علی‌اصغر محمدی: اختلاف نظر دانشگاه آزاد با وزارت علوم درخصوص پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون مجوز وزارت علوم، همچنان ادامه دارد و دود این اختلاف و ناهماهنگی به چشم دانشجویانی می‌رود که اکنون در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

آنها 2ترم درس خوانده‌اند، شهريه هنگفتي پرداخت كرده‌اند و با نگراني در انتظار تصميم مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد هستند.

معاون آموزشي دانشگاه آزاد مي‌گويد كه دانشجويان اين رشته‌ها نگران نباشند و حتي به دانشجوياني كه از مهرماه آينده قرار است در اين رشته جذب شوند نيز اين اطمينان‌خاطر را داده و تأكيد كرده جاي هيچ‌گونه نگراني نيست.

در مقابل شوراي گسترش وزارت علوم اعلام كرده وظيفه كميته 5نفره با توجه به انقضاي مهلت تعيين شده براي رسيدگي به وضعيت رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه به پايان رسيده و اين موضوع به‌صورت عادي در اين شورا بررسي خواهد شد و رشته‌هاي بدون مجوز بايد از دفترچه كنكور امسال حذف شود.

  • نگران نباشيد

معاون آموزشي دانشگاه آزاد در واكنش به نگراني دانشجويان دوره دكتري رشته‌هايي كه هنوز به تصويب وزارت علوم نرسيده به همشهري مي‌گويد: «جاي هيچ نگراني براي دانشجوياني كه در اين رشته‌ها تحصيل مي‌كنند و همچنين داوطلباني كه از مهر وارد دانشگاه آزاد مي‌شوند وجود ندارد اقدامات لازم براي تصويب رشته‌هاي باقيمانده انجام شده است.»

دكتر حسين غريبي توضيح مي‌دهد:«با تعامل مناسبي كه بين دانشگاه آزاد و وزارت علوم وجود دارد اميد است بتوانيم ساير رشته‌هاي باقي مانده را نيز به همين شكل خيلي زود به سرانجام برسانيم.»

به گفته وي پرونده رشته‌هايي كه براي مقطع كارشناسي ارشد و دكتري به وزارت علوم ارسال شده بود، برخي از آنها از قبل در اين وزارتخانه وجود داشت و وزارت علوم هم به‌صورت عادي و با روند معمولي آنها را بررسي مي‌كرد كه در اين بررسي‌ها تقريبا تعداد زيادي از اين پرونده‌ها به سرانجام رسيده و تعدادي هم در حال بررسي است.

پيش از اين هم معاون آموزشي دانشگاه آزاد با اذعان تلويحي به پذيرش بدون مجوز دانشجو گفته بود: «وزارت علوم مي‌گويد دانشگاه آزاد بايد ابتدا اين رشته‌ها را در شوراي گسترش مصوب مي‌كرد. از سوي ديگر ما در يك موقعيت انجام‌شده قرار گرفته بوديم و سعي داريم اكنون آن را مديريت كنيم.»

  • پايان وظيفه شوراي 5نفره

درحالي‌كه معاون آموزشي دانشگاه آزاد به دانشجويان رشته‌هاي بدون مجوز و داوطلباني كه قرار است در اين رشته‌ها پذيرش شوند اطمينان‌خاطر مي‌دهد كه نگران نباشند، روابط عمومي وزارت علوم اعلام كرده كه براساس مصوبه شوراي گسترش آموزش عالي تمام كدرشته‌هايي كه نتوانسته‌اند مجوز لازم را از شوراي گسترش آموزش عالي بگيرند بايد از دفترچه آزمون پذيرش دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي در سال 94-95حذف شوند.

براساس اعلام شوراي گسترش آموزش عالي، با توجه به اينكه مأموريت كميته 5نفره رسيدگي به پرونده‌هاي فاقد مجوز دانشگاه آزاد اسلامي تا پايان ارديبهشت94بوده و با توجه به اتمام دوره مأموريت، وظيفه اين كميته پايان يافته تلقي مي‌شود. بنابراين از اين پس براي پرونده‌هاي جديد دريافت شده از طريق سامانه دفتر گسترش آموزش عالي طبق روال ساير دانشگاه‌ها توسط گروه‌هاي تخصصي شورا بررسي و تصميم‌گيري مي‌شود.

اين اطلاعيه وزارت علوم در حالي است كه چند روز قبل معاون آموزشي وزارت علوم در اظهاراتي متناقض و همسو با مسئولان دانشگاه آزاد، درباره رشته محل‌هايي كه هنوز مجوز نگرفته‌اند، گفته بود:«ما نمي‌گوييم ۱۴۰۰ رشته محل باقي مانده، فاقد مجوز هستند، بلكه مي‌گوييم به لحاظ شاخص‌هايي كه در آموزش عالي تعريف شده داراي نقص هستند و دانشگاه آزاد بايد نسبت به رفع نقص آنها اقدام كند. ما كاملا با مديريت اين دانشگاه هماهنگ هستيم، دانشگاه آزاد نيز به‌دنبال رفع نقص رشته محل‌هاي مذكور است. اگر پس از انجام رفع نقص ۱۰ الي ۱۵ درصد مورد قبول وزارت علوم نباشد، در زمان خود با تفاهم در مورد آن چاره‌انديشي مي‌كنيم.»

  • تعيين تكليف دانشجويان

اما مديركل دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم دي 93با تأكيد بر اينكه پس از رسيدگي به پرونده‌ها، اگر كدرشته‌اي واجد شرايط نباشد داوطلبان آن كدرشته بايد در واحد ديگري مشغول به تحصيل شوند، گفته بود:«تعيين تكليف دانشجويان پذيرش شده مشكل دانشگاه آزاد است ما فقط نتيجه بررسي‌هاي خود در رابطه با امكانات دانشگاه براي پذيرش دانشجو در يك كدرشته را اعلام مي‌كنيم. اگر كدرشته‌هايي واجد شرايط نباشند از ادامه پذيرش دانشجو بازمي‌مانند و دانشجويان مشغول به تحصيل در اين كدرشته‌ها بايد به واحد ديگري منتقل شوند.»

كسي درست نمي‌داند دانشگاه آزاد دقيقا چه تفاهمي با وزارت علوم داشته است كه مسئولانش تا اين اندازه محكم از حل شدن اين مشكل حرف مي‌زنند اما اين را همه مي‌دانند كه دانشجويان در حال تحصيل در رشته‌هاي بدون مجوز و آنهايي كه براي آزمون امسال اين رشته‌ها را انتخاب كرده‌اند، سرگردان هستند.

  • بايد رسيدگي شود

اگر رشته‌ها شرايط لازم را دارند بايد مجوز بگيرند و اگر هم ندارند خلاف قانون است و عملا غيرمجاز هستند و بايد تعطيل شوند.به هر حال اكنون نوعي انتظار ايجاد شده و بايد به وضعيت دانشجويان رسيدگي شود.دكتر فرهادي، وزير علوم دوم تير در كميسيون آموزش و تحقيقات حاضر شد و اعلام كرد بررسي‌هاي لازم انجام شده و مشكل به‌زودي حل خواهدشد.
دكتر قاسم جعفري، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس

کد خبر 299231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha