مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: نوع جدیدی از ماده از خانواده پلاستیک کشف شده است که خاصیت خود ترمیمی داشته و گجت‌های شکسته را ترمیم می‌کند.

شکستن گجت‌های جدید، نو و گران چون: تلفن همراه، تبلت، ساعت اپل و... پیامدهایی به همراه دارد.

محققان فرانسوی به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات بعد از شکستن گجت‌های جدید، دست به تلاشی نتیجه بخش زدند.

آن‌ها در این تلاش و تحقیقات موفق به کشف نوعی ماده‌ی جدید از خانواده پلاستیک شدند که خاصیت خود ترمبمی دارد.

خواص منحصر به فرد این ماده پلاستیکی به عنوان مثال؛ اجازه می‌دهد که در صورت شکستن یا اسیب فیزیکی گجت‌های شما چون گوشی همراه در زمان کوتاهی ترمیم شده و مانند روز اولش شود. این فرایند تنها با انتقال حرارت و یک کاتالیزور شیمیایی انجام می‌شود و در نهایت می‌توانید به تماشای ترمیم آسیب‌دیدیگی بنشینید.

خودترمیمی

ویتریمرها زاییده افکار لودویک لیبلر دانشمند مواد در موسسه علمی( ESCPI)  پاریس است. موسسه و  مدرسه‌ای که با کشف  رادیواکتیویته معروف توسط ماری کوری ساخته شده است.

با ثبت این تحقیقات لیبلر توانست جایزه 2015 مخترعین در رده پژوهش EPO (دفتر ثبت اختراع اروپا) را از آن خود کند. همچنین انتظار می‌رود، این ماده در همه زمینه‌های علمی و پزشکی تاثیر گسترده و تحول شگرف ایجاد کند.

این دانشمند بر این باور است که اولین برنامه‌های کاربردی این ماده در زمینه حمل و نقل استفاده شود. مانند؛اتومبیل، هواپیما و تمامی مواردی که نیاز به تعمیرات و افزایش دوام اشیاء ضرورت دارد.

او می‌گوید این کشف و ماده را از فیلم ترمیناتور (نابودگر) 1 و 2 الهام گرفته است.

 ویتریمرها (Vitrimers)ترکیب دو خانواده موجود از پلاستیک‌ها هستند که هنگام حرارت، نرم و انعطاف پذیر می‌شوند. به عبارتی این مواد هنگامی که حرارت داده می‌‌شوند کاملا منعطف می‌شوند، اما هنگامی که سرد می‌شوند به شکل جامد و ثابت در می‌آیند و نمی‌توان تغییر و اصلاحی در آن ایجاد کرد.

همین حالت ماده هست که به آن قدرت ترمیم و بازسازی آسیب و شکستگی گجت‌ها را می‌دهد.

این ماده در هر دو بعد تاثیر گذار است. بعد اول همان ترمیم و بازسازی موارد مختلف است و بعد دوم ایجاد مقاومت و شاید حفظ پایداری دائمی اشیاء باشد. کسی چه می‌‌داند شاید این ماده همان کیمیا و اسرار زندگی ابدی باشد!

چرا که گفته می‌شود این ماده در زمینه پزشکی، خود شفا نیز هست. این ماده بر روی حیواناتی چون موش های صحرایی مورد ازمایش قرار گرفته تاثیرات بسیار شگرف خود را نشان داده است.

  • برگرفته از: سی ان ان
کد خبر 299361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha