مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: افسانه‌های کهن می‌گویند ابریشم را ملکه‌ای چینی زمانی که در زیر درخت شاه‌توت درحال نوشیدن چای بود و ناگهان پیله کرم ابریشمی به درون فنجان چایش می‌افتد، کشف کرده‌است.

براساس گزارش CNN، چه اين افسانه درست باشد يا نباشد، تارهاي حرير پنج‌هزار سال پس از وقوع اين داستان به پارچه‌هايي گرانقيمت و مجلل و به نشانه‌اي از تمول و سطح بالاي اجتماعي تبديل شدند. 

اما ابريشم امروزه فراتر از صنعت پارچه و پوشاك قدم گذاشته‌است و در زمينه‌هاي مختلفي از علم پزشكي گرفته تا توليد كالاهاي خانگي و لوازم الكترونيكي كاربرد پيدا كرده‌اند و دانشمندان در تلاشند با انجام آزمايش‌هاي مختلف كارايي‌‌هاي متفاوتي را براي متحول ساختن زندگي انسان‌ها براساس اين ماده طبيعي و جادويي بيابند. 

امروزه ابريشم توانسته جايگاه خود را در ميان محصولات متفاوتي به جز پارچه و لباس بيابد و در توليد محصولاتي كاربرد دارد كه شايد نام آنها هيچ ارتباطي با ابريشم نداشته باشد. در ادامه به چند نمونه از اين توليدات اشاره مي‌شود.

  • ريزتراشه درمانگر

تصور كنيد تكه‌اي بسيار باريك و يك سانتيمتري از ابريشم، شبيه به يك قطعه تمبر، به پايه مدارهاي قابل انحلال الكترونيكي تبديل شود كه بتوان آن را در زير پوست انسان كاشت و از آن براي از بين بردن عفونت‌ها استفاده كرد. به گفته فيورنزو اومنتو از دانشگاه ماساچوست، اين تخته مدار ابريشمي با استفاده از منيزيم و رشته‌اي باريك از ابريشم ايجاد شده‌است.

به گفته وي مي‌توان اين تكه ابريشمي را روي بخشي از بدن قرار داد كه دچار عفونت شده‌است و آن را با كمك چسب زخمي كوچك روي بدن ثابت كرد. زماني كه با كمك كنترل از راه دور اين تراشه فعال مي‌شود، بدن نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهد و واكنش حرارت ايجاد كرده و اين حرارت در نهايت عفونت را از بين مي‌برد. تراشه ابريشمي نيز دو هفته بعد به صورت خودكار از بين مي‌رود.

  • فنجان قهوه قابل تجزيه

همانطور كه ابريشم مي‌تواند جذب بدن شود، مي‌تواند در محيط طبيعت نيز جذب شود. اين به آن معني است كه مي‌توان با استفاده از آن ابزار و لوازم قابل تجزيه‌اي مانند ليوان‌هاي يكبار مصرف ساخت. چنين ليوان‌هايي در صورتي كه در ميان طبيعت انداخته شوند نيز بدون عوارض جانبي جذب محيط شده و طي مدتي كوتاه ناپديد مي‌شوند. همچنين از آنجايي كه چنين تركيبي از ابريشم مي‌تواند خوراكي نيز باشد،‌مي‌توان از آن براي توليد بسته‌بندي مواد غذايي استفاده كرد كه به همراه غذا پخته مي‌شوند.

  • نگهدارنده مواد غذايي

به گفته اومنتو، ابريشم هيچ طعم خاصي ندارد از اين رو مي‌توان از آن براي نگهداري از مواد غذايي نيز استفاده كرد. مي‌توان از اين ماده به عنوان پوشش تثبيت‌كننده مواد غذايي با سرعت فساد بالا استفاده كرد. براي مثال پوشش ابريشمي مي‌تواند مانع از فاسد شدن ميوه‌ها در دماي اتاق شود. از اين رو در آينده مي‌توان به جاي استفاده از ديگر انواع نگهدارنده‌هاي ميوه مانند پارافين كه آسيب‌زا هستند،‌از ابريشم استفاده كرد.

  • خالكوبي‌هاي LED

مشابه با ريزتراشه‌هاي ترميم‌كننده،‌مي‌توان از برش‌هاي كوچك ابريشمي براي ساخت خالكوبي‌هاي LED استفاده كرد. در اين مورد، تراشه‌هاي ريز سيليكوني به ضخامت 250 نانومتر به پايه‌اي ابريشمي متصل مي‌شوند و سپس با كمك محلولي نمكي روي پوست چسبانده مي‌شوند.

به گفته اومنتو اين منابع نوري قابل كاشت روي پوست بدن زماني كه در كنار منبع انرژي يا ايستگاه‌هاي شارژ الكتريكي قرار مي‌گيرند روشن مي‌شوند و تاكنون با استقبال زيادي از سوي طرفداران خالكوبي مواجه شده‌اند.

  • كاشتني‌هاي حامل دارو

يكي از جالب‌توجه‌ترين ويژگي‌هاي ابريشم اين است كه مي‌تواند ديگر مواد را در خود حمل كند.اين به آن معني است كه ابريشم مي‌تواند مانند يك پيله ديگر مواد را درون خود حفظ كند. به اين شكل اگر درون كپسولي ابريشمي را از دارو پر كرده و آن را درون بدن قرار دهيم، دارو به تدريج درون بدن آزاد مي‌شود.

به گفته بونتي، مي‌توان پيچ‌هاي ابريشمي را تصور كرد كه براي درمان شكستگي استخوان در بين دو بخش از استخوان شكسته قرار مي‌گيرند. اين پيچ مملو از داروهايي تسريع‌كننده روند درمان شكستگي است و به اين شكل علاوه بر ثابت كردن استخوان شكسته،‌مي‌توان روند ترميم آن را نيز سرعت بخشيد.

  • دستكش‌هاي ردياب باكتري

اومنتو و تيمش براي اولين بار توانسته‌اند ابريشم را به جوهري قابل چاپ تبديل كنند كه به گفته آنها كاربرد‌هاي مختلفي دارد،‌ براي مثال مي‌توان از آن به همراه ديگر مواد شيميايي براي پوشش دادن دستكش‌هاي لاستيكي پزشكي استفاده كرد تا زماني كه دستكش با سطحي آلوده تماس برقرار مي‌كند،‌ تغيير رنگ داده و قرمز شود.

همچنين اومنتو معتقد است از اين جوهر ابريشمي مي‌توان براي چاپ باند‌هاي زخم با شكل‌هايي متناسب با نوع جراحت استفاده كرد، براي اين‌كار تنها به يك رايانه روميزي و چاپگر سه‌بعدي نياز خواهد‌بود.

کد خبر 298686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha