مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین آزمایشگاه فیزیکی جهان شاید به تازگی و پس از چند سال خاموشی فعالیت خود را از سر گرفته باشد،‌اما قرار است باری دیگر به مرخصی رفته و برای پنج روز غیرفعال شود.

براساس گزارش ديسكاوري، اين خاموشي يكي از سه توقف‌هاي تكنيكي برنامه‌ريزي شده براي برخورد‌دهنده بزرگ هادرون است كه به مهندسان فرصت كافي براي انجام تعميرات و نظارت بر سيستم‌هاي برخورد‌دهنده را خواهد‌داد.

به گفته سرن،‌ روشن كردن دوباره برخورد‌دهنده بزرگ كه از سال 2013 غيرفعال شده‌است، به راحتي فشردن يك كليد نيست. در مرحله دوم فعال‌سازي اين برخورد‌دهنده، كه رسما از ابتداي ماه جاري آغاز به‌كار كرد،‌ راه‌اندازي دوباره پرتو‌هاي پروتوني از اوايل ماه آوريل آغاز شده و روند خنك‌سازي كل سيستم در پايان سال 2014 آغاز شد.

به طور خلاصه، تنها به اين دليل كه طي ماه‌هاي گذشته برخورد‌دهنده بزرگ دستاورد علمي قابل توجهي نداشته‌است نمي‌توان فكر كرد كه روند آزمايش‌ها در اين غول مهندسي‌ساز و تونل 17 كيلومتري از مغناطيس‌هايش كند و يا متوقف شده‌است. به گفته مركز خبري LHC، شتابگر‌هاي برخورد‌دهنده از هزاران قطعه تشكيل شده‌اند كه بايد به صورت منظم و دقيق در كنار يكديگر كار كنند و از اين رو اين قطعات در دوره‌هاي زماني منظم نيازمند تنظيم هستند. 

در هر سال از فعاليت اين برخورد‌دهنده، هر 10 هفته يكبار توقف‌هاي تكنيكي پنج‌روزه به تنظيم و بررسي قطعات آن اختصاص مي‌يابد. طي اين توقف‌ها، چندين روز به پاكسازي لوله‌ پرتو‌ها اختصاص خواهد يافت تا سيستم براي افزايش درخشش شتابگرها در تنظيمي با عملكردي پرانرژي‌تر آماده شود. سپس از پرتو‌هاي كم انرژي براي تنظيم‌سازي ديگر بخش‌ها استفاده خواهد‌شد تا ردياب‌هاي جدا شده از دستگاه دچار آسيب‌ديدگي نشوند.

انرژي برخورد در برخورد‌دهنده بزرگ درحال‌حاضر 13 ترا الكترون‌ولت است، تقريبا دو برابر انرژي LHC در سال 2012 و فيزيكدانان اميدوارند پيچيده‌ترين ماشين جهان با افزايش انرژي خود بتواند به كشف‌هاي متحول‌كننده‌اي دست‌يابد،‌اما در اين مسير، توقف‌هاي استراتژيك اضطراري خواهند‌بود.

کد خبر 298254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha