شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

حالا که کم‌فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا برای همیشه به بایگانی رفته و پرونده آن با ۹۱۸ دلار درآمد بسته شده، حقایق یکی پس از دیگری درباره پروژه ۳۰ میلیون دلاری «احساسات متحد» رخ می‌نمایانند؛ از دلیل بازی کردن تیم راث در آن تا فشار ژرار دپاردیو برای نمایش فیلم در جشنواره کن.

فیفا

به گزارش همشهري، كمتر كسي تصور مي‌كرد فيلمي كه ستاره‌هايي چون راث، دپارديو و سم نيل در آن در نقش‌هايي مرتبط با دنياي فوتبال بازي كرده‌اند، چنين سرانجامي داشته باشد. احساسات متحد به كارگرداني فردريك اوبرتن با سرمايه‌گذاري فدراسيون جهاني فوتبال توليد شد و انتظار مي‌رفت به لطف حاشيه‌ها و جنجال‌هاي دستگيري مديران ارشد فيفا فروشي معقول را تجربه كند اما اكران آن پس از يك هفته و فروش كمتر از هزار دلار پايان يافته و كارگردان و بازيگران فيلم هم پشيماني خود را از حضور در اين پروژه اعلام مي‌كنند.

راث كه در احساسات متحد در نقش سپ بلاتر رئيس فيفا ظاهر شده، مي‌گويد صرفا به‌خاطر پول و دستمزد بازي در اين فيلم را پذيرفته و اوبرتن اين پروژه را يك «فاجعه» توصيف كرده است. از سوي ديگر، مدير جشنواره كن نمايش فيلم را در اين رويداد معتبر سينمايي صرفا به‌دليل فشارهاي دپارديو مي‌داند كه از ستارگان سينماي فرانسه است و روي مديران جشنواره كن نفوذ دارد. احساسات متحد با فروش 918دلار ركورد كم‌فروش‌ترين فيلم تاريخ را شكست كه پيش از اين در اختيار «بوسه خون‌آشام» با 1380 و «آخرين مبارزه قهرمان» با 1493دلار بود.

تازه‌ترين فيلم فوتبالي سينماي آمريكا در روسيه (ميزبان جام‌جهاني2018) عملكردي بهتر داشت و 158هزار دلار فروخت. ضمن اينكه هنوز در كشورهاي فوتبال‌دوست چون برزيل، بريتانيا و آلمان به نمايش درنيامده و قرار است در فرانسه مستقيم در قالب DVD راهي شبكه نمايش خانگي شود. فردريك اوبرتن در اين گفت‌وگو درباره دلايل سقوط احساسات فوتبالي مي‌گويد كه فيفا مي‌خواست آن را «مردان افسانه‌اي» بنامد و منتقدان به آن نمره صفر از 100داده‌اند!

  • آيا فيفا دخالتي در توليد فيلم داشت؟

چون شايعه‌هاي زيادي در اين‌باره سر زبان‌هاست، حتما بايد شرحي كامل از روند توليد ارائه بدهم. در واقع فيفا من را براي ساختن فيلم استخدام نكرد. خانمي به نام لوييزا مورين تهيه‌كننده پروژه بود كه در نخستين تجربه خود از سال2010 اين موضوع را مطرح كرده و با فيفا با توافق رسيده بود. فيفا هم حدود 13ميليون دلار (40درصد هزينه مورد نياز) را تأمين كرد و من چون مورين را نمي‌شناختم، به سوابق همكارش كريستين گوزلان اعتماد كردم؛ تهيه‌كننده «معلم پيانو» ميشاييل هانكه و فيلم نامزد اسكار «ورا دريك». ضمن اينكه دپارديو با من تماس گرفت و گفت كه قرار است خودش در اين فيلم نقش ژول ريمه بنيانگذار فيفا را بازي كند. بنابراين كار را شروع كرديم تا فيلم براي نمايش در افتتاحيه جام‌جهاني2014 آماده شود.

  • بزرگ‌ترين چالش شما در آغاز كار چه بود؟

قرار بود فيلم تاريخ 100ساله فيفا را مرور و روايت كند و چون يك قهرمان اصلي در اين بازه زماني نداشتيم، بزرگ‌ترين چالش ما همين بود. مي‌خواستيم يك فيلم زندگينامه‌اي بسازيم اما زندگي يك سازمان و نهاد. مشكل ديگر نشان دادن چهره‌هاي اجرايي فيفا بود كه چهره آنها در لباس رسمي صرفا در نشست‌ها ديده مي‌شود. با اينكه فيلم فوتبالي است اما تقريبا هيچ نشاني از تحرك فوتبال در آن نيست.

  • آيا فيفا مستقيما در تأييد فيلمنامه يا سانسور فيلم دخالت كرد؟

من و همكار فيلمنامه‌نويسم به همراه تهيه‌كننده نخستين‌بار اواخر2012 يك ديدار غيررسمي با سپ بلاتر و ديگر مقام‌هاي فيفا در زوريخ داشتيم. بودجه فيلم تقريبا همان 30ميليون دلار بود و فيفا هم در 40درصد آن مشاركت داشت. چند منبع ديگر ازجمله جمهوري آذربايجان هم براي تأمين بودجه قول همكاري داده بودند. فيلمنامه در مارس2013 آماده شد و آن را براي فيفا ارسال كرديم. آنها يك شرط اصلي داشتند: فيلم بدون حتي يك اشتباه تاريخي. ضمن اينكه اصرار داشتند اصلا روي «اين» تأكيد نشود.

  • روي «چه» تأكيد نشود؟

خب! فيفا روي چه چيزي حساس است؟ پاكت، رشوه، فساد و پول. ما هم آنقدر احمق نبوديم كه روي اين چيزها تأكيد كنيم اما آنها دچار ترس افراطي شده بودند. نمي‌دانستند كه يك فيلم سينمايي صرفا نمي‌تواند روي يك چيز متمركز شود. كافي بود كمي از فيلم فاصله بگيرند و ببينند چقدر در بهبود چهره فيفا در افكار عمومي مؤثر است. ما در زوريخ فيلمبرداري كرديم و بايد اعتراف كنم هرگز فيفا در كنار ما، پشت دوربين يا سر صحنه نبود. تنها مشكل ما تأمين نشدن 60درصد باقيمانده بودجه بود كه سرانجام فيفا وارد شد و سرمايه خود را از 13ميليون دلار اوليه به 26ميليون دلار افزايش داد.

  • اين افزايش سرمايه دخالت‌ها را هم بيشتر كرد؟

ما فيلمبرداري را در سپتامبر2013 تمام كرديم و براي رساندن فيلم تا آغاز جام‌جهاني وقت به اندازه كافي داشتيم. من فيلم را كامل كردم و آن را به نمايندگان فيفا تحويل دادم. ابتدا چند نكته جزئي را براي تغيير در فيلم اعلام كردند كه چندان هم با فيلمنامه اصلي در تناقض نبود. ماجرا از وقتي شكل جدي‌تر به‌خود گرفت كه درخواست‌ها ذره ذره افزايش يافت و كار به جايي رسيد كه آنچه ما ساخته بوديم، تبديل شد به يك فيلم كاملا طرفدار فيفا. من ابتدا چند نقد و يادداشت درباره فيلم خواندم و بعد اين كار را كنار گذاشتم چون نمي‌خواستم ديوانه شوم.

  • از اينكه در توليد فيلم مشاركت كرده‌اي، پشيماني؟

من كارم را انجام دادم و از همكاري با بازيگران بزرگ واقعا خوشحالم. اين يك چالش بزرگ براي من بود و طبعا نمي‌توان از يك فيلم بدون روابط عمومي و بازاريابي انتظار موفقيت داشت. ضمن اينكه من براي ساختن فيلم نه ساعت طلا هديه گرفتم نه حتي بليت تماشاي بازي‌هاي جام‌جهاني!

کد خبر 298609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha