی از سیاهپوستان در کلیسای شهر چارلستون ایالت کارولینای جنوبی آمریکا توسط یک جوان سفید‌پوست، اکنون به آتش کشیده‌شدن یک کلیسای تاریخی در پی آتش‌سوزی‌های سریالی در کلیساهای سیاهپوستان نگرانی‌ها از بازگشت خشونت‌های گسترده نژادی به جامعه آمریکا را تشدید کرده است.

کو کلاکس کلان‌ها در حوادث دهه ۱۹۹۰ آمریکا دست به خشونت‌های گسترده علیه سیاهپوستان زدند.

 

كليساي «مونت زيون» شهر گريليويل در شمال چارلستون، كه ساخت آن به 100سال پيش بازمي‌گردد، شامگاه سه‌شنبه توسط افراد ناشناس به آتش كشيده شد و 4ساعت تمام در آتش سوخت تا تنها خاكستري از آن باقي بماند. اين كليسا پيش از اين نيز در سال 1995، توسط 2 عضو گروه افراطي و نژادپرست «كو كلاكس كلان» به آتش كشيده شده بود. حادثه سه‌شنبه شب تقريبا در سالگرد همان آتش‌سوزي سال 1995اتفاق افتاده است.

كو كلاكس كلان يك گروه نژادپرست افراطي است كه در دهه 1860ميلادي در آمريكا پايه‌گذاري شد. اين گروه به برتري نژاد سفيد و آمريكاي پروتستان اعتقاد دارد و عليه سياهپوستان و كاتوليك‌ها دست به اقدامات خشونت بار زيادي زده است. در جريان جنگ‌هاي داخلي آمريكا كه در نهايت به يكپارچگي آن منجر شد، نيروهاي فدرال موفق شدند در دهه 1870اين گروه را از بين ببرند، اما در سال 1915عده ديگري با همين نام بار ديگر اين گروه را احيا كردند.

كليساي مونت زيون هفتمين كليساي سياهپوستان است كه طي يك هفته گذشته دچار آتش‌سوزي مي‌شود. پيش از اين، كليساهايي در ايالت‌هاي فلوريدا، جورجيا، كاروليناي شمالي، كاروليناي جنوبي و تنسي هم در آتش سوختند و تاكنون عمدي بودن 3مورد از آنها مشخص شده است. اين آتش‌سوزي‌هاي سريالي يك هفته پس از حمله به كليساي چارلستون آغاز شد؛ حمله‌اي كه در آن 9سياهپوست به ضرب گلوله كشته شدند.

از روز گذشته عده زيادي از آمريكايي‌ها در فضاي مجازي آتش‌سوزي كليساي مونت زيون را عمدي و آن را از سر نفرت نسبت به سياهان دانسته‌اند. در پي اين آتش‌سوزي، ترنس مكي، كشيش كليساي مونت زيون، به خبرنگاران گفت: «اينكه اين كليسا در آتش سوخت واقعا ناراحت‌كننده است، اما اين موضوع كه فردي كليسا را به عمد به آتش كشيده، قلب انسان را به درد مي‌آورد.»

  • بازگشت نفرت نژادي به آمريكا

حوادث مربوط به آتش‌سوزي در كليساها، مساجد و ديگر ساختمان‌هاي مذهبي در آمريكا اتفاق جديدي نيست. واشگتن‌پست در گزارشي به نقل از انجمن ملي حفاظت از آتش‌سوزي اين كشور مي‌نويسد: به‌طور متوسط در هر سال 1780آتش‌سوزي در اين ساختمان‌ها رخ مي‌دهد كه بين سال‌هاي 2007تا 2011 حدوداً 16درصد آنها عمدي بوده‌اند.

با اين حال، اقدام يك جوان سفيدپوست در حمله به كليساي سياهپوستان و وقوع آتش‌سوزي‌هاي زنجيره وار در ديگر كليساهاي سياهپوستان در ايالت‌هاي جنوبي آمريكا، يادآور حوادث 20سال پيش اين مناطق است. طي حوادثي كه اواسط دهه 1990رخ داد بيش از 670كليساي سياهپوستان توسط گروه‌هاي افراطي نژادپرست به آتش كشيده شدند. اين حوادث به تشكيل يك گروه كاري ملي منتهي شد و وظيفه تحقيق در زمينه آتش‌سوزي‌ها و پيدا كردن مسببان آنها بر عهده اين كارگروه قرار گرفت.

پس از بازسازي كامل كليساي مونت زيون در سال 1996، بيل كلينتون رئيس‌جمهور وقت آمريكا، در محل اين كليسا حاضر شد و در سخناني گفت: «90سال پيش وقتي اين كليسا ساخته مي‌شد، مردم انتظار هر چيزي مثل منفجركردن آن را هم داشتند؛ آن دوره، دوره جيم كرو بود و هر شب در شهرهاي ايالت‌هاي جنوبي قتل و غارت اتفاق مي‌افتاد... اكنون همه ما مي‌دانيم كه ديگر نمي‌خواهيم به آن روزهاي تاريك بازگرديم، اما اين حوادث نشان مي‌دهد كار ما هنوز تمام نشده است.» قوانين جيم كرو به قوانيني اشاره دارد كه در سال 1890در ايالت‌هاي جنوبي آمريكا به تصويب رسيدند و بر جدايي سياهپوستان از سفيدپوستان در تمام اماكن عمومي تأكيد داشتند و تا سال 1965همچنان اجرا مي‌شدند.

درحالي‌كه بخش‌هايي از خاورميانه و آفريقا در آتش جهل و نفرت مذهبي مي‌سوزد، جامعه آمريكا هم بار ديگر درگير نفرت نژادي ميان سفيد و سياه شده است. حوادث اخير آمريكا عليه سياهپوستان، نگراني از بازگشت خشونت‌هاي نژادي دهه 1990را تشديد كرده است. حوادث اخير در كنار خشونت‌هاي جاري عليه سياهپوستان در جامعه آمريكا به‌خصوص از سوي نيروهاي پليس اين كشور نشان مي‌دهد نفرت نژادي گسترده عليه سياهپوستان همچنان آتش زيرخاكستري است كه ممكن است بار ديگر در اين كشور شعله ور شود.

کد خبر 299825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha