مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درحدود ۱۳۰ سال پیش، توماس ادیسون برای ساخت اولین نمونه از لامپ‌های تجاری از کربن به عنوان ماده رسانا استفاده کرد، رویکردی که امروز منجر به ساخت کوچکترین لامپ جهان شده‌است.

لامپ

براساس گزارش گيزمگ، گروهي از مهندسان و دانشمندان با استفاده از گرافن متبلور شده المنتي مشابه با المنت لامپ‌هاي اوليه ايجاد كردند تا با كمك آن بتوانند كوچكترين لامپ جهان را توليد كنند.

اگرچه اين المنت تنها يك اتم ضخامت دارد و بسيار كوچك است به شكلي كه بدون ميكروسكوپ امكان ديدن آن وجود ندارد، نور آن به حدي زياد است كه به راحتي مي‌توان آن را با چشم غير مسلح مشاهده كرد.

محققان دانشگاه كلمبيا، دانشگاه سئول و موسسه مطالعاتي علوم و استاندارد كره با استفاده از رشته‌هاي باريك گرافن كه به الكترود‌هاي فلزي متصل بودند،‌موفق به ساخت اين لامپ كوچك شده‌اند. اين رشته‌ها بالاي زيرلايه‌اي سيليكوني معلق مي‌شود. عبور جريان از ميان رشته‌هاي گرافني باعث گرم شدن آنها تا دماي دو هزار و 500 درجه سلسيوس شده و نور بسيار شديدي از آن ايجاد مي‌شود.

به گفته جيمز هان از دانشگاه كلمبيا،‌اين كوچكترين لامپ در جهان است كه مي‌توان آن را با تراشه‌ها تلفيق ساخته و مسير توليد نمايشگرهاي باريك، قابل‌انعطاف و شفاف و همچنين ارتباطات گرافني نوري را فراهم آورد.

توانايي بيش از حد گرافن در برابر حرارت بالا بدون اينكه ذوب شود و يا موجب ذوب شدن زيرلايه فلزي يا سيليكوني خود شود اين است كه اين ماده توانايي هدايت گرما را ندارد و در نتيجه تمركز دما در مركز اين رشته‌هاي كربني بوده و نور شديدي از آن ايجاد مي‌شود.

محققان با محاسبه طول موج متصاعد شده از اين رشته‌هاي گرافني دريافتند شدت نور در طول‌موجي افزايش پيدا مي‌كند كه امكان ديدن آن وجود ندارد. اين رويداد در نتيجه تداخل ميان توليد نور توسط رشته‌هاي داغ گرافني و بازتاب نور توسط زيرلايه سيليكوني از ميان رشته‌هاي گرافن ايجاد مي‌شود.

اين لامپ كوچك امكان توليد جايگزين‌هاي نوري در مقياس كوچك را براي ايجاد ابزارهاي نوري كوچك فراهم مي‌آورد. دانشمندان اكنون در تلاشند راهي براي كنترل خاموش و روشن كردن اين لامپ‌ها بيابند و تكنيك‌هايي براي استفاده از آنها در مواد شفاف و قابل انعطاف ايجاد كنند.

کد خبر 298242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha