همشهری آنلاین: نشست خبری سخنگوی کاخ سفید با حضور جان ارنست و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. در این جلسه سوالاتی دربارۀ روند مذاکرات و نقاط اختلاف میان ایران و گروه پنج به علاوه یک مطرح شد. در ادامه مشروح پرسش‌ و پاسخ‌های این نشست خبری را می‌خوانید:

واحد مرکزی خبر نوشت: جان ارنست سخنگوی کاخ سفید در ابتدا گفت: مذاکرات دست کم بدون تمایل رهبر معظم برای حل دیپلماتیک این مسئله به پیش نرفته است.

ما روابط نسبتا پیچیده با روسیه داریم. ما توانسته ایم به صورت سازنده با روسیه در مذاکرات پنج به علاوه یک درباره ایران همکاری داشته باشیم. ما توانسته ایم اهرم همکاری آنها را در این مذاکرات داشته باشیم طوری که منجر به انزوای ایران شد و ایرانی ها را مجبور کرد به میز مذاکره بیایند واین موجب گشایش دیپلماتیک شد که ما تلاش می کنیم از آن استفاده و از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم و روسیه در این زمینه شریک خوبی بود و اعتباری برای خود برجا گذاشته است.

  • صحبت هایی درباره ذخایر اورانیوم ایران و نقض طرح اقدام مشترک مطرح شده است و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است این موضوع صحت ندارد.چرا این افزایش ذخایر نقض طرح اقدام مشترک نیست و چرا در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نباید موجب نگرانی باشد؟

نخستین مطلبی که باید بگویم این است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش خود در هیچ جایی نگفته است این نقض طرح اقدام مشترک است.

نکته دوم این است که ما این نوسان در ذخایر اورانیوم با غنای پایین را حتی در توافق های گذشته نیز دیده ایم. دلیلی که ما شاهد این نوسان هستیم این است که ایران به تولید اورانیوم با غنای پایین براساس طرح اقدام مشترک ادامه می دهد. الزام توافق موقت این است که آنها تا پایان این توافق به سقف تعیین شده برسند.بنابراین،ما در حال نظارت هستیم تا اطمینان یابیم آنها از این سقف تعیین شده تا پایان توافق تبعیت کنند که برای سی ام ژوئن در نظر گرفته شده است.

آنها قبلا در توافق قبلی به سقف تعیین شده رسیدند. نوسان مشابه وجود داشت. آنها تا تاریخ پایان توافق باید به این سقف تعیین شده برسند. بنابراین ما در حال ارزیابی ادامه تبعیت آنها از طرح اقدام مشترک هستیم.

نکته سومی که باید به آن اشاره کنم این است که تنها دلیلی که ما الان این بحث ها را در اینجا مطرح می کنیم این است که ما اکنون درک زیادی از برنامه هسته ای ایران داریم و این نتیجه مستقیم طرح اقدام مشترک است که براساس آن ایران نظارت گسترده بر برنامه هسته ای خود را پذیرفت و به همین جهت ما می توانیم به این دقت ذخایر آنها را ارزیابی کنیم.

مطلب آخر این است که اگر ما بتوانیم تا سی ام ژوئن به توافق نهایی برسیم، ما به صورت روشن گفتیم که درتوافق نهایی ما به صورت چشمگیری ذخایر اورانیوم غنی شده با غنای پایین ایران را کاهش خواهیم داد.سقف تعیین شده تا سی ام ژوئن هفت هزار وششصد و پنجاه کیلوگرم است و در توافق نهایی این ذخایر ایران فقط به سیصد کیلوگرم خواهد رسید.

به همین جهت بسیاری از افراد زمانی که توافق سیاسی اعلام شد،متعجب شدند که ایران ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را نودو هشت درصد کاهش خواهد داد.این دقیقا چیزی است که ما در حال گفتگو درباره آن هستیم.

  • ذخایر اعلام شده فعلی و رفتارهای قبلی ایران نشان دهنده عدم تمایل ایران است یا این که ناشی از ناتوانی فنی در این زمینه است؟

ما به توافق سیاسی رسیدم که ایران در این گفتگوهای سیاسی در اوایل آوریل متعهد شده است این کار را انجام می دهد.جزییات زیادی برای رسیدن به معیار در نظر گرفته شده وجود دارد.

  • خبرنگار دیگری پرسید آیا آژانس و دیگران باید تایید کنندو ما حتی اگر ندیده باشیم تحریم ها را برداریم؟

ما یکی از قویترین کارشناسان هسته ای در جهان را در این مذاکرات داریم و او ارنست مونیز وزیر نیرو است. بنابراین او دانش فنی بسیاری درباره نحوه عمل کردن ایران به تعهدات خود دارد.ما همچنین ناظران بی طرف بین المللی در آژانس بین المللی هسته ای داریم که بخشی از سرزده ترین بازرسی هایی هستند که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است تا تبعیت آنها از توافق را راستی آزمایی کنند.

به صورت شفاف می گویم که ما انتظار داریم آنها به ذخایر اورانیوم با غنای پایین تا هفت هزار وششصد و پنجاه کیلوگرم تعیین شده تا سی ام ژوئن برسند و در دوره زمانی دیگر(پس از توافق نهایی) آنها باید به سقف تعیین شده سیصد کیلوگرم برسند.روندی که آنها برای تبعیت از توافق شروع می کنند -البته در صورتی که به توافق برسیم -و روشی که تخفیف تحریم ها پیشنهاد می‌شود، موضوعاتی هستند که همچنان در حال مذاکره درباره آنها هستیم اما رئیس جمهور به صورت بسیار روشن گفته است نوع تخفیف تحریم هایی که ایرانی ها شاهد آن خواهند بود چیزی نیست که ما قبل از تبعیت قاطعانه و مشخص آنها به تعهدات خود به آنها پیشنهاد کنیم.

  • شما از تحریم های آمریکا حرف می زنید اما دیگر تحریم ها پس از کاهش این ذخایر لغو خواهند شد؟
  • من می دانم شرکای پنج به علاوه یک درباره اطمینان از تبعیت ایران از توافق نهایی همین احساس مشابه قوی را دارند.

    رهبر ایران امروز گفته است نمی شود به آمریکا و دیگر قدرتهای استکباری اعتماد کرد. وی همچنین گفت که اجازه بازرسی از سایت های نظامی را نخواهند داد و همه تحریم ها باید یکجا برداشته شوند. کاخ سفید اظهارات اخیر وی را چگونه تفسیر می کند. آیا شما فکر می کنید که وی تلاش می کند مذاکرات را متوقف کند؟ آیا رئیس جمهور آمریکا هیچ مکاتبه ای با رهبر معظم پس ازچارچوب توافق در آوریل داشته است؟

اجازه دهید به سوال آخر شما پاسخ دهم. ما به مکاتبه گذشته بین رئیس جمهور و رهبر معظم اذعان کردیم اما ما به صورت منظم این کار را انجام نمی دهیم. من اطلاعاتی در این زمینه ندارم که بخواهم به شما بدهم. درباره پرسش دوم شما باید بگویم من فکر می کنم این ارزیابی منصفانه این است که مذاکرات دست کم بدون تمایل رهبر معظم برای احتمال حل این مناقشه به صورت دیپلماتیک به پیش نرفته است.

بنابراین ما به ارزیابی گفتگوهای ما در میز مذاکرات ادامه می دهیم و اقداماتی که ایران در تبعیت از طرح اقدام مشترک در پیش می گیردو این اقداماتی است که ما می توانیم از طریق آژانس بین المللی انرژی هسته ای راستی آزمایی کنیم.

بار دیگر می گویم اگر رهبر معظم ایران به نوعی با تبعیت یا همکاری با پنج به علاوه یک در این مذاکرات یا توافقی که به آن رسیده ایم، هم عقیده نبود، تشریفات شدید اداری ایران اجازه این کار را نمی داد در عوض ما شاهد بوده ایم که ایران به تعهدات خود براساس طرح اقدام مشترک عمل کرده است.

ما شاهد تمایل مذاکره کنندگان ایرانی بوده ایم تا وارد گفتگوهای جدی برای حل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود شوند که در نهایت موجب جلوگیری از دستیابی آنها به سلاح هسته ای خواهد شد.

درباره درخواست وی (رهبر معظم) در خصوص تخفیف تحریم ها و بازرسی تاسیسات نظامی باید بگویم ما به صورت شفاف گفتیم توافق سیاسی که در هفته نخست آوریل به آن رسیدیم توافقی است که ایران در آن تعهد کرده است با سرزده ترین بازرسی ها که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است، همکاری کند.

باید اذعان کنم که در حال کار بر روی جزییات این بازرسی ها هستیم و ما به صورت بسیار روشن هم به صورت علنی و هم غیرعلنی گفتیم که آمریکا آماده نیست تحریم ها را کاهش دهد مگر این که ما شاهد تعهد واقعی ایرانی ها برای تبعیت از توافق نهایی که حاصل می شود، اگر بتوانیم تا پایان ژوئن به آن برسیم، باشیم. این موضع ما است و قرار نیست تغییر کند.این موضعی است که برای توافق حیاتی است.

در صورتی که ایرانی ها این موضع را داشته باشند که با توافقی که با تخفیف تحریم ها شروع نشود، موافقت نمی کنند، این چیزی است که آمریکا آن را امضاء نخواهد کرد. رئیس جمهور  آمریکا بصورت بسیار روشن این مسئله را بیان کرده است و گفته است که ما نیاز داریم شاهد تبعیت مداوم ایران از توافق قبل از تخفیف تحریم ها باشیم.

ما همچنین نیاز داریم شاهد راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشیم که ایران به تبعیت خود ادامه می دهد. همه این مطالب در توافق نوشته خواهد شد و من فکر می کنم ایران تمایل زیادی دارد تا از تحریم های اقتصادی اعمال شده رهایی پیدا کند. این تحریم ها فشار چشمگیری بر اقتصاد ایران گذاشته است و آنها را وادار کرده است به میز مذاکرات بیایند. به همین جهت ما امیدواریم بتوانیم به توافقی برسیم که از راه دیپلماسی مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد.

  • مذاکره کنندگان ایران امروز گفتند که آنها اجازه بازرسی از سایت های نظامی را نخواهند داد اما با دسترسی کنترل شده از تاسیسات هسته ای موافق هستند.آیا رئیس جمهور آماده است دسترسی کنترل شده را بپذیرد؟

اینها جزییات هستند. شما پرسش درستی را مطرح کردید. اینها جزییاتی هستند که در حال مذاکره درباره آنها در میز مذاکره با حضور ایرانی ها ،آمریکا و شرکای پنج به علاوه یک هستیم.من نمی توانم درباره موضع ما در مذاکرات دراینجا گفتگو کنم بلکه فقط می توانم بگویم توافق به پیش نخواهد رفت مگر این که ایران با بازرسی های سرزده را که تاکنون بر برنامه هسته ای هیچ کشوری اعمال نشده است، همکاری کند.

  •  اوپک قرار است فردا در وین نشست داشته باشد. این نشست چند هفته قبل از مهلت تعیین شده برای توافق با ایران برگزار می شود. ایران گفته است در صورتی که تحریم ها برداشته شود می تواند یک میلیون دیگر نفت بیشتری تولید کند. آیا این مسئله نفت در مذاکرات مطرح می شود؟

من نمی خواهم وارد جزییات مذاکرات شوم. من فکر می کنم موضع ها علنی که ایران تاکنون گرفته است نشان می دهد که حاکمیت ایران فشار تحریم ها را احساس کرده است و توانایی فروش بیشتر نفت خود در بازارهای بین المللی برای کسب درآمد بیشتر را نداردو آنها بسیار تمایل به این کار دارند. این فشار آنها را وادار کرده است به میز مذاکره بیایند و به صورت جدی در گفتگوها شرکت کنند.ما امیدواریم این گفتگوها موجب حل دیپلماتیک یا توافق دیپلماتیکی شود که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد.

کد خبر 297163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha