همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که زمین‌خواری در میانکاله که با فشار افراد حقیقی به عنوان سرمایه گذاران بخش خصوصی و برخی از مدیران استانی و ملی انجام می‌شود، نگران کننده است. وی نسبت به آتش‌سوزی عمدی در این منطقه هشدار داد.

میانکاله

به گزارش ايرنا، ناصر مهردادی به مناسبت آغاز هفته محیط زیست در نشست با خبرنگاران گفت: در صورت ادامه فشارهای غیرقانونی با هماهنگی دوستداران و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی کمربند انسانی در این منطقه شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مجوزهایی که دارای اسناد برای ساخت و ساز به بهانه‌های مختلف سرمایه‌گذاری ، تولیدی و صنعتی و گردشگری در اراضی میانکاله صادر شده است، باید باطل شود و پیگیر این موضوع هستم.

به گفته وی، در حالی که هم اکنون نگرانی زیست محیطی در بخش‌های مختلف حیات وحش‌، زباله و پسماند، جنگل، دریای خزر ، آب‌های زیر زمینی و رودخانه‌های مازندران جدی است، فشارهایی نیز بر انجام درست ارزیابی زیست محیطی به بهانه توسعه استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کمتر از پنج درصد درخواست مجوزهای سال گذشته از سوی محیط زیست مازندران با مشکل زیست محیطی مواجه بودند، ادامه داد: برخی مدیران نالایق و ناتوان خودشان را پشت محیط زیست پنهان می‌کنند.

وی به صدور پنج هزار و 42 مجوز در حوزه‌های مختلف از سوی محیط زیست استان مازندران خبر داد و گفت: یک هزار و 770 مورد از این مجوزها پروانه بهره‌برداری بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 43درصد مجوزهای استان با مشکل نقدینگی بانک‌ها ، 12درصد بیمه و تامین اجتماعی، 12 درصد مشکلات مالیاتی و 28 درصد با سایر مشکلات مواجه هستند، افزود: کمتر از پنج درصد این مجوزها مشکل زیست محیطی دارند.

مهردادی تاکید کرد: با توجه به حساسیت و شکنندگی زیست محیطی استان، اینکه حفاظت محیط زیست مازندران کمتر از پنج درصد مجوز‌ها را 'نه' بگوید ، آماری صحیحی است.

مهردادی در ادامه این مصاحبه بار دیگر به اهمیت حفاظت از شبه جزیره میانکاله اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و با همکاری دستگاه قضایی تاکنون 12 هزار هکتار از اراضی که به بانک زمین شرق مازندران معروف بوده است بازگردانده شد.

وی از باز پس گیری حدود 19 هکتار زمین میانکاله که به دلایل مختلف دارای سند است، خبر داد و افزود: هر چند همچنان فشار مضاعفی بر روی توسعه غیر اصولی که بر محیط زیست میانکاله خدشه و آسیب جدی وارد می‌کند، وجود دارد اما این دستگاه حاکمیتی به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

به گفته مهردادی در دو سال اخیر با نظارت و پیگیری‌های محیط زیست مازندران ارزش اراضی میانکاله از متری حدود 300 هزار تومان به کمتر از 40 هزار تومان کاهش پیدا کرده است و حتی خرید و فروش صورت نمی‌گیرد.

مدیر کل محیط زیست مازندران به خسارت خشکسالی و کاهش ورود آب به میانکاله اشاره کرد و گفت: رها سازی آب به تالاب میانکاله باید بر اساس برنامه انجام شود تا مشکل زیست محیطی این تالاب همانند دریاچه ارومیه نشود.

مهردادی نسبت به آتش سوزی عمدی عامل انسانی اراضی میانکاله ابراز نگرانی کرد و گفت: به دلایل مختلف قانونی که محیط زیست استان مانع زمین خواری و تصرف این عرصه شده است، خطر آتش سوزی عمدی در این منطقه وجود دارد، کماینکه چندین مورد را در سال گذشته شاهد بودیم.

مدیر کل محیط زیست مازندران از برگزاری مانور آتش نشانی در منطقه سمسکنده و میانکاله در هفته جاری خبر داد و گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با میانکاله با خرید تجهیزات مورد نیاز و بکار گیری عوامل انسانی ، این مانور برگزار می‌شود.

مدیرکل محیط زیست مازندران به وجود 23 رودخانه مهم و بزرگ استان اشاره کرد و گفت: هراز ، سردآبرود و چالوس از رودخانه‌های مهم شیلاتی و زیست محیطی هستند که در معرض خطر آلودگی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه رودخانه‌های تلار، بابلرود و چشمه کیله، نیز به صورت آنلاین پایش زیست محیطی می‌شوند، اظهار داشت: اگر مراقب حفاظت رودخانه‌های استان نباشیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

  •  پایش 100 ایستگاه آلودگی آب سواحل مازندرانی خزر

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه 100 ایستگاه پایش آلودگی آب دریای خزر در سواحل استان در حال انجام است، گفت: هنوز گزارشی از نتایج آزمایش مبنی بر آلودگی شناگاهای استان ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته دو نقطه از محل طرح شنا در سواحل دریای خزر استان مازندران آلودگی وجود داشته است، بیان داشت: امسال در این دو منطقه طرح شنا انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه هر گونه پرورش ماهیان غیر بومی در قالب طرح پرورش ماهی در قفس در دریای خزر ممنوع است، گفت: در حالی که فشار برای انجام استفاده از دریای خزر بدون رعایت زیست محیط زیاد است، اما این دستگاه حاکمیتی زیر بار این مسایل نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه چندین بار محیط زیست مازندران تقاضای ارزیابی فنی و علمی طرح پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر را کرده، گفت: هنوز این ارزیابی علمی به محیط زیست ارایه نشده است.

مهردادی اظهار کرد: نگاه محیط زیست نسبت به توسعه مثبت و منش آن تعامل با دستگاه‌های اجرایی است، اما نگرانی‌های زیست محیطی در استان نیز وجود دارد که باید کاهش یابد.

وی بر ضرورت به کارگیری فناوری برای رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی تاکید کرد و گفت : کسانی که از علم و فناوری روز برای حل مشکلات زیست محیطی اقدام نکنند و روند تخریب محیط زیست را ادامه دهند و از خط قرمز زیست محیطی بگذرند، با برخورد جدی مواجه می‌شوند.

طرح پرورش ماهی در قفس و گردشگری دریایی در سواحل دریای خزر از پروژه های مهم شیلاتی و گردشگری مورد تاکید جدی استاندار مازندران است.

  • وجود 61 گونه حیات وحش در مازندران

مهردادی در بخش دیگری به اهمیت حفاظت از حیات وحش استان مازندران اشاره کرد و گفت: از 164 گونه‌ای که در کشور وجود دارد 61 گونه آن در مازندران زندگی می‌کنند.

مدیر کل محیط زیست مازندران بیان کرد: از 504 گونه پرندگان کشور 270 گونه برابر با 53 درصد، از 20 گونه دو زیست کشور، 9 گونه معادل 45 درصد و از 196 گونه خزندگان کشور 26 گونه معادل 13 درصد در مازندران زندگی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه به مشکل پسماند و زباله استان اشاره کرد و گفت: شیرابه‌های زباله در مازندران از مشکلات جدی ولی قابل حل است.

وی با بیان اینکه طرح جامع حل معضل زباله استان مازندران و زمانبندی اجرا و مکان اجرای این طرح‌ها نیز از سوی محیط زیست تهیه شد، بیان داشت: تنها مشکل این معضل تامین نشدن اعتبار لازم است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در محل دفن زباله ساری افزود: شهرداری ساری با اجرای طرح‌هایی در حال حل این مشکل زیست محیطی است.

شعار جهانی هفته محیط زیست که از شانزدهم تا بیست و دوم خرداد برگزار می‌شود، 'هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنید'، نامگذاری شده است.

کد خبر 297313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha