همشهری آنلاین: دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه ۶ درصد ایرانیان خارج‌نشین‌ هستند، گفت: میزان سرمایه ایرانیان خارج از کشور حدود دو هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سیدجواد قوام شهیدی

سیدجواد قوام شهیدی در گفت‌و گو با ایرنا اظهار کرد: انتقال سرمایه‌های ایرانیان خارج نشین به داخل کشور می‌تواند زمینه‌ساز تحول بزرگی در حوزه اقتصادی باشد.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در کشور رایزنی‌هایی با ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در داخل انجام شده و تا حدودی نیز این رایزنی‌ها نتیجه بخش بوده است.

وی افزود: این رایزنی‌ها باعث شده تا در سفرهای استانی رئیس جمهوری، تعدادی از سرمایه گذاران ایرانی خارج نشین نیز در همایش‌های سرمایه‌گذاری حضور یابند و از این طریق طرح‌هایی نیز در سطح استان‌ها در دست اجرا قرار دارد.

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: همچنین سازمان خصوصی سازی و سایر وزارتخانه‌ها بخصوص مدیران ارشد استانی نیز پیگیری‌هایی را برای جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور دارند.

قوام شهیدی ایجاد پنجره واحد در استان‌ها، تسهیل در قوانین و مقررات و تجمیع برخی قوانین را راهکار مناسبی برای ترغیب در جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور به داخل دانست.

وی اضافه کرد: جذب سرمایه‌های خصوصی دشواری‌های خاص خود را دارد و باید تمام شرایط برای ترغیب سرمایه‌ها به داخل کشور فراهم شود.

وی همراهی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط خارج از حوزه دولت را دیگر راهکار برای ترغیب ایرانیان به سرمایه گذاری در داخل کشور دانست.

  • استفاده از قدرت نرم لابی‌گری ایرانیان خارج از کشور

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور علاوه بر توان اقتصادی، دارای توان لابی‌گری و قدرت نرم قابل توجهی در کشورهای محل اقامت خود هستند که این قدرت نرم می‌تواند برای اقتدار نظام مورد استفاده قرار گیرد.

قوام شهیدی اظهار کرد: ما بر این باوریم که با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور ما صورت گرفته ما می‌توانیم با بهره‌گیری از توان بالای سرمایه ایرانیان خارج کشور بر این تحریم‌های ظالمانه فائق آییم.

  • ایران شش درصد جمعیت خارج نشین دارد

دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: براساس برآوردها حدود شش درصد از جمعیت ایران را خارج نشینان تشکیل می دهند که جمعیتی حدود پنج میلیون نفر را شامل می شوند.

قوام شهیدی اظهار کرد: حدود 70 درصد از ایرانیان خارج از کشور در شبکه نخبگان ثبت نام کرده‌اند و مابقی نیز احتمالا به دلیل اینکه به داخل تردد نداشته‌اند در این شبکه نام ننوشته باشند.

وی گفت: تشکیل شبکه نخبگان ایرانی خارج از کشور در میانه راه است و از چند حوزه، بخصوص حوزه معاونت فناوری رئیس جمهوری در دست پیگیری است و طرح های مطالعاتی آن نیز پیگیری می‌شود.

قوام شهیدی افزود: با تشکیل شبکه نخبگان ایرانی خارج از کشور، به دنبال ایجاد ارتباط مستمر این گروه با داخل کشور هستیم و این شبکه می‌تواند قدرتی را برای کشور از لحاظ هویتی و ترمیم هویت ایرانیان خارج نشین به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: به هر حال به دلیل حضور ایرانیان در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت از لحاظ فرهنگی یک تفکیک بین این گروه‌ها ایجاد شده که این شبکه می‌تواند تمام افراد را در یک قالب جمع کند و آنان مشکلات خود را نیز از این طریق دنبال کنند.

به گفته وی با تشکیل شبکه نخبگان ایرانی خارج از کشور تمام مسئولیت‌ها به این گروه‌ها و یا نمایندگان آنها داده می‌شود و از داخل نیز حمایت‌های لازم از آنان صورت می‌گیرد.

قوام شهیدی افزود: تشکیل این شبکه بدون همراهی ایرانیان خارج از کشور نمی‌تواند موثر باشد و تمایلی نیز از سوی برخی گروه‌های ایرانی خارج از کشور برای تشکیل این شبکه وجود دارد.

کد خبر 297954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha