همشهری آنلاین: رئیس دیوان عدالت اداری از تضییع حق بورسیه‌ها خبر داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت آمار پرونده های وارده به دیوان عدالت گفت: ما در کل کاهش آمار ورودی داشتیم به نحوی که در مجموع کل عملکرد دیوان عدالت اعم از تجدیدنظر و بدوی و وحدت رویه ۱۵۸ هزار پرونده وارده و ۱۳۲ هزار پرونده مختومه داشته ایم.

وی در پاسخ به سئوال دیگري مبنی بر اینکه در برخی موارد شهرداری‌ها مجوزهایی را صادر می کنند، اما بعد از آن دیوان عدالت آن را نقض می‌کند و موجب از بین رفتن میراث فرهنگی و یا محیط زیست می شود مانند باغ بهشت جنت آباد، افزود: برخی سازمان ها به ظاهر قانون را رعایت می کنند، اما در عمل اشکالاتی هست و وقتی شکایت می کنند ما آن را پیگیری می کنیم. می بینیم که تمام مجوزها درست است و باید حکم را صادر کنیم که نمونه آن پرونده علاءالدین است که صاحب پاساژ تمام پروانه ها را گرفته، اما در عمل می فهمیم که تقصیر از شهرداری بوده است که خود آقای قالیباف هم گفت وقتی متوجه شدم شهردار مربوطه را برکنار کردم. البته حکم این پرونده تا یک ماه دیگر صادر می شود و علت طولانی شدن آن هم این است که پرونده را خواستیم کارشناسی کنیم، اما کارشناس ها مبلغ بالایی را پیشنهاد کردند که نمی دانم پشت پرده آن چیست، اما باز هم به کارشناسان دیگری ارجاع دادیم و تا یک ماه دیگر حکم صادر می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در پرونده سرای دلگشا هم همین بود و صاحب سرا پروانه های لازم را گرفته، اما بعد میراث فرهنگی شکایت کرد که بلندمرتبه سازی ممنوع است برای همین از دستگاه انتظار داریم قبل از صدور پروانه قوانین را رعایت کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگري در مورد پرونده مرخصی های زایمان که تامین اجتماعی می گوید ۶ ماه می دهیم نه ۹ ماه، گفت: دولت قبل مصوبه ای داشت و همه دستگاه های دولتی را مکلف کرد ۹ ماه مرخصی زایمان را تامین مالی کنند، اما فقط تعدادی از دستگاه ها اجرا کردند و الباقی امتناع ورزیدند. در دولت جدید شکایت ها زیاد شد و به مسئولان دولت گفتیم یا به همه دستگاه‌ها بگویید اجرا کنند و یا مصوبه را اصلاح کنید، اما احساس می کنم چنین اراده‌ای در دولت نیست و من این شجاعت را نمی بینم هر چند که این مصوبه بار مالی زیادی دارد و دستگاه ها می گویند منطقی نیست.

منتظری در مورد ۷۶ هزار کارمند زن کهبرای موضوع زایمان اخراج شدند، افزود: این افراد چون از بخش خصوصی هستند باید به اداره کار شکایت کنند و اگر در دو مرحله رسیدگی توجه نشود، می توانند به رأی تجدیدنظر به دیوان عدالت اداری شکایت کنند چون که بخش خصوصی هستند.

رئیس دیوان عدالت اداری  درباره اینکه چرا بیشترین پرونده‌های شکایت در دیوان برای وزارت آموزش و پرورش است، گفت: وزارتخانه بسیار بزرگی است و بیشترین شکایت ها در مورد معوقات است که اخیرا جلساتی با مسئولان این وزارتخانه داشتیم تا مشکلات حل شود، اما نمی دانم چرا وزارت آموزش و پرورش اهتمام لازم را از خود نشان نمی دهد. حداقل به آن معلم زحمتکش بگویند که پولت را می دهیم و تعهدی به وی بدهند.

وی در مورد میزان شکایت از دولت خاطرنشان کرد: شکایت ها نسبت به گذشته و دولت‌های نهم و دهم بسیار کاهش یافته است، چرا که در دولت جدید شاهد هستیم کارها کارشناسی تر انجام می شود و تعامل خوبی هم با بخش حقوقی و ریاست جمهوری هم داریم و حتی برخی از مصوبات قبل از ابلاغ اصلاح می شود.

موضوع بورسیه ها پرسش دیگر از رئیس دیوان عدالت اداری بود که در پاسخ توضیح داد: متنی از سوی وزارت علوم در مورد بورسیه ها ابلاغ شد که مورد شکایت قرار گرفت و درخواست شد که آن متوقف یا ارسال شود که ما در آن زمان در حال مکاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم که این شورا مصوبه ای را صادر کرد که در آن آمده بود این دسته از تصمیمات و مصوبات در وزارت علوم قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نیست. من در آن جلسه گفتم اصراری نداریم در دیوان مطرح شود، چرا که بار پرونده های ما را زیاد می کند، اما حق مردم را چه کنیم تا دانشجو و استاد حقش ضایع نشود آنها هم گفتند هیئتی پیش بینی کرده ایم تا به مسائل رسیدگی کند که این هیئت یک ماه قبل تشکیل شد، اما ترتیب آن را خود وزرا تعیین کردند. یعنی اینکه هم قاضی و هم متشاکی یکی بوده اند که این عادلانه نیست. طبق اطلاعاتی هم که دارم تعداد قابل توجهی از بورسیه ها حق شان ضایع شده و پیشنهاد می کنم این مقوله در خارج از دستگاه بررسی شود. حتی شنیدم در هیئتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی گفتند تعدادی از دیوان عدالت در این هیئت ها باشند که مخالفت شد.

رئیس دیوان عدالت اداری همچنین در این نشست اعلام کرد: دیوان عدالت می تواند مصوبات زیرمجموعه های قوه قضائیه را ارسال کند.

کد خبر 298936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha