یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

برگزاری همایش روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشکری فرصتی شد برای ارائه جدید‌ترین آمار و اظهارنظر‌ها درباره اعتیاد و مواد‌مخدر در ایران؛ از میزان شیوع مصرف مواد در ایران تا ساخت واکسن مرفین و هروئین در کشور.

همایش موادمخدر

دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در اين همايش با اعلام اينكه امسال بيش از ۹۰ تن انواع مواد‌مخدر در سراسر كشور امحاء مي‌شود، گفت:در كشور ما بيش از ۹۷ درصد افراد پاك و سالم هستند، با اين حال شيوع استفاده از مواد‌مخدر در ايران ۵۰ درصد متوسط شيوع اعتياد در كل دنياست.

رحماني فضلي با اشاره به همجواري ايران با توليدكنندگان بزرگي همچون افغانستان كه بيش از ۸۰ درصد مواد‌مخدر سنتي دنيا را تهيه و توليد مي‌كند، يك‌بار ديگر قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد‌مخدر را تهديد بزرگي دانست و از كم بودن همكاري بين‌المللي گلايه كرد و گفت:«اگر همكاري‌هاي مستمر و مفيد از سوي كشورهاي مختلف به‌ويژه نهادهاي بين‌المللي و مخصوصا سازمان ملل داشته باشيم به‌طور قطع مي‌توانيم امر مبارزه را توسعه داده و با سياست‌هايي از قبيل كشت جايگزين و تأمين معيشت در كشور افغانستان به‌صورت قاطعانه امر پيشگيري از تهيه و توليد مواد‌مخدر را پيگيري كنيم.»

  • فضاي مجازي در خدمت اعتياد

دادستان كل كشور نيز با بيان اينكه امروز ايران در خط مقدم مبارزه با مواد‌مخدر قرار دارد، به قاچاقچيان مواد‌مخدر هشدار داد كه براي مبارزه با مواد‌مخدر اراده جدي وجود دارد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمين رئيسي با بيان اينكه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي براي مبارزه با مواد‌مخدر گام‌هاي بلندي در زمينه قانونگذاري، رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاقچيان و برخورد و مقابله برداشته شده، همه اين اقدامات را نشان‌دهنده‌ عزم جدي در مبارزه با مواد‌مخدر ارزيابي كرد و گفت:« امروز ايران در حال انجام يك جهاد بزرگ در امر مبارزه با مواد‌مخدر است. 70تا 80درصد زندانيان در ايران مربوط به حوزه مواد‌مخدر هستند و در كشور ما از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي اراده جدي در امر مبارزه با مواد‌مخدر وجود داشته و دارد، اما اين اراده جدي را در كشورهاي غربي و اروپايي نمي‌بينيم. اگر ايران امر مبارزه را رها كند نخستين قرباني‌هاي مواد‌مخدر كشورهاي اروپايي هستند.انتظار داريم نهادهاي بين‌المللي از امر مبارزه با مواد‌مخدر حمايت كنند.البته انتظار كمك مالي صرف نداريم، بلكه مي‌خواهيم در قطعنامه‌هاي‌شان حركت پرخروش ملت ايران را در اين زمينه مورد نكوهش قرار ندهند.»

دادستان كل كشور همچنين فضاي مجازي را نيز در خدمت مواد‌مخدر ارزيابي و تأكيد كرد:«به همين‌خاطر سياست ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در امر اجتماعي كردن مبارزه با مواد‌مخدر بسيار پسنديده است. »

  • ساخت واكسن براي هروئين

قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم در اين همايش از ساخت واكسن‌هاي مرفين، سيگار و هروئين خبر داد و خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت براي صدور مجوزهاي مربوط به اين واكسن‌ها شد.

عليرضا جزيني با بيان اينكه يكي از موضوعات در پيشگيري حفظ افراد در معرض خطر است، گفت:در بازديدي كه از انستيتو پاستور داشتم، در جريان ساخت واكسن مرفين و هروئين قرار گرفتم كه مراحل ثبت اختراع آنها انجام شده و درنظر داريم اين واكسن‌ها را براي افراد در معرض خطر اعتياد استفاده كنيم.البته نياز است كه وزارت بهداشت براي صدور مجوزهاي مربوط اقدام عاجل انجام دهد. اين واكسن‌ها كه قيمت ارزاني خواهند داشت مراحل تست انساني و حيواني خود را پشت سر گذاشته و نتيجه بخش بوده‌اند.

جزيني آمار غيررسمي توليد موادمخدر در سال ۲۰۱۵ را ۸۰۰۰ تن اعلام كرد و با اشاره به افزايش سطح كشت و توليد مواد افيوني در افغانستان براي چهارمين سال متوالي توضيح داد: اين وضعيت موجب تحميل خسارات مضاعف و سنگين در ابعاد مختلف جاني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و بهداشتي براي كشورهاي منطقه و به‌خصوص كشور ايران كه در خط مقدم جبهه جهاني عليه قاچاق مواد‌مخدر مبارزه مي‌كند، شده است.

وي جزئيات كشف مواد‌مخدر در سال ۲۰۱۴ ميلادي را چنين اعلام كرد:« دستگاه‌هاي مقابله‌اي كشورمان موفق شدند با اجراي ۲۲۰۰ عمليات، بيش از ۵۰۶ تن انواع مواد‌مخدر ازجمله حدود ۱۳.۵ تن هرويين و ۱۲.۵ تن مرفين را كشف و بيش از ۲۷۷۰ باند قاچاق را متلاشي كنند. در اين ميان بيش از ۳۳۰ آشپزخانه توليد شيشه با كشف 4تن شيشه منهدم شد. همچنين در 6ماهه سال ۲۰۱۵ ميلادي موفق به كشف بيش از ۳۰۵ تن انواع مواد‌مخدر ازجمله ۹ تن هرويين شدند.علاوه بر اين در 3ماهه نخست امسال با اجراي ۶۸۵ عمليات و درگيري، در مجموع ۱۵۰ تن انواع مواد‌مخدر، 2ميليون قرص و آمپول غيرمجاز و حدود ۱۷ تن انواع پيش‌ساز، كشف و تعداد ۶۶ هزار و ۴۷۰ نفر قاچاقچي دستگير شدند.كشف مواد‌مخدر و قرص غيرمجاز نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به‌ترتيب ۲۱ درصد و ۵۳ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

اما قرائت جديدترين گزارش دفتر مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد در اين همايش نشان داد كه در سال 2013ميلادي 246ميليون نفر در جهان موادمخدر مصرف كرده‌اند.

گزارش جهاني مصرف موادمخدر، مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد در سال 2015نشان مي‌دهد كه در سال 2013ميلادي 246ميليون نفر موادمخدر مصرف كرده‌اند. همچنين 27ميليون نفر جزو معتاداني هستند كه وضعيت بحراني دارند و تقريبا نيمي از آنان معتادان تزريقي‌اند. همچنين حدود بيش از يك ميليون نفر از معتادان تزريقي در سال 2013به HIV مبتلا بوده‌اند.در اين گزارش آمده است: مردان 3برابر زنان از موادمخدري چون حشيش، كوكائين و آمفتامين استفاده مي‌كنند درحالي‌كه مصرف اپيوئيد (مسكن‌هاي شبه مرفين) و آرامبخش‌ها بين زنان شايع‌تر است.

  • پيام رئيس‌جمهور به همايش

متأسفانه جوانان كه نيروي مولد و پشتوانه توسعه آينده به شمار مي‌آيند، جزو نخستين قربانيان اين سوداگري مرگبار هستند. كشور ما به واسطه همجواري با كشوري كه اصلي‌ترين منشأ كشت و توليد و به تبع آن فعاليت مجرمان جرايم سازمان يافته و فرامرزي است، در معرض بيشترين خسارات انساني و عواقب مخرب ناشي از قاچاق و اعتياد قرار دارد.شعار روز جهاني مبارزه با مواد‌مخدر در سال ۲۰۱۵ اين است كه «بياييد با هم زندگي، جامعه و هويت مان را عاري از مواد‌مخدر كنيم».

  • پيام دبيركل سازمان ملل

در حال حاضر از هر ۶ نفر مصرف‌كننده مواد در جهان فقط يكي به درمان دسترسي دارد. از هر 3مصرف كننده، يك نفر زن است و اعتياد سالانه ۲۰۰ هزار نفر را مي‌كشد.اقداماتي بايد انجام شود تا اطمينان حاصل شود مردم در سراسر جهان درصورت نياز به كاهنده‌هاي درد دسترسي خواهند داشت. ما بايد تمام تلاش خود را به‌كار ببريم تا درك بهتري از مصرف مواد به‌عنوان يك وضعيت غيربهداشتي اجتماعي كه مسبب مسائلي چون هپاتيت و ايدز است، داشته و مراقبت به عمل آوريم.

کد خبر 299377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha