چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

فاطمه علیزاده: بیشتر غذاهایی که سر سفره افطار سرو می‌شوند، طعمی شیرین یا ملایم دارند و بخش عمده‌ای از این غذاها، غذاهای تکراری هرساله افطاری ما هستند.‌

سفره

ماه رمضان فرصت خوبي براي ظهور استعداد آشپزي است. پس فرصت را غنيمت بشماريد و تا جايي كه مي‌توانيد، خلاقيت‌تان در آشپزي را روي سفره افطار براي افراد روزه‌دار خانواده‌تان و مهمانان عزيزتان به‌كار بگيريد. اصلا قصد نداريم يك ليست تكراري از بخوريدها و نخوريد‌ها جلوي چشم‌هاي شما رديف كنيم فقط مي‌خواهيم چند نكته مهم و جدي را درباره افطاري به شما يادآوري كنيم مخصوصا اگر قرار باشد ميزبان روزه‌داراني باشيد كه مهمان خداوند هستند.

  • از سنت‌شكني نترسيد!

مهم‌ترين اصل سفره افطاري‌ اين است كه از آوردن غذاهاي سنگين سر سفره افطار دست برداريد. اگر مي‌خواهيد مهمان‌هايتان از افطاري كه براي‌شان تدارك ديده‌ايد، لذت ببرند، سعي كنيد غذاهايي كم‌حجم را در ميزان كم و در چند نوع مختلف برايشان تهيه كنيد؛ غذاهايي كه درست كردن‌شان بسيار ساده‌تر از پلو خورشت‌هايي است كه بايد به‌خاطرشان ساعت‌ها گرماي اجاق را تحمل كنيد. يقينا شكستن بعضي از سنت‌ها مانند حذف برنج از سفره افطار، كار سختي نيست اما مطمئن باشيد با اين كارتان هم خدا از شما راضي است، هم مهمان‌هايتان. باور كنيد كه اين كار بي‌احترامي به مهمان نيست. غذاهايي كه با نان مصرف مي‌شوند، جايگزين‌هاي مناسب‌تري به جاي غذاهاي برنجي هستند. بهتر است غذاهاي سنگين را بگذاريد براي وعده سحري. در اين‌صورت معده زمان بيشتري را براي هضم آن درنظر مي‌گيرد و در طول روز ديرتر و كمتر احساس گرسنگي خواهد كرد. هرچند كه روزه، تمريني است براي چشيدنِ طعم گرسنگي اما بايد مراقب سلامتي‌تان باشيد تا بتوانيد تا آخر‌ماه به خوبي از عهده روزه‌داري بربياييد.

  • هميشه دست پر باشيد

معمولا روزه را با چاي يا آبجوش باز مي‌كنند. مي‌توانيد كمي گلاب، نبات و زعفران در استكان آبجوش‌تان بيندازيد. چوب دارچين و زنجفيل را هم هنگام دم‌كردن چاي فراموش نكنيد. دم كردنِ مقداري چوب دارچين و نعناي خشك هم مي‌تواند نوشيدني گرم خوبي براي باز كردن روزه باشد. به اين ترتيب مي توانيد نوشيدني‌اي غيراز آب و چاي را براي سفره‌تان انتخاب كنيد. انواع شربت‌هاي سنتي ايراني، از بهترين انتخاب‌ها هستند. هميشه كمي‌ آبليمو، عسل، زعفران دم‌كرده، عرق هل، عرق گل‌نسترن و گلاب را در بساطتان داشته باشيد تا بتوانيد به سليقه خودتان آنها را با هم تركيب كنيد. تا مي‌توانيد، تمام خلاقيت‌تان را براي درست كردن نوشيدني‌ها و غذاهاي جديد و متنوع به‌كار بگيريد. بعد از اينكه روزه‌دار روزه‌اش‌ را با نوشيدني گرم باز كرد، احتمالا سراغ مايعات گرم مانند ‌آش، حليم يا سوپ‌ مي‌رود. سوپ گزينه سبك‌تري نسبت به انواع آش‌ها و حليم‌است.

  • از اين چيزها درست كنيد!

انواع «شِيك»ها پيشنهاد خوبي هستند. شيك به نوشيدني‌هايي مي‌گويند كه از تركيب شير، بستني و ميوه‌هاي معمولا يخ‌زده درست مي‌شوند. اين نوشيدني‌ها مي‌توانند جايگزين خوبي براي دسر هم باشند. براي هر ليوان شيك توت‌فرنگي يا شيك انبه، بايد نصف ليوان شير، يك چهارم ليوان بستني وانيلي و يك چهارم ليوان ميوه يخ‌زده مورد نظرتان را در مخلوط كن بريزيد. بعد از يك تا 2‌دقيقه مخلوط شدن، مايع صاف و خوش‌رنگ‌تان را در ليواني كه از قبل آن را در يخچال يا فريزر سرد كرده‌ايد، بريزيد و بدون فوت زمان، بنوشيد. لازم به ذكر است كه هرگز از پديده‌اي به نام آبميوه‌هاي طبيعي غافل نشويد. يك قلپ از آب هندوانه، آب طالبي يا آب پرتقال چنان قدرتي در سرحال‌آوردن مهمانان‌تان دارد كه پاي ثابت سفره‌هاي شما مي‌شود. تا جايي كه مي‌توانيد، به آبميوه‌هايي كه خودتان درست مي‌كنيد، شكر اضافه نكنيد. بگذاريد تا جايي كه مي‌شود، طعمي طبيعي داشته باشند. تهيه چند نوع نوشيدني و خوردن آنها در فاصله هر يك‌ساعت، نيروي از دست رفته‌تان در طول روز را به شما برمي‌گرداند.

  • اين نكته‌ها را فراموش نكنيد

«فرني»ها كه تركيبي از شير و آرد و شكر هستند، آرام‌بخش خوبي براي معده‌ روزه‌دارها هستند. «عدسي» مملو از آهن است. كمي خـوش‌سلـيـقگي به خرج دهيد. در عدسي‌تان كمي پياز، هويج، نخود فرنگي و قارچ بريزيد تا بتوانيد طعم و قيافه خوبي را براي اين غذا رقم بزنيد. چند دقيقه‌اي به معده‌تان استراحت بدهيد و بعد برويد سراغ شامي يا كتلتي كه در كنار نان سنگك و سبزي خوردن چيده شده است. حواس‌تان باشد كه بهتر است به جاي چيدن يك سفره افطاري بسيار شيرين و رنگين غذاهاي سبك‌تري درست كنيد كه روزه‌داراني كه مهمان شما هستند، با كمترين مشكل گوارشي بعد از افطار مواجه شوند.از اين شامي‌هاي پرطرفدار بپزيد
«شامي پوك» طرفداران زيادي در‌ماه رمضان پيدا مي‌كند. براي درست كردن اين شامي، مقدار يك ليوان لپه را نيم ساعت قبل از شروع كارتان، خيس كنيد. يك پياز بزرگ و يك سيب‌زميني بزرگ را پوست بگيريد و بگذاريد با مقداري گوشت و نمك و زردچوبه بپزد. لازم نيست گوشت زيادي توي شامي‌تان بريزيد. چند تكه گوشت خورشتي كارتان را راه مي‌اندازد. در اين فاصله، لپه‌ را هم در ظرف ديگري بپزيد. بعد از اينكه گوشت و پياز و سيب‌زميني كاملا پخته شد، آنها را توي آبكشي بريزيد و بگذاريد همه آبش كشيده شود. لپه را هم آبكش كنيد. حالا همه مواد را غيراز گوشت، توي مخلوط كن يا غذاساز يا چرخ‌گوشت بريزيد تا صاف و يك‌دست شوند. گوشت‌ها را هم با دست‌تان ريش‌ريش كنيد و توي مواد اصلي بريزيد. 3-2 تخم‌مرغ و مقداري آردسفيد يا آرد نخودچي را به مواد اضافه كنيد و با كمي نمك و فلفل و زردچوبه ورز دهيد. مراقب باشيد آرد زيادي به آن اضافه نكنيد، چون ممكن است غيرقابل خوردن شود. اضافه‌كردن سيب زميني پخته شده به لپه، باعث مي‌شود شامي‌تان گلوگير نشود. مايه شامي شما نبايد خيلي شل باشد؛ بايد بتوانيد آن را توي دست شكل دهيد. معمولا شامي پوك را توي دست گرد كرده و در وسط آن، با انگشت سوراخي درست مي‌كنند و بعد توي روغن داغ سرخش مي‌كنند. شما مي‌توانيد براي اينكه كارتان زودتر راه بيفتد مقدار بيشتري از لپه را بپزيد و در فريزر نگهداري كنيد تا در روزهاي ديگر ‌ماه مبارك رمضان زودتر بتوانيد شامي افطاري‌تان را آماده كنيد.

  • گراتن‌ بادمجان را اينطوري بپزيد

اگر مهماني‌اي داريد كه مي‌خواهيد سفره افطاري‌تان خوش‌رنگ و طرح باشد اما نمي‌خواهيد از تركيب غذاهاي سنگيني مثل پلو و خورشت استفاده كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم غذاهاي فانتزي درست كنيد. اين نوع غذاها معمولا طعم‌هاي جديدي دارند و حجم‌شان خيلي كم است.

از اين لحاظ بسيار به‌كار سفره افطار ما مي‌آيند. انواع «گراتن بادمجان» انتخاب خوش آب و رنگي است. براي درست كردن يكي از اين انواع، بادمجان‌ها را پوست بگيريد از طول برش بزنيد و بعد از نمك زدن به آن، سرخش كنيد. بعد از آن، با مقداري گوشت چرخ‌كرده و پياز، چندتايي گوشت قلقلي درست كنيد و سرخش كنيد. حالا يك دانه گوشت قلقلي را در ابتداي يك ورقِ دراز از بادمجان‌تان بگذاريد و بادمجان را دور آن بپيچيد.

در انتها، يك خلال دندان را در آن فرو كنيد تا رول‌تان باز نشود. زيباترين بخش كار، بخش نهايي آن است: فلفل‌هاي رنگي، قرمز، زرد و سبز را در تكه‌هاي نيم در نيم سانت، يك در يك سانت و يك‌ونيم در يك‌و‌نيم سانت برش بزنيد. از هر 3 رنگ، در هر 3 سايز برش بزنيد. بعد، از بزرگ‌ترين تكه شروع كنيد و آن‌را بر سر خلالي كه توي رول بادمجان و گوشت‌تان فرو كرده‌ايد، نصب كنيد. مثلا بزرگ‌ترين تكه‌تان را قرمز، وسطي را زرد و كوچك‌ترين تكه را سبز انتخاب كنيد. چيدن حدود 30 رول بادمجان با اين پرچم‌هاي رنگي را تصور كنيد. فوق‌العاده است! اينقدر زيبا است كه دل‌تان نمي‌آيد بخوريدش. اما بخوريدش چون طعم خيلي خوبي هم دارد.

  • كشك بادمجان بدون روغن درست كنيد!

كشك‌بادمجان هم گزينه همه‌پسندي براي افطار است. طعم كشك و شوري آن، طعم سير و نعنا باعث مي‌شود تا خيلي‌ها دست‌شان را سمت ظرف كشك‌بادمجان شما دراز كنند. براي اينكه كشك بادمجان پرچرب نباشد، بادمجان‌هايتان را كبابي كنيد و بعد از گرفتن پوست‌شان، آن را با گوشتكوب له كنيد.

بادمجان‌ها را توي مخلوط كن يا غذاساز نريزيد، چون به پوره تبديل مي‌شوند! اما بعد از اينكه پياز داغ و نعنا و سير داغ‌تان را به بادمجان كوبيده شده اضافه كرديد، بگذاريد با همان روغن كمِ پياز و سير، چند دقيقه‌اي تفت بخورد. اگر گردويي كه توي مواد مي‌ريزيد را چرخ كنيد، طعم بهتري به غذا مي‌دهد. در نهايت كشك جوشيده شده‌تان را هم به مواد اصلي اضافه كنيد. يادتان باشد كه از سيرداغ، پيازداغ، نعنا و گردو، مقداري براي تزيين غذايتان، كنار بگذاريد. در بيشتر موارد قيافه غذا، حتي از طعم غذا هم مهم‌تر است! حواس‌تان باشد كه تركيب اصلي همه غذاهايتان با بادمجان نباشد. شايد كسي به بادمجان حساسيت داشته باشد و سعادت چشيدن دستپخت شما برايش به‌وجود نيايد.

  • از سالادها غافل نشويد

درست كردن انواع سالاد هم رنگ و لعاب خوبي به سفره‌تان مي‌دهد. معمولا سالاد فصل در سفره افطار طرفداران زيادي ندارد؛ چون معده پركن است اما كاهو به‌دليل آبِ ميان‌بافتي‌اش، مي‌تواند مقداري از آب از دست‌رفته بدن را تأمين كند. سالاد‌هايتان را در حجم كم درست كنيد؛ يعني همان مقداري كه در سر سفره افطار خورده مي‌شود. در يك ظرف كوچك! مواد‌تان را با هم مخلوط كنيد؛ كاهوهايي كه خيلي ريز و نازك برش زده‌ايد تا جويدن‌شان راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شوند، جوانه گندم، هويج‌رنده شده، زيتون حلقه شده، ذرت و نخودفرنگي، به‌همراه چند قاشق ماست و سس مايونز. ادويه‌هايي مانند فلفل و آويشن و پودر سير را هم به سالاد‌تان اضافه كنيد. تا جايي كه مي‌توانيد غذايتان را اشتهابرانگيز درست كنيد.

كار درست كردن سالاد را كمي قبل از افطار شروع كنيد تا ارزش مواد غذايي در آنها باقي بماند. سالاد را در ظرف زيبايي بريزيد و تزئينش كنيد و بگذاريد كمي سرد شود. سالاد‌ها چيزي نيستند جز تركيب با سليقه سبزيجات. هر نوع سبزيجاتي كه به‌ ذهنتان مي‌رسد را با هم تركيب كنيد. كمي شمه‌ و هوش به خرج دهيد. پيش خودتان فكر كنيد و ببينيد تركيب چه موادي با هم، خوب از آب در مي‌آيد. يك آشپز خوب در بسياري از موارد راهي جز آزمون و خطا ندارد. خوردن بعضي از سبزيجات به‌صورت خام، خوش‌مزه‌تر از نوع پخته يا آب‌پز آن است. احتمال اينكه كدوي سبزِ ريزشده در سالاد و رنده شده آن در ماست طرفدار پيدا كند، بيشتر از نوع آب پز آن است. تركيب لوبيا سبزِ ريز شده (يك‌ونيم سانت) و پخته شده، هويج پخته و ريز شده، ذرت، نخود فرنگي و سس مايونز هم پيشنهاد ديگري براي سالاد سفره‌تان است.

کد خبر 298304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha