همشهری‌آنلاین: مدیرعامل بانک مسکن از افتتاح حساب ۸۰ میلیون تومانی مسکن توسط وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: حساب ۸۰ میلیونی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوشت: محمدهاشم بت‌شکن در نشست خبری تشریح تسهیلات جدید مسکن پس از ارائه آمار عملکرد این بانک در سال گذشته به معرفی صندوق پس‌انداز قرض الحسنه یکم پرداخت و گفت: صندوق پس‌انداز مسکن یکم ویژه خانه‌اولی‌ها و با هدف اعطای تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی افتتاح می‌شود. سقف این وام در تهران ۸۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری (بالای ۲۰ هزار نفر) ۴۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: حداقل متوسط موجودی برای وام ۸۰ میلیونی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر دوره ۶ ماهه، برای وام ۶۰ میلیونی ۱۰ میلیون تومان در هر دوره ۶ ماهه و برای وام ۴۰ میلیونی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر دوره ۶ ماهه است. همچنین در این دستورالعمل ذکر شده که نرخ سود این تسهیلات (از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم)، در حال حاضر ۱۴ درصد و زمان بازپرداخت آن ۱۲ سال (۱۴۴ ماه) خواهد بود.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، این تسهیلات در قالب عقود مشارکت مدنی و صرفا به متقاضیان «متأهل» یا «سرپرست خانوار» تعلق می‌گیرد. دستورالعمل ابلاغ شده بانک مسکن، شرایط ملک نوساز را گذشت کمتر از ۷ سال از تاریخ صدور جواز ساخت و سه سال از تاریخ صدور پایان کار اعلام کرده است.

بت‌شکن گفت: مدل تلفیق حساب‌ها در این دستورالعمل، عدم امکان تلفیق اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن با صندوق پس انداز مسکن یکم و امکان تلفیق حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن با صندوق پس‌انداز خرید مسکن است.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه بانک مسکن سال گذشته ۴۰۴ هزار میلیارد ریال وام پرداخت کرد که معادل ۱۱.۸ درصد کل تسهیلات بانکی بوده است، ادامه داد: بانک مسکن ۴۷ درصد سهم بازار اعطایی تسهیلات مسکن را به تنهایی بر عهده داشت، این بانک برای ساخت ۹۵ هزار واحد مسکونی، خرید ۱۲۵ هزار واحد مسکونی و تعمیرات ۱۲۳ هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کرده است.

وی درباره زمان افتتاح حساب ۸۰ میلیونی اظهار کرد: صبح فردا سه‌شنبه ۱۹ خرداد حساب ۸۰ میلیونی مسکن برای خانه‌اولی‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی در شعبه مرکزی بانک مسکن واقع در خیابان فردوسی افتتاح می‌شود.

محمدهاشم بت شکن با اشاره به مهمترین برنامه بانک مسکن که احیای صندوق پس انداز مسکن است و این صندوق از سال ۱۳۳۷ تا به حال عملکرد قابل قبولی در خصوص تسهیلات مسکن داشته است گفت: این صندوق ابزاری مترقی است که آثار تورمی را مهار کرده و بر پایه این اصل بنا شده است که خانه دار شدن باید با پس انداز باشد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به مصوبه ۲۹ اردیبهشت امسال در شورای پول و اعتبار در زمینه پیشنهاد بانک مسکن مبنی بر تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن یکم با هدف ارتقای قدرت خرید مسکن مردم ادامه داد: ویژگی این صندوق تاکید بر پرداخت تسهیلات خرید مسکن به زوج‌های جوان همگام با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش جمعیت و توجه ویژه به خانه اولی هاست.

وی با تاکید بر پرداخت وام‌‌های ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی به ترتیب برای تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها این ارقام را سقف تسهیلاتی برای امسال ذکر کرد و افزود: حائزان شرایط زیر می‌توانند وام ۸۰ میلیونی در تهران را دریافت کنند؛ شرط اول این‌که متقاضیان از هیچ بانکی وام خرید، ساخت یا تعمیر مسکن دریافت نکرده باشند؛ طبق شرط دوم متقاضیان پیش از این امکانات دولتی مسکن از هیچ نهاد و سازمانی نگرفته باشند؛ شرط سوم این‌که متاهل یا سرپرست خانوار باشند؛ و چهارم این‌که این تسهیلات به واحدهایی که کمتر از هفت سال از تاریخ صدور پروانه ساخت و سه سال از تاریخ صدور پایان کار نگذشته باشد، تعلق می‌گیرد.

به گفته بت‌شکن، متقاضیانی که پیش از این در صندوق پس‌انداز خرید مسکن یا صندق پس‌انداز جوانان بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده باشد با یک دوره انتظار ۶ ماهه در همین امسال می‌توانند خانه‌دار شوند. این تعداد در حال حاضر حدود دو میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه به سپرده‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم سودی تعلق نمی‌گیرد، گفت: در صورتیکه سپرده‌گذاری از دریافت وام انصراف دهد معادل نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای حساب‌های کوتاه مدت (۱۰ درصد) سود پول به این متقاضی تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه بخشنامه این دستورالعمل برای ۱۲۵۱ شعبه این بانک در سراسر کشور ارسال شده است، اظهار کرد: از فردا صبح سه شنبه ۱۹ خرداد همه شعب بانک مسکن پذیرای متقاضیان افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم خواهند بود.

محمد هاشم بت شکن در پاسخ به پرسشی در خصوص سرانجام تسهیلات ماخوذه توسط بابک زنجانی از بانک مسکن گفت: بابک زنجانی هیچ پرونده تسهیلاتی در بانک مسکن ندارد و اینکه اسمی از این بانک در پرونده وی برده شده تنها تبادلات بانک مسکن از طریق یک کارگزاری با بانک FIIB در خارج از کشور بوده است و این تبادلات ارزی را زنجانی انجام می‌داده است.

وی درخصوص احتمال جریمه افرادی که قبلا وام مسکن دریافت کرده اما مجدد در صندوق یکم ثبت‌نام می‌کنند گفت: همه افراد می‌توانند حساب پس انداز یکم افتتاح کنند ولی وام ۸۰ میلیونی تنها به حائزان شرایط اعطا می شود. کسانی که حائز شرایط نباشند جریمه نخواهند شد.

وی ادامه داد: بانک مسکن به دنبال دریافت منابعی است که با استفاده از آن تسهیلات خرید مسکن بدهد نه با استفاده از سپرده‌های مردم؛ چراکه رسالت بانک مسکن ارائه تسهیلات در این بخش با رویکرد توسعه‌ای است.

رئیس هیئت مدیره بانک مسکن ماهیت حساب پس انداز صندوق یکم را حساب تعهدی یا برنامه‌ای دانست که بر خلاف سایر بانک‌ها که از همه مردم سپرده می‌گیرند ولی به فردی که خودشان تشخیص بدهند وام پرداخت می‌کنند نیست افزود: بانک مسکن متعهد است به همه واجدان شرایط وام پرداخت کند.

مدیرعامل بانک مسکن اقساط این وام را پلکانی عنوان و خاطر نشان کرد: مبلغ اقساط ماهانه وام ۸۰ میلیونی ۹۳۷ هزار تومان، تسهیلات ۶۰ میلیونی برای شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۷۰۳ هزار تومان و برای تسهیلات ۴۰ میلیونی ۴۶۸ هزار تومان است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص سازوکار پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای کلانشهر تهران برای غیر خانه اولی‌ها گفت: آنچه از سوی شورای پول و اعتبار به بانک مسکن ابلاغ شده پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی برای خانه اولی‌ها است اما همچنان تسهیلات ۴۵ میلیون تومانی که از طریق اوراق تسهیلات پرداخت می شود در بانک مسکن جریان دارد.

بت شکن ادامه داد: البته افزایش سقف وام ۴۵ میلیون تومان فعلی به ۶۰ میلیون تومان را که از طریق اوراق تسهیلات و با همان سود ۱۶ درصد قابل دریافت باشد به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم اما هنوز پاسخی از سوی بانک مرکزی دریافت نشده است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، متقاضیان غیرخانه اولی دریافت وام خرید مسکن می‌توانند تسهیلات ۶۰ میلیون تومان را از سایر بانک‌های تجاری با سود ۲۱ درصد دریافت کنند.

کد خبر 297537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha