سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

اظهارات معاون سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات اصناف از جمله طلافروشان با واکنش‌های تندی از سوی اهالی صنوف مواجه شد.

طلا

طاري بخش گفته بود كه «آخرين ميانگين ابرازي ماليات بر ارزش افزوده توسط طلافروشان مربوط به زمستان سال گذشته ۹۰۰ هزار تومان بوده است، البته اين ميزان ماليات نسبت به دوره‌هاي قبل كمتر است. بر اين اساس، ماليات ابرازي با واقعيت منطبق نيست و سازمان امور مالياتي براساس حسابرسي‌ها ماليات واقعي را وصول خواهد كرد.»

اين اظهارنظر با واكنش تعدادي از اعضاي صنف طلا و جواهر مواجه شد. تماس روزنامه همشهري با محمد كشتي‌آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر نشان داد كه اهالي اين صنف تماس‌هاي مكرري با اتحاديه داشته‌اند تا از اين طريق موضع اعتراضي خود را به مسئولان منتقل كنند. كشتي‌آراي به همشهري گفت: اجازه دهيد تا با همكاران خود صحبتي داشته باشيم تا به جمع‌بندي برسيم و پس از آن در اين مورد موضع‌گيري كنيم. رئيس اتحاديه طلا و جواهر اينگونه از اظهارات معاون سازمان امور مالياتي گلايه كرد: معلوم نيست چرا در ميان همه صنوف، دائما از صنف طلا صحبت مي‌شود. نمي‌دانيم چرا مسئولان سازمان مالياتي تنها از صنف در برابر افكار عمومي سخن مي‌گويند.

روز گذشته تعدادي از طلافروشان در تماس با روزنامه همشهري اظهارات معاون سازمان مالياتي را كم‌لطفي دانستند. يكي از اين طلافروشان گفت: «در شرايطي كه اوضاع اقتصادي خراب است و مردم حتي براي خريد مايحتاج ضروري نيز با مشكل مواجه هستند، بازار طلا كساد است. در اين شرايط مجبوريم هر سال ماليات بيشتري بپردازيم. بسياري از هم صنفان ما به‌خاطر همين فشارهاي مالياتي كار را تعطيل كرده‌اند و پول خود را در بانك گذاشته‌اند. با وجود اين مسئولان سازمان مالياتي همواره نسبت‌هايي به طلافروشان مي‌دهند كه توهين به فعالان اين صنف است.»

يكي ديگر از اين طلافروشان گفت: « به غيرماليات بر درآمد كه سالانه مي‌پردازيم، هر فصل ماليات بر ارزش افزوده را نيز پرداخت مي‌كنيم درحالي‌كه عموما امكان دريافت ماليات بر ارزش افزوده از مشتري وجود ندارد. نمي‌توانيم به مشتري بقبولانيم كه 7درصد سود به ما بدهد و 9درصد هم ماليات بپردازد. در اين بازارِ بدون مشتري در رقابت با يكديگر مجبور مي‌شويم از سود خود نيز تخفيف بدهيم.» يكي ديگر از طلافروشان در تماس با همشهري گفت: «‌بيشترين ماليات را طلافروشان مي‌پردازند.

به موقع هم ماليات مي‌دهيم. دست سازمان مالياتي هميشه در جيب طلافروشان است اما بازهم به بدنام كردن صنف ما مي‌پردازند. در اين شرايط بحراني بسياري از هم‌صنفان با فشار مالياتي مجبور شدند كه مغازه خود را ببندند.» اعتراض طلافروشان به موضوع ماليات ارزش افزوده در زمان ابلاغ آن نيز خبرساز شده بود. طلافروشان معتقدند به‌دليل مصرفي نبودن طلا و ميرايي نداشتن آن بايد ماليات ارزش افزوده به اجرت و سود تعلق گيرد نه كل ارزش طلا. همانطور كه در معاملات املاك تنها به كميسيون بنگاه املاك ماليات تعلق مي‌گيرد نه قيمت ملك معامله شده. سازمان مالياتي اما اين استدلال را قبول ندارد و معتقد است كه بايد به كل مبلغ معامله طلا ماليات ارزش افزوده تعلق گيرد.

در عين حال سازمان مالياتي تاكيد دارد كه همه اصناف از جمله طلافروشان بايد ماليات لازم را بپردازند و ميانگين 900هزار توماني ماليات براي صنف‌طلافروشان غيرقابل قبول است.

کد خبر 299723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha