همشهری آنلاین: مقامات سانفرانسیسکو می‌گویند در حال تصمیم‌گیری در این باره هستند که آیا تبلیغ‌کنندگان برای نوشابه‌‌های گازدار محبوب کودکان را مجبور به گنجاندن هشدارهای بهداشتی در آگهی‌‌هایشان کنند یا نه.

soda

به گزارش آسوشیتدپرس «مقررات هشدار درباره نوشابه‌های شیرین‌شده با قند» تبلیغ‌کنندگان در محدوده شهر سانفرانسيسكو را ملزم خواهد كرد بر روی بیل‌بوردها، دیوارها، بدنه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را ملزم خواهد کرد که هشدارها بهداشتی را هم در آگهی‌های‌شان بگنجانند.

سانفرانسیسکو نخستین شهری در آمریکاست که ممکن است گنجاندن هشدارهای بهداشتی در تبلیغات نوشابه‌های گازدار را که به پوسیدگی دندان و چاقی، مربوط‌ هستند، الزامی کند.

انتظار می‌رود که روزهای آینده هیئت ناظران این شهر درباره اقدامات سه‌گانه‌ای برای مقابله با مصرف نوشابه‌های گازدار رأی دهد. این رأی‌گیری هفت ماه پس از آن صورت می‌گیرد که اهالی شهر در یک رأی‌گیری یک لایحه پیشنهادی برای وضع مالیات بر نوشابه‌های شیرین‌دهنده را رد کردند.

محدود کردن نوشابه‌های شیرین‌شده یا به عبارت دیگر «قند مایع»، مانند منع دخانیات برای حامیان بهداشت عمومی در آمریکا به هدف جدیدی بدل شده است. سال گذشته شهر برکلی، با وجود رد شدن این موضوع در سانفرانسیسکو، برای نخستین بار در آمریکا به وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار رأی داد.

دیویس، یک شهر دانشگاهی نزدیک شهر ساکرامنتو در کالیفرنیا اکنون رستوران‌ها را ملزم کرده است که به عنوان شیر یا آب را به عنوان نوشابه معمول در غذاهای کودکان سرو کنند.

اسکات وینر، یکی از سه عضو هیئت ناظران سانفرانسیسکو که مقررات جدید را به رأی می‌گذارد، گفت: «این اقدام بسیار مهمی به جلو از لحاظ تعیین سیاست‌های عمومی قوی درباره نیاز به کاهش مصرف نوشابه‌های قنددار است؛ این نوشابه‌ها باعث بیماری افراد می‌شوند، آن‌ها در اوج‌گیری شیوع دیابت نوع ۲ و سایر مشکلات بهداشتی در بزرگسالان و کودکان نقش دارند.»

در مقابل، راجر سالازار، سخنگوی CalBev، انجمن ایالتی نوشابه‌ها، گفت: «جای تأسف است که هیئت ناظران این مسیر پرهزینه سیاسی برای مقصرانگاری دیگران را به جای یافتن راه‌حلی واقعی و فراگیر برای موضوعاتی پیچیده مانند چاقی و دیابت را انتخاب کرده است.»

یک پیشنهاد در برابر این ناظران این است که آگهی‌های نوشابه‌های گازدار بر روی دارایی‌های متعلق به شهر ممنوع کنند، بسیار شبیه به کاری در سانفرانسیسکو درباره سیگار، دخانیات و الکل انجام می‌شود. راه دیگر جلوگیری از استفاده از اعتبارات شهری برای خریدن نوشابه‌های گازدار است.

برچسب هشدار بهداشتی که بر روی بیل‌بوردها و سایر آگهی‌ها نصب خواهد شد، شامل این عبارت است: «هشدار: نوشیدن نوشابه‌های با قند افزوده با چاقی، دیابت و پوسیدگی دندان ارتباط دارد. این پیامی از شهر و منطقه سانفرانسیسکو است.»

قوطی‌ها و بطری‌های نوشابه گازدار حامل این برچسب نخواهند بود.

درصورتی‌که این مقررات تصویب شود، در طول یک سال اجرایی خواهد شد.

رایان بروکس، سخنگوی گروه Outfront Media، می‌گوید عادلانه نیست فقط بیل‌بوردهای تبلیغاتی مشمول این مقررات شوند، درحالی‌که روزنامه‌ها و مجله‌ها از آن معاف هستند. این شرکت حدود ۳۰۰ بیل‌بورد و فضای دیواری دارد که تحت تأثیر این قانون جدید قرار می‌گیرند.

او مي‌گويد: «موضوع اين است كه اين افراد به من مي‌گويند كه چگونه زندگي كنم و كودكانم را بار آورم. اين تصميم به عهده من است، نه دسته‌اي از مقامات انتخابي.»

اد لي، شهردار سانفرانسيسكو موضعي درباره اين سه پيشنهاد اتخاذ نكرده است، اما از طريق سخنگويش اعلام كرد كه او با آموزش مردم از طريق برچسب‌هاي هشدار بر روي آگهي‌ها موافق است.

بر اساس بررسي كه به‌وسیله مركز حمايت از بهداشت عمومي كاليفرنيا و مركز پ‍ژوهش‌هاي بهداشتي دانشگاه يو سي ال اي در سال 2012 انجام شد، حدود 23 درصد از كودكان و نوجوانان در سانفرانسيسكو اضافه‌وزن دارند يا چاق هستند. اين رقم در لوس‌آنجلس، سان ‌خوزه و ساكرامنتو پايين‌تر است.

کد خبر 297672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha