یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

مینا شهنی: بیماران صعب‌العلاج برای استفاده از یارانه سرگردانند. دولت بخشی از بودجه تعیین شده در بند «ب» تبصره 15 لایحه بودجه را برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده‌‌ است.

این در حالی ‌است که هزینه‌های درمان بیماران صعب‌العلاج  بر عهده صندوق‌های بیمه‌ای است و صندوق‌های بیمه‌ای با تقبل بیمه درمان این افراد باید تمامی هزینه‌های ناشی از بیماری‌شان را به مراکز درمانی بپردازند.

حمید رضا سفاری، مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، در این‌باره گفت: صندوق‌های بیمه‌ای تنها مرجع تقبل هزینه‌های درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج هستند به همین دلیل بهتر است ترتیبی داده شود تا این بودجه به سمت صندوق‌های بیمه‌ای گسیل شود.

سفاری درباره مصارف این بودجه گفت: بودجه مورد نظر برای مصارف متعددی از جمله دیه بیماران هموفیلی، هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج و افراد دچار هزینه‌های سنگین درمان درنظر گرفته شده است که تا پایان امسال باید به طور کامل در اختیار گروه هدف قرارگیرد.
به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی بیمه‌‌های وزارت رفاه استراتژی وزارت رفاه این است که همه این اعتبار به این دسته از نیازمندان تعلق بگیرد و این بودجه در یک جا متمرکز شود تا مردم میان دستگاه‌های مختلف دچار سردرگمی و بلاتکلیفی نشوند.

او با اشاره به هدف اصلی تخصیص این بودجه گفت: ما معتقدیم که پول باید در اختیار وزارت رفاه قرار گیرد تا با همکاری مراکز تعیین کننده نیاز مردم مرتفع شود.سفاری با تاکید بر این‌ نکته که در شرایط کنونی میزان اثر بخشی این بودجه متناسب با برنامه‌ریزی نخواهد بود افزود: در شرایط کنونی به دلیل پراکندگی ایجاد شده این اثر بخشی به میزان زیادی کاهش پیدا کرده‌است، اما چنانچه ترتیبی در نظر گرفته‌ شود که یارانه در نظر گرفته شده از طریق صندوق‌های بیمه‌ای برای بیماران هزینه شود بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

هر چند سفاری تاکید کرد، چنانچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  حاضر به قبول مسئولیت کامل حل مشکل گروه هدف این بودجه را برعهده بگیرد، می‌توان تمامی بودجه و مسئولیت آن را متوجه وزارت بهداشت کرد.

او معتقد است چنانچه به دلیل پشت سر گذاشتن زمان تغییر و اصلاحات بودجه امکان جابجایی ردیف‌های بودجه‌ای وجود ندارد و نمی‌توان قانون بودجه را تغییر داد، بهتر است با دستور ریاست جمهوری، معاونت‌ ریاست جمهوری یا با تصمیم هیأت دولت، بودجه مورد نظر با انعقاد  تفاهم‌نامه‌هایی در  اختیار صندوق‌های بیمه‌ای گذاشته شود تا مشکل این دسته از بیماران در سال‌ جاری برطرف شده و برای سال‌های آینده نیز برنامه‌‌ریزی مناسب‌تری در نظر گرفته شود.

مدیرکل برنامه‌‌ریزی  بیمه‌های خدمات درمانی وزارت رفاه افزود: شناسایی و تعیین ناتوانی بیماران و خانواده‌های آنان بر عهده وزارت رفاه است که شناسایی این مصادیق کار دشواری است.

بر اساس گفته‌های سفاری، نوع بیماری، شرایط مالی و درآمدی خانواده بیمار و هزینه‌های درمان و سایر هزینه‌های جانبی که بیماران متحمل می‌شوند از جمله مشخصه‌هایی است که باید در نظر گرفته شود و با توجه به نداشتن بانک اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات درست و تشخیص میزان نیاز بیماران ناممکن است.

سفاری با تاکید بر این‌‌ که دولت سعی دارد تا از طریق اختصاص این یارانه به بیماران گروه هدف سایر هزینه‌های جانبی‌شان را تا حد امکان بپردازد گفت: سعی شده تا سایر هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج و بیماران نیازمند پرداخت شود.

به گفته او هزینه جابه‌جایی و حمل و نقل، هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز بیماران و جبران خسارت مالی که بیماری بر خانواده‌ می‌گذارد از جمله اهداف عالی برای صرف این بودجه در نظر گرفته شده‌بود که به نظر می‌رسد در صورتی که یک مرجع شناسایی برای این دسته از بیماران و شرایط درآمدی و خانوادگی‌شان وجود نداشته‌ باشد امکان سرویس‌دهی به آنان ناممکن خواهد بود.

از سوی دیگر هزینه‌های جانبی بیماران صعب‌العلاج در بسیاری از موارد اگر برابر با هزینه درمان نباشد کمتر از آن هم نخواهد  بود و همین نکته رسیدگی و توجه کافی به هزینه‌های جانبی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

گفتنی است که بر اساس بند «ب» تبصره 15 لایحه بودجه امسال در راستای جبران اثرات حذف تدریجی یارانه‌ها بر اقشار آسیب‌‌پذیر و اجرای برنامه‌های رفاه و تأمین اجتماعی  مبلغ 300 میلیون تومان بر اساس پیشنهاد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی  در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار گرفت تا برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر  هزینه شود.

25درصد از این بودجه (75 میلیون تومان) برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج سرطانی، آلزایمر و تأمین هزینه‌های بیمارانی که دچار هزینه‌های تحمل ناپذیر درمانی هستند، در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته‌‌ و تعداد این بیماران بر اساس اطلاعات منتشر شده 50 هزار نفر برآورد شده‌است.

کد خبر 29932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز