همشهری آنلاین: شواهد و مستندات موجود نشان دهنده اختلافاتی است که میان اعضای ۱+۵ بر سر بازرسی از اماکن نظامی و هسته‌ای ایران و حدود و ثغور آن به وجود آمده است.

مذاکرات هسته‌ای

مهر نوشت: در پی حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزرای امور خارجه تروییکای اروپایی و معاونین وزرای امور خارجه چین و روسیه در وین، ظاهرا قرار است موضوع بازرسی های فراپادمانی و مواضع هر یک از طرف های مذاکره کننده به صورتی صریح و احتمالا در نشستی مشترک مورد بررسی قرار گیرد. با این حال اختلاف مواضع اعضای ۱+۵ درخصوص اصرار یا عدم اصرار بر روی بازرسی های فراقانونی موضوعی است که در فاصله کمتر از ۵۰ ساعت باقیمانده تا فرا رسیدن ضرب الاجل دهم تیرماه محرز و آشکار است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، چنانچه از گفته های منابع خارجی نزدیک به مذاکرات هسته ای وین بر می آید، اختلافات داخلی اعضای ۱+۵ بر سر موضوع بازرسی های فراپادمانی در سه سطح قابل تبیین است:

سطح اول مربوط به اختلافاتی است که میان دو کشور چین و روسیه از یک سو و اعضای غربی ۱+۵ (آمریکا و تروییکای اروپایی) از سوی دیگر وجود دارد. بر این اساس مقامات روسی و چینی اصرار طرف غربی بر روی موضوع بازرسی های فراپادمانی را مخل توافق نهایی قلمداد کرده و با آن مخالف هستند.

سطح دوم اختلاف مربوط به تفاوت رویکردی است که در داخل اردوگاه غربی مذاکرات هسته ای وجود دارد. بر این اساس دو کشور آلمان و انگلیس در عین تاکید کلی حول محور نظارت های آژانس بر اماکن هسته ای ایران، نسبت به اصرار بیش از حد پاریس و واشنگتن بر روی این مولفه نگران هستند. به عبارت بهتر، برلین و لندن از اینکه موضوع بازرسی های فراپادمانی به عاملی برای بر هم خوزدن توافق نهایی تبدیل شود نگران هستند.

سطح سوم اختلافات موجود میان اعضای ۱+۵، به اختلافاتی باز می گردد که میان واشنگتن و پاریس در این خصوص وجود دارد. اگرچه در بسیاری از موارد میان جان کری و لوران فابیوس در خصوص نوع و نحوه طرح موضوعات مربوط به بازرسی های فراپادمانی اتفاق نظر و همراهی وجود دارد اما در گلوگاه های زمانی حساس (مانند حال حاضر)، ایالات متحده آمریکا به شدت نگران بازی خودخواهانه فرانسه و بر هم زدن پازل بازی توسط سران کاخ الیزه است. دقیقا مانند اتفاقی که در جریان امضای توافق موقت ژنو در سال ۱۳۹۲ رخ داد و منجر به تلاقی مواضع آمریکا و فرانسه در روزهای پایانی مذاکرات شد. واشنگتن نسبت به بازی آنارشیستی و غیر قابل پیش بینی و تخریب گرایانه فرانسوی ها در دقایق پایانی مذاکرات هسته ای (تحت تاثیر قراردادهای نظامی و اقتصادی با آل سعود و تعلق خاطر مستقیم کاخ الیزه به لابی نتانیاهو در سرزمینهای اشغالی) نگران هستند.

کد خبر 299471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha