شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: برتری دستی (عادت به ترجیح دادن استفاده از یک دست نسبت به دست دیگر در انجام کارهای مختلف) ظاهرا از زمانی که انسان روی دو پای خود ایستاد، در وی نمایان شد و دانشمندان تا مدت‌ها این ویژگی را مختص پستانداران عالی دوپا می‌دانستند.

براساس گزارش فاكس‌نيوز، به بياني ديگر اين خصيصه تاكنون در ميان جانداران چهارپا مشاهده نشده‌بود، اما اكنون محققان دريافته‌اند كانگورو‌هاي سرخ و خاكستري بيشتر از انسان‌ها داراي ارجحيت دستي هستند، و چپ را به راست ترجيح مي‌دهند.

كشف اين خصيصه در كانگوروها توسط دانشمندان روس ايده تكامل انحصاري اين رفتار در پستانداران عالي را رد مي‌كند و محققان اكنون براين باورند اولويت استفاده از دست از زماني كه اين كيسه داران راه رفتن روي دو پاي خود را آغاز كردند،‌در آنها ايجاد شده‌است. 

با اين‌همه تمامي كيسه‌داران استفاده از يك دست را به دست ديگر ترجيح نمي‌دهند و در مقابل ترجيح مي‌دهند از يك دست براي انجام يك كار و از دست ديگر براي انجام كاري ديگر استفاده كنند. محققان همچنين مشاهده كردند كه كانگوروهاي درختي كه براي بالارفتن از درخت از دست و پاهايشان استفاده مي‌كنند نيز داراي اولويت استفاده از دست نيستند. 

با اين‌وجود كانگوروهاي سرخ و خاكستري استثنا به شمار مي‌روند زيرا چپ دست هستند و ترجيح مي‌دهند درحين غذا خوردن يا انجام ديگر كارهايشان چه نشسته باشند يا درحال راه‌رفتن روي چهار دست و پا،‌ از دست چپ استفاده كنند.

اين مطالعه بيش از همه از آن رو دانشمندان را شگفت‌زده كرده‌است كه دو نيمه مغز كانگوروها مانند ديگر پستانداران با يكديگر متصل نيستند،‌ از اين رو مطالعه روي مغز اين جانداران مي‌تواند اطلاعاتي درباره بيماري‌هاي اعصاب و روان از قبيل اوتيسم در اختيار دانشمندان قرار دهد.

کد خبر 298549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha