یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دومین روز از هفته محیط‌زیست در سالن اجتماعات خبرگزاری ایسنا در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ گوید.

اصرار بر اجرای طرح مخرب گردشگری در آشوراده

ابتكار در اين نشست درباره واگذاري آشوراده گفت كه فعلا هيچ خبري از اجراي طرح گردشگري در آشوراده نيست و تا‌كنون حتي يك درخت هم در اين شبه جزيره جا‌به‌جا نشده است.

آنطور كه در گزارش مهر آمده است ابتكار در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص مجتمع گردشگري آشوراده اظهار داشت: هيچ خبر قطعي در اين زمينه وجود ندارد، چرا كه هيچ برنامه و تقاضايي در اين زمينه نه روي كاغذ و نه به‌صورت عملي ارائه نشده و هيچ اتفاقي رخ نداده است.

به گفته رئيس سازمان محيط‌زيست، گردشگري در آشوراده نيازمند مقدمات حقوقي است و تا زماني كه اين مقدمات فراهم نشود، نمي‌توان منتظر روي‌دادن اتفاقي در آشوراده بود.

ابتكار در نشست ديروز علاوه بر دفاع از اجراي طرح گردشگري در آشوراده گفت كه گردشگري نه فقط در آشوراده كه در ديگر مناطقي كه ظرفيت گردشگري طبيعي دارند بدون تخريب رخ مي‌دهد و اين كار موجب ارتقاي مشاركت محلي مي‌شود، چرا كه تجربه نشان داده است بلااستفاده نگه داشتن مناطق طبيعي موجب تخريب، تغيير كاربري و شكار غيرمجاز مي‌شود.

اين موضعگيري ابتكار نشان مي‌دهد با وجود همه اعتراضات كارشناسان و نخبگان محيط‌زيست كه اجراي طرح گردشگري در آشوراده را مغاير با معيارهاي مسلم محيط‌زيست مي‌دانند وي همچنان بر اجراي سياست‌هايي تأكيد مي‌كند كه نه‌تنها در بيرون از سازمان حفاظت محيط‌زيست خريداري ندارد كه بدنه كارشناسي اين سازمان هم با آن به‌شدت مخالف است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره شكار وصيد هم گفت: تاكنون هيچ‌گونه پروانه صيد و شكار چه براي خارجي‌ها و چه براي افراد داخلي صادر نشده است و در سال گذشته سياست سازمان محيط‌زيست ممنوعيت هرگونه پروانه شكار چهارپا بود و تنها پروانه شكار براي حيوانات آسيب‌رسان صادر شد. در سال‌جاري اما هنوز سياست شكار صيد را اعلام نكرده‌ايم.

  • سد گتوند ارزيابي زيست‌محيطي مي‌شود

ابتكار در پاسخ به اينكه آيا دولت براي تخريب سد گتوند برنامه‌اي دارد هم گفت: كارگروه خاصي با مسئوليت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تشكيل شده و مشغول بررسي موضوع است؛ چراكه از نظر سازمان محيط‌زيست، آبگيري اين سد به صلاح نيست و اگر قرار باشد هرگونه دخل و تصرفي صورت بگيرد، بايد تأييديه سازمان محيط‌زيست را داشته باشد. در حال حاضر تخريب اين سد نيز موكول به تأييد نهايي و ارزيابي كامل زيست‌محيطي شده است.

ابتكار يادآور شد: مجوز احداث سد گتوند شرايطي داشت كه رعايت نشد، لذا با وجود اينكه مجوز احداث آن صادر شده بود، بعدها با آن مخالفت شد، اما با وجود مخالفت‌ها، آبگيري اين سد انجام شد.

  • رئيس عليه معاون

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از مسكوت‌ماندن واگذاري آشوراده براي اجراي طرح گردشگري خبر مي‌دهد كه طي روزهاي اخير اعتراضات فعالان و صاحب‌نظران محيط‌زيست نسبت به اجراي اين طرح شدت گرفته است، به‌ويژه آنكه احمدعلي كيخا، معاون طبيعي سازمان محيط‌زيست كه با امضاي وي، تفاهمنامه واگذاري آشوراده رسميت يافته است اخيرا اين تفاهمنامه را مغاير با منافع محيط‌زيست اعلام كرد. با آنكه انتظار مي‌رفت اعتراف كيخا به اشتباه در اجراي طرح گردشگري، باعث تغيير نگاه ابتكار شود اما ابتكار همچنان بر اجراي طرح گردشگري در آشوراده تأكيد مي‌كند.

کد خبر 297346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha