همشهری آنلاین: «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه، مذاکرات هسته‌ای برای نگارش متن توافق جامع را « بسیار فشرده» توصیف کرد و گفت: باید این روند تدریجی را طی کنیم تا برای پرانتزها و موضوعات اختلافی باقیمانده راه حل های مشخصی یافت و زمینه های حصول یک توافق جامع فراهم شود.

به گزارش ایرنا، افخم  در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حمایت رهبران گروه هفت از مذاکرات و توافق ایران و 1+5 گفت: اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات و مسیری که تا الان طی شده است حمایت کنند، نکته وی‍ژه ای نیست. در این مدت بسیاری از کشورها از روند مذاکرات و زمینه ها برای حصول یک توافق حمایت کرده اند .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته مذاکرات در روزهای گذشته در سطح کارشناسان برگزار شده و امروز هم معاونان وزیر امور خارجه به مذاکره کنندگان ملحق خواهند شد.

  • همکاری ما با آژانس قانونی است

سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید با ما مطابق با سایر اعضا برخورد کند و عملکرد و نوع همکاری ما با آژانس متناسب با مقررات و تعهدات بین المللی بوده است.

وی افزود: البته این اظهارات در گزارش قبلی هم تکرار شده اما نکته قابل توجه این گزارش این است که زمان پایانی برای این موضوع در نظر گرفته اند.

افخم گفت: در مطالب و گزارش های قبلی دائم اعلام می کردند که جدول زمانی باید باز باشد، اما در گزارش اخیر به یک زمانبندی پایانی اشاره شده که ما هم در اینگونه مباحث همواره اعلام کرده ایم که در چارچوب موازین بین المللی حاضر به همکاری خواهیم بود و فراتر نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در این گزارش همچنان بر ابعاد احتمالی نظامی ما تأکید دارند ، گفت: 12 تا 13 سال این موضوع مطرح بوده است و همکاری های زیادی در این دوره داشته ایم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را هم در جدول زمانی کوتاه به سرانجام برسانیم.

  •  طرح مجلس برای مذاکرات هسته ای

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص طرح الزام مذاکره کنندگان هسته ای به حفظ دستاوردهای هسته ای گفت: در جایگاه مجلس برای بررسی و رسیدگی به موضوعات مرتبط با امنیت ملی تردیدی وجود ندارد . این طرح هم باید مراحل لازم را طی کند تا به صحن برسد. ما هم نظراتی داریم و با کمیسیون بحث می کنیم تا مجموعه کار به سمت تامین منافع ملی و توافق خوب پیش برود.

افخم گفت: امیدواریم این تبادل نظرها با مجلس کمک کند تا دیدگاه ها به هم نزدیک شوند و شأن مجلس هم در این قضیه جایگاه خود را دارد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارنظر سه کشور اروپایی درباره لغو تحریم های غیرهسته ای اظهار داشت: این بحث جدیدی نیست و همزمان با همه مباحث مورد مذاکره ابعاد احتمالی نظامی هم مطرح بوده است و اهتمام طرفین این است که به این موضوع فیصله داده شود.

  • فضا سازی تبلیغاتی در اتاق مذاکرات تاثیری ندارد

افخم در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی غیرهسته ای و گفت و گو با شخصیت های کشورمان اظهارداشت: مواضع جمهوری اسلامی در این زمینه صریح و قاطع و درعالی ترین سطوح مطرح شده و تغییری در این مواضع مستدل جمهوری اسلامی ایجاد نشده است.

وی در عین حال گفت: مذاکرات در جریان است و طرفین تلاش می کنند برای این موضوعات راه حل هایی بیابند و چارچوب هایی را تنظیم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تکرار برخی موضوعات در راستای فضاسازی و جنگ روانی است تصریح کرد: قطعا در اتاق مذاکرات فضاسازی تبلیغاتی تاثیر ندارد و و اراده ما بر این است که برای موضوعات راه حل یافته شود درعین حال این راه حل ها باید منطبق با مقررات بین المللی باشد و فراتر از آن پذیرفته نیست.

وی خاطرنشان کرد: همه کشورها نسبت به دسترسی ها و بازرسی ها و مسایل حاکمیتی خود ملاحظاتی دارند و ما هم درباره بازرسی ها و مصاحبه با دانشمندان ایرانی نظرمان را صریح و جدی اعلام کرده ایم و استدلال منطقی ایران کمک می کند تا طرفین راهکارهای جایگزین را پیدا کنند.

  • توافق خوب در اولویت مذاکره کنندگان است

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تمدید مذاکرات هسته ای گفت:باید روز به روز با فرایند مذاکرات پیش برویم و به نظر می رسد هنوز بحث درباره تمدید و یا عدم آن زودهنگام است و طرفین تلاش می کنند از زمان باقی مانده به بهترین نحو استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه برمبنای اراده سیاسی و کاملا فعال از زمان بندی استفاده می کنیم،تاکید کرد: خواهان توافق خوب و عادلانه هستیم و محدودیت زمان چیزی نیست که توافق خوب را تحت الشعاع قرار دهد و توافق خوب در اولویت است.

  • مانع تراشی ها تعداد پرانتزها را زیاد می کند

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات وزرای امور خارجه چین و روسیه مبنی بر این که طرفین مذاکرات هسته ای درخواست های جدیدی مطرح نکنند گفت: این همان بحث زیاده خواهی های طرف مقابل است که ما همواره آن را اعلام کرده ایم و در مقابل آن ایستادگی می کنیم و یکی از موانع مذاکرات همین است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه براساس بیانیه سوئیس چارچوب ها مشخص شده و مقرر شده متن اصلی و ضمائم تدوین شود و اگر خارج از این چارچوب ها بحثی مطرح شود کمک کننده نیست و طرف های دیگرهم به صراحت اعلام کرده اند که طرح این ادعاها کمکی به این موضوع نمی کند.

وی خاطرنشان کرد:این مانع تراشی ها در مذاکرات تعداد پرانتزها را زیاد می کند و طرفین تلاش می کنند موضوع حل و فصل شود و اگر توافق و تفاهمی صورت می گیرد باید تلاش ها معطوف به همان چارچوب باشد.

  • ابراز تاسف از حادثه برای زائران عربستانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت پرونده زایران عربستانی در مشهد به کجا رسیده و آیا تحقیقات جدیدی انجام شده است ، گفت: از حادثه ای که برای زایران عربستانی در مشهد رخ داده ابراز تاسف و با خانواده های فوت شدگان ابراز همدردی می کنیم.

افخم اظهار داشت: از همان ساعت اولیه مقامات مسوول در کشور موضوع را با اهتمام ویژه و فوریت بررسی کردند. ابعاد و جزییات در حال بررسی است تا هم علت حادثه مشخص شود و هم اینکه اگر کوتاهی شده و مقصری در این مساله هست، مشخص و رسیدگی شود.

افخم گفت: طبق اطلاعاتی که در دست است و دیروز هم دادستان اعلام کرد، چند نفر بازداشت شده اند. از مواد غذایی، وضعیت هوایی و سایر مدارکی که می تواند به شناسایی علت مسمومیت کمک کند، نمونه برداری شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه این موضوع با جدیت دنبال می شود، اضافه کرد: امیدواریم نتیجه روشن شود، در هر حال جای تاسف دارد و امیدواریم زائران محترم حرم امام رضا (ع) این ابراز همدردی ما را بپذیرند.

وی یادآور شد: میهمانان و زائران خارجی جایگاه خوبی دارند و میهمان نوازی ایران هم شهره است، امیدواریم این رسیدگی ها کوچکترین ابهامی در این مساله باقی نگذارد و کاملا عادلانه به این موضوع رسیدگی شود.

  • سفر کوتاه و مفید ظریف به عمان

افخم درباره سفر وزیر امور خارجه به عمان نیز گفت: مسایل منطقه ای از جمله موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به آن دارد و این سفر نیز با محور مباحث منطقه ای انجام شد.

وی با یادآوری این نکته که منطقه ما در شرایط حساسی واقع و لزوم مشورت ها و تبادل نظرها مشهود است، افزود: در همین چارچوب ها و به منظور مشورت و تبادل نظر نزدیک تصمیم گرفته شد که آقای دکتر ظریف سفر کوتاه چند ساعته انجام دهند و با همتای عمانی خود آخرین وضعیت و اوضاع جاری در منطقه، بحران یمن و راه کارهای گفت و گوی بیشتر میان کشورهای منطقه را تبادل نظر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه سفر ظریف به عمان را کوتاه، فشرده و در عین حال مفید دانست.

  •  عربستان کارشکنی می کند

افخم درباره برگزاری نشست صلح یمن در ژنو و رایزنی های ایران با عربستان گفت: در بحث یمن متأسفانه ابعاد تجاوز عربستان و ائتلاف روز به روز در حال گسترش است و خرابی و نابودی و تلفات انسانی بسیار زیاد است.

وی افزود: از نهادهای مسئول در خواست کردیم به امدادرسانی و کمک رسانی غذایی و سوخت کمک کنند اما عربستان کارشکنی می کند و نهاد مسئول بین المللی هم به این اقدامات عربستان معترض است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم این موضوع در مسیر گفتگوهای سیاسی حل و فصل شود، سازمان ملل متحد هم در ژنو در حال کار است. ایران از ابتدا از گفتگوهای یمنی حمایت کردیم و در این گفتگوها از کشوری دیگر دعوت نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هفته آینده قرار است مذاکرات انجام شود باید دید شرایط چگونه خواهد بود و ایران هم آماده کمک به فرایند است.

  • برخورد عربستان با فوتبالیست های ایرانی ناشایست بود

افخم درباره برخورد عربستان در میزبانی از فوتبالیست های ایرانی گفت: نمایندگان ما در جده هم اقداماتی انجام داده و موضوع را با نهادهای مسئول مطرح کرده اند و نگرانی خود را اعلام کرده ایم و امیدواریم در آینده مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: کار پسندیده ای نبود. صحنه ورزشی نباید درگیر مسائل سیاسی شود. ورزشکاران باید بتوانند کار زیبای ورزشی و انسانی خود را به نمایش بگذارند.

  • تعیین پیش شرط سخت کردن فضای مذاکرات است

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه و در پاسخ به سوالی پیرامون بحران یمن با بیان این که گفت و گوها بین گروه های یمنی صورت می گیرد،تصریح کرد: تعیین پیش شرط برای گفت و گوها سخت کردن فضای مذاکرات است و حتی در فضای قبل از مذاکره نیز آثار منفی دارد و طرفین باید با حسن نیت در این گفت و گوها حاضر شوند تا جنگ تمام شود.

افخم با اشاره به این که راهکار نظامی جز نابودی زیرساخت ها و کشته شدن مردم نتیجه ای نداشته است، اظهارداشت: جمهوری اسلامی مشوق راهکارهای سیاسی است اما این حمایت به مفهوم دخالت نیست و جمهوری اسلامی ایران به هیچ شکل در امور داخلی یمن نقشی ندارد و این سیاست اصولی را ادامه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: فرافکنی و مانع تراشی کمکی به مساله نمی کند و امیدوار هستیم همه کمک کنند تا گروه های یمنی در زمان مقرر راهکار سیاسی را در پیش بگیرند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای منصورهادی رییس جمهور فراری یمن مبنی بر این که علی عبدالله صالح قبل از حملات عربستان به یمن،سفری به ایران داشته است،گفت: تبادل هیات بین کشورهایی که دارای روابط سیاسی و دیپلماتیک هستند امر معمول است اما اگر بخواهند به روال گذشته بازگردند و بهانه جویی کنند کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای کشف هسته خرابکاری مرتبط با ایران در بحرین گفت: این ادعا را کاملا مردود می دانیم و پذیرفته نیست . درباره مسایل بحرین اعلام کرده ایم که نباید نگاه امنیتی به آن وجود داشته باشد و با پرهیز از فرافکنی از راه حل های سیاسی برای حل موضوع بحرین استفاده شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص دیدار امریکایی ها با انصارالله یمن و ارتباط این موضوع با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان گفت: اینکه انصارالله یمن در چارچوب منافع خود مذاکراتی انجام دهد به ما مرتبط نیست و ایران در چنین مذاکراتی شرکت نکرده است.

  • آموزش معارضان سوری منجر به گسترش تروریسم شد

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون گسترش فعالیت های گروههای تروریستی در سوریه و صحنه میدانی در این کشور و همچنین احتمال اجرای موافقتنامه امنیتی ایران با سوریه گفت: یکی از اشتباهات بزرگ از ابتدای درگیری ها در سوریه، آموزش نظامی معارضان بود که تبعات زیادی برای آن کشور و منطقه در پی داشت و موجب ایجاد و گسترش تروریسم شد و متأسفانه این راهبرد اشتباه همچنان ادامه دارد.

وی دخالت خارجی در سوریه را یکی دیگر از عوامل گسترش بحران سوریه عنوان کرد که مانع از پیدا شدن راه حل شده است.

افخم با اشاره به اینکه ایران دارای مناسبات با سوریه بوده و در پی کمک به یافتن راه حل سیاسی برای حل مشکلات این کشور است، گفت: باید به خواست ملت سوریه توجه شود و گفتگوها در چارچوب منافع ملت و دولت این کشور انجام گیرد و سرنوشت سوریه به دست خود مردم سوریه تعیین شود.

وی افزود: همواره در خصوص مقاومت ملت و ارتش سوریه فرافکنی و حضور ایران را مطرح می کنند اما دولت و ملت سوریه توان مقاومت دارند و باید به حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کمک های ما به سوریه در حد کمک های انسانی است و بحث هایی که در این باره مطرح می شود فرافکنی است و می خواهند اصل موضوع را منحرف کنند.

وی گفت: وقایع چهار سال گذشته سوریه نشان داده است که با موضوع تحولات برخورد واقع بینانه و مناسبی صورت نگرفته است.

کد خبر 297728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha