همشهری آنلاین: مدیرکل جدید سازمان بهزیستی کشور گفت: تهران، دارای بالاترین اتباع خارجی، جزو رده‌های اول در نرخ آسیب‌های اجتماعی نوپدید، رتبه اول در حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی، سرانه پایین آموزشی، ورزشی و فرهنگی کمترین سرانه مجتمع خدمات اجتماعی، رتبه اول طلاق در کشور است.

آسیب اجتماعی

مدیرکل سابق بهزیستی استان تهران با اشاره به افزایش مشکلات اجتماعی و کاهش قدرت دستگاه‌های حمایتی در پاسخ‌ به آنها گفت: برای مثال استان تهران مهمانپذیر 2300 نفر افراد مجهول‌الهویه است. نگهداری این افراد، مشکل حادی است حال آنکه بیش از 90 درصد این افراد از سایر استان‌ها به شهرستان‌های تهران و یا از شهرستان‌های تهران به خود تهران مهاجرت کرده‌اند.

پرویز زارعی با بیان اینکه رئیس کل سازمان بهزیستی طی وقت اداری با نوبخت درباره مشکلات پرسنلی این سازمان صحبت کرد گفت: با اقداماتی که در بیمه سلامت انجام دادیم، الان کسی نیست که مشکل دفترچه داشته باشد. امیدواریم در سازمان بهزیستی خلاءهایی که داریم حل بشود.

مدیرکل سابق بهزیستی استان تهران با اشاره به وضعیت سازمان بهزیستی تهران گفت: وضعیت این سازمان از بعد از انقلاب با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد. برای چهارمین بار است که تشکیلات سازمان از حالت منطقه‌ای به استانی در حال تبدیل است و بیشترین مشکلات استان در حیطه خدمات اجتماعی باعث این ناپایداری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در کل کشور خیلی مظلوم واقع شده است گفت: تا 12 سال بعد از انقلاب متولی درمان اعتیاد نداشتیم و بهزیستی را موظف به این کار کردند و الان بیش از 5000 مرکز ترک اعتیاد در کشور مشغول ارائه خدمت در این زمینه هستند.

مدیرکل سابق بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به بحث بیماری‌های مزمن روانی گفت: تنها جایی که زیر بار این وزنه سنگین و نگهداری از بیماران مزمن روانی رفت، سازمان بهزیستی بود. جزامی‌ها، مبتلایان به ایدز نیز به این سازمان محول شدند و در حقیقت هربار سنگینی که روی جامعه مانده به سازمان سپرده شده است.

زارعی با بیان اینکه در زمان خدمت در بهزیستی استان تهران سعی کردیم با بدنه کارشناسی سازمان ارتباط داشته باشیم، گفت: همکاری و ارتباط متقابلی با بدنه کارشناسی سازمان بهزیستی داشتیم و با تلاش همکارانم در استان‌ها اقداماتی را در مدت خدمتم انجام دادیم.

وی در ادامه به اقدامات این سازمان در دوره خدمت خود اشاره کرد و گفت: در شهرستان‌ها، مدیران به دلیل مشغله زیاد 2 سال تا 2.5 سال می‌توانند به شهرستان‌ها بروند، اما من به طور متوسط 5 بار به هر 13 شهرستان رفتم و از نظرات آنها در برنامه‌ریزی‌های سازمان استفاده کردم.

مدیرکل سابق بهزیستی استان تهران به اقدامات دیگر سازمان در این دوره اشاره کرد و گفت: طرح حمایت اجتماعی - اقتصادی فرزندان مستعد خانواده‌های نیازمند با حمایت خیرین، کمک به کودکان بازمانده از تحصیل، تامین نیروی مددکار، معرفی کارگروه برگزیده معلولان به جشنواره‌ها، پیش‌بینی هزینه و اعتبار از سوی وزارت رفاه برای بیهوشی معلولان ذهنی و خدمات دندانپزشکی از جمله این اقدامات است.

زارعی در ادامه به بحث مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و افزود: در این حوزه سایتی را راه‌اندازی کردیم و با وزارت خارجه ارتباط برقرار شد و قرار شد زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور با سازمان بهزیستی فراهم شود.

مدیرکل سابق بهزیستی استان تهران درباره تجهیز وسایل نقلیه افزود: پنج دستگاه خودرو خریده شد و تجهیز مرکز آموزشی، تفریحی در شهرستان دماوند و فیروزکوه برای همکاران و مددجویان پیش‌بینی شد.

زارعی به تهیه نرم‌افزاری در حوزه تحول اداری اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزار نظارت را برای ما سهل‌الوصول می‌کند و نظرسنجی درباره نقاط قوت و ضعف سازمان صورت گرفته و در برنامه عملیاتی سال 94 این نظرسنجی‌ها اعمال شده است.

وی به شناسایی مراکز در حال بحران اشاره کرد و گفت: در حوزه حراست سعی کردیم مراکز در حال بحران را شناسایی کنیم، چون همیشه در این مراکز بایستی توجهات بیشتری داشته باشیم تا اتفاقاتی پیش نیاید و شیوه‌ای برای شناسایی میزان بهره‌وری شهرستان‌ها طراحی کرده‌ایم که توسط دفتر ارزیابی عملکرد انجام شده است و باید بخش نظارتی را به بخش غیردولتی بسپاریم.

احمد دلبری، مدیرکل جدید سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه هر سازمان با توجه به وضعیت پیرامونی‌اش و تکنولوژی‌های خاص خود نیازمند دانش و تجربه مناسب و سبک مدیریت خاص خود است، گفت: سازمان بهزیستی کشور هم به لحاظ وجود محیط پیرامونی خود نیاز به اقداماتی فوری در هر لحظه از شبانه‌روز و در هر نقطه از مکان استان تهران است و اقدامات آن دارای تنوع زیادی به لحاظ ارتباط با مسائلی مثل بی‌سرپرستی، بدسرپرستی، ناتوانی‌های جسمی، ذهنی، حسی، اختلالات و مشکلات فردی، خانوادگی،‌ اجتماعی برای آحاد جامعه از مرحله جنینی تا سالمندی دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی باید یک سازمان به روز و پویا باشد، گفت: این سازمان باید خود را تبدیل به علوم زیستی، روانشناختی، مددکاری اجتماعی، رفاه اجتماعی، علوم قضایی و انتظامی کند تا از این راه بتواند مشکلات را حل و سازمان را از حالت صرفا پاسخگو به حالت پرسشگر و پاسخگو تبدیل کند.

مدیرکل جدید سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه استان تهران شرایط خاصی دارد گفت: مدیریت سازمان بهزیستی تهران به خاطر تفاوت شرایط باید متفاوت باشد و تهران پرجمعیت‌ترین استان کشور، دارای بالاترین اتباع خارجی، جزو رده‌های اول در نرخ آسیب‌های اجتماعی نوپدید، رتبه اول در حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی، سرانه پایین آموزشی، ورزشی و فرهنگی کمترین سرانه مجتمع خدمات اجتماعی، رتبه اول طلاق در کشور است اما در توزیع بودجه در وضعیت ناعادلانه‌ای قرار دارد.

دلبری با اشاره به اینکه پتانسیل‌ها و فرصت های خوبی نیز در تهران جمع شده و با کمک آنها می‌توان وضعیت را به سمت بهبودی برد، گفت: مرکزیت سیاسی، اقتصادی، اداری، در تهران است و تهران دارای رتبه اول در میزان باسوادی زنان، وجود نیروی انسانی متبحر و متخصص در بدنه سازمان بهزیستی استان تهران است و کمترین نرخ خودکشی از جمله پتانسیل‌های استان تهران است.

وی در ادامه به بندهایی که سرلوحه کارش برای خدمت در سازمان بهزیستی قرار داده است اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بالقوه افراد متعهد و متخصص وزارت رفاه و سازمان بهزیستی، تدارک محیط بانشاط و دلپذیر برای استقرار مدیریت مشارکتی در سازمان بهزیستی، ارتباط با مراکز علمی کشور به ویژه دانشگاه علوم بهزیستی و بازمهندسی در برنامه‌های سازمان با همکاری دانشگاه‌ها ، استفاده از تجربیات سایر کشورهایی که در زمینه اجتماعی رتبه اول را دارند و غیره از جمله برنامه‌هایم برای خدمت در این حوزه است.

کد خبر 298400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha