همشهری آنلاین: پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در برج میلاد به کار خود پایان داد. سیاوش حقیقی دبیر جشنواره دیشب با بیان اینکه ۲۰۶۴ اثر در بخش ملی و ۳۳۲ اثر از بیش از ۵۰ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره شرکت کردند گفت: ۳۶۶ اثر به بخش رقابت و داوری راه یافت که از این تعداد ۴۰ اثر برگزیده شد.

فستیوال
  • بخش سینمای بین‌الملل:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،در بخش فیلم های کوتاه بخش بین الملل فیلم کلیسای جامع از آلمان، فیلم ساعت شش از ایران و فیلم استخر سرپوشیده از سوئد به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش فیلم مستند بخش بین الملل؛ فیلم بدرقه دنیا از فرانسه، فیلم تونی دل: وصیت از انگلستان و غذای بیرون از ایران به ترتیب اول تا سوم شدند.

رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم امروز به عنوان بهترین کارگردان و فیلم امروز به عنوان بهترین فیلم برگزیده بخش بین الملل معرفی شدند.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلم های بلند بین المللی نیز به فیلم شکوفه های سبز از ژاپن اختصاص یافت.

بازیگر نقش اول فیلم دشمن درون از یونان و بهترین بازیگر نقش اول زن خواهر نحیف من از سوئد، بهترین بازیگران مرد و زن این دوره از جشنواره بین المللی شهر را به خود اختصاص دادند.

  • بخش فیلم‌های کوتاه داستانی:

در بخش انیمیشن فیلم پدر به کارگردانی محمدرضا خردمندان در بخش فیلمنامه فیلم فردا صبح به نویسندگی سمیرا نوروز ناصری، در بخش کارگردانی محمد نجاریان برای فیلم فردا صبح، و بهترین فیلم کوتاه داستانی فیلم فردا صبح شناخته شدند.

جایزه ویژه هیئت داوران نیز در این بخش به فیلم ساعت شش به کارگردانی رقیه توکلی اختصاص یافت.

  • بخش فیلم‌های مستند:

بهترین دستاورد فنی و هنری این بخش به هادی خواجوی و پژمان الله مرادی برای فیلم می لا دو .

در بخش تحقیق و پژوهش دیپلم افتخار و تندیس طلایی به محمدرضا ناصری نیا به فیلم مزرعه ای که رویید و شهر شد، در بخش کارگردانی پویان کاظمی برای فیلم باد بر باد نظر و جایی برای زندگی به عنوان بهترین فیلم مستند برگزیده شدند.

  • بخش فیلم‌های داستانی:

زیتا ایرایی برای فیلمنامه چند روز بیشتر، رؤیا افشار برای بهترین بازیگر زن در فیلم عصر بارانی و شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر مرد در این بخش شناخته شدند.

فیلم سه ماهی به کارگردانی سید محمود رضوی بهترین فیلم بلند داستانی شناخته شد.

  • بخش فیلم‌های بلند سینمایی:

مهدی جعفری برای مدیریت فیلم برداری فیلم عصر یخبندان به عنوان بهترین دستاورد فنی و هنری، مصطفی کیایی برای فیلمنامه فیلم خط ویژه، سحر احمد پور برای بهترین نقش مکمل زن، حمیدرضا آزرنگ برای بهترین نقش مکمل مرد تندیس زرین و دیپلم افتخار دریافت کردند.

مهتاب کرامتی برای فیلم عصر یخبندان و آهو خردمند برای فیلم مهمان ، بهترین بازیگران زن بخش فیلم های بلند سینمایی شدند.

امیر آقایی برای فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت به عنوان بهترین بازیگر مرد را به خود اختصاص داد.

تندیس ویژه هیئت داوران نیز در بخش فیلم های بلند سینمایی به فرهاد اصلانی برای فیلم عصر یخبندان اختصاص یافت.

پرویز شهبازی عنوان بهترین کارگردان را برای فیلم دربند بدست آورد و منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم بوسیدن روی ماه تندیس زرین خود را برای بهترین فیلم بلند سینمایی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر دریافت کرد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه شهرهای ما مظهر تمدن هستند و آینده مردم را رقم می زنند گفت: شهرها مرکز تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت جامعه هستند.

وی افزود: باید تلاش کنیم شهرها به درستی شناسانده شوند و فقط نباید زیبایی های شهرها را نشان دهیم بلکه هنرمندان با به تصویر کشاندن کاستی های یک شهر، مدیران را در خدمت بیشتر کمک کنند.

قالیباف زیرساخت‌های شهر تهران را قابل قبول دانست و گفت: نیازمند رفتارها و تعاملات مسئولان شهری با مردم هستیم و هنرمندان در این زمینه کمک کنند.

وی اضافه کرد: ضعف ها نباید موجب شود هنرمند به انزوا برود.

شهردار تهران گفت: در همه جوامع خط قرمز وجود دارد و مردم و هنرمندان به این موضوع توجه می کنند و ما نیز موظفیم از هویت فرهنگی و دینی خود دفاع کنیم.

قالیباف اضافه کرد: امروز بسیاری از کشورها مانند فرانسه و کانادا در مقابل فرهنگ آمریکایی مقاومت می‌کنند.

وی گفت: نباید به هنرمند فشار بیاوریم و هنرمند را به حاشیه برانیم.

در این مراسم شهرداری از ابراهیم حاتمی کیا برای توجه ویژه به شهر در فیلمهایش قدردانی ویژه کرد.

کد خبر 297099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha