گروه اقتصادی: معاون اقتصادی بانک مرکزی مهم‌ترین راهکار برای کنترل نقدینگی را خودداری دولت در برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تأمین متمم بودجه عنوان کرد.

دکتر اکبر کمیجانی با تشریح تحولات اقتصادی کشور در سال 1385، اعلام کرد: اقتصاد ایران در سال‌های اخیر از روند رو به رشد قابل توجهی برخوردار بوده، اما همواره با تهدیداتی در زمینه اقتصاد کلان و بویژه در زمینه پولی و اعتباری نیز رو به رو بوده است.

کمیجانی با بیان این مطلب به تهدیدهای یادشده اشاره کرد و گفت: فشار بر منابع نظام بانکی در قالب تسهیلات تکلیفی، برداشت از حساب ذخیره ارزی برای جبران عدم تحقق درآمدهای ریالی دولت و یا افزایش اعتبارات هزینه‌ای از جمله این تهدیدها است.

وی سپس آسان‌گیری در مقابل بی‌انضباطی‌های بودجه‌ای، اصرار بانک‌ها برای اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی و محدودیت بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای قانونی برای کنترل حجم نقدینگی را از دیگر عوامل موثر بر عملکرد پولی و مالی کشور، عنوان کرد.

معاون بانک مرکزی افزوده است: با برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی و خرید از مازاد بر فروش توسط بانک مرکزی، جزء خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به عنوان یکی از اجزای مهم پایه پولی به طور مستمر در حال افزایش است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه، پیشنهادهایی را برای کنترل رشد نقدینگی و تورم که از چالش‌های سیاست‌های پولی کشور است، ارائه کرد. لزوم سالم‌سازی ساختار مالی دولت،کاهش اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفت و رعایت انضباط مالی در سیاست‌های بودجه‌ای، لزوم تبدیل ابزار نرخ سود بانکی به ‌ابزار فعال و موثر جهت مدیریت نقدینگی با ملاحظه قانون عملیات بانکی بدون ربا و کاهش بدهی دولت به نظام بانکی از جمله توصیه‌ها و پیشنهادهای معاون بانک مرکزی است.

وی خواستار کاهش و حذف عملی تسهیلات تکلیفی،ترجیحی و اولویت بندی شده از سوی دولت به بانک‌ها جهت اعطای اعتبار به بخش‌های اقتصادی، لزوم اعطای استقلال عملیاتی و ابزار سیاست پولی به بانک مرکزی به عنوان مسئول سیاست‌گذار پولی کشور جهت طراحی و اجرای سیاست‌های پولی مناسب با هدف مهار تورم و ایجاد تحرک در رشد اقتصادی و فراهم کردن پیش زمینه‌های سیاستی-نهادی لازم برای افزایش جذب سرمایه و منابع مالی خارجی در جهت کاهش آسیب پذیری اقتصاد به درآمدهای بی‌ثبات نفتی شد.

کمیجانی همچنین برای کنترل نقدینگی، الزام دولت به پایبندی نسبت به بودجه تصویب شده و عدم ارائه لوایح دیگر برای برداشت ازحساب ذخیره ارزی، توجه به محدود بودن ظرفیت جذب ارز در بازار بین بانکی و التزام نسبت به عدم جایگزینی منابع ارزی سهل الوصول نفتی به جای درآمدهای ریالی محقق نشده و تاکید بیشتر بر کارکردهای تثبیتی و بین نسلی حساب ذخیره ارزی و لزوم حفظ مازاد منابع برای تامین مالی اهداف رشد بلند مدت اقتصادی را پیشنهاد کرد.

کد خبر 29858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز