همشهری آنلاین: نسل پیشرفته‌ای از روبات‌ها در آینده نزدیک و با الگوبرداری از گونه‌ای از مورچه‌ها موسوم به "مورچه‌های آتشین" ساخته می‌شود.

مورچه‌ آتشین

به گزارش مهر، در حالی که مورچه‌های آتشین به جهت قابلیت خیره‌کننده در گزیدن از شهرت جهانی برخوردارند و بسیاری از افراد از ترس گزیده شدن از این حشرات دوری می‌کنند، گروهی از محققان جنبه دیگری از زندگی و توانایی‌های این حشرات را بررسی می‌کنند.

این محققان مدت‌هاست که به تونل‌های پایدار و مستحکم ساخته شده توسط این حشرات در زیر زمین دقت می‌کنند تا با الگوبردای از این توانمندی خیره‌کننده روبات‌های جدیدی طراحی کنند.

نتایج به دست آمده از مطالعه‌ای که در نشریه معتبر زیست‌شناسی آزمایشگاهی منتشر شده نشان می‌دهد مورچه‌های آتشین توانایی حفر تونل‌های پایدار در طیف گسترده‌ای از خاک‌ها را دارند. همین ویژگی موجب شده تا ردپای این حشره در بخش قابل توجهی از آمریکا یعنی جنوب و غرب این کشور مشاهده شود.

محققان با استفاده از فناوری سی‌تی اسکن به بررسی دقیق سه‌بعدی چگونگی حفر تونل‌ها توسط این مورچه‌ها پرداخته‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که این حشرات توانایی بالایی در گودبرداری آن هم با سرعت زیاد دارند. در ادامه آنها از رطوبت موجود در خاک برای تولید توپ‌هایی از گل و لای استفاده کرده و در نهایت آن‌ها را به خارج از تونل هدایت می‌کنند.

محققان دریافته‌اند که مورچه‌های آتشین قابلیت خیره‌کننده‌ای در ایجاد تونل در خاک‌های شنی و سست دارد. اکنون تلاش می‌شود تا با الگوبرداری از این حشرات دیدنی، نسل جدیدی از روبات‌های امداد و نجات ساخته شود که در مواقع اضطراری نظیر وقوع فجایع طبیعی از آنها در سست‌ترین سطوح خاکی استفاده شود.

کد خبر 294639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha