شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

تحولات عراق و سوریه و ظهور داعش، این روزها به همان اندازه که در خاورمیانه موضوع بحث و تحلیل است، در واشنگتن هم هست.

2حزب عمده سياسي در آمريكا و درواقع هواداران دولت فعلي و دولت سابق يا همان تيم اوباما و تيم بوش، اين تحولات را دستمايه و بهانه حملات و انتقادات عليه يكديگر قرار داده‌اند. تيم دولت فعلي مي‌گويد، سياست‌هاي دولت بوش چنين مصيبتي را براي خاورميانه رقم زده و حالا اين مصيبت در عرصه سياست خارجي، براي دولت كنوني آمريكا باقي مانده‌است و كاري هم نمي‌تواند براي مقابله با آن انجام دهد. تيم دولت قبلي و بخش‌هايي از نومحافظه‌كاران و حتي شخص رئيس‌جمهور قبلي و معاونش هم البته ساكت ننشسته‌اند. آنها مي‌گويند انفعال دولت اوباما اين شرايط را به اينجا رسانده‌است.

جورج بوش اخيرا از ضرورت اعزام نيروي زميني به عراق و سوريه صحبت كرده‌است. ديك چني و جان مك‌كين، اوباما را به بي‌عرضگي متهم كرده‌اند و مي‌گويند كه او راهبردي براي خاورميانه ندارد و اوباما را به رئيس‌جمهور سرگردان در قبال خاورميانه تشبيه مي‌كنند كه نه راه پيش دارد و نه راه پس. اما در كنار اين بحث و جدل‌هاي ميان سياسيون، انديشكده‌ها هم دست به‌كار شده‌اند.

يكي از اين انديشكده‌ها، شوراي آتلانتيك است كه اخيرا نشستي درباره اينكه راهبرد درست آمريكا در قبال خاورميانه چه بايد باشد برگزار كرده است. در اين نشست نتايج نظرسنجي از كشورهاي عرب خاورميانه و انتظارات و توقعاتشان ازجمله انتظاراتشان از آمريكا مورد استناد قرار گرفت.

جالب توجه‌ترين قسمت اين نظرسنجي، بدبيني مردم كشورهاي عربي نسبت به آمريكا به‌خاطر حمايت از اسرائيل و انتظار از آمريكا براي كمك به اين كشورها در زمينه‌هاي آموزش و بهداشت است.اين در حالي است كه آمريكا به جاي كمك‌ها در زمينه آموزش و بهداشت به كشورهاي عربي خاورميانه، سالانه ميلياردها دلار سلاح به اين كشورها مي‌فروشد.

کد خبر 298527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha