همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با اعلام اینکه کنکور دکتری تخصصی بر اساس آیین‌نامه‌ ابلاغی به دانشگاه‌ها از سال آینده حذف می‌شود، گفت: آزمون متمرکز دکتری حذف و دانشگاه‌ها خود دانشجو را ارزیابی می‌کند.

به گزارش تسنیم، دكتر حسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی افزود: در واقع بر اساس این آیین‌نامه، یک آزمون عمومی از سوی سازمان سنجش از داوطلبان گرفته می‌شود و کارنامه‌ برای داوطلب صادر می‌شود (همچون آزمونی که در همه جای دنیا از داوطلبان گرفته می‌شود)، سپس این کارنامه عمومی در اختیار داوطلب و دانشگاه قرار می‌گیرد و دانشگاه نیز بر اساس آزمون خاصی که خود دارد (به صورت مصاحبه یا کتبی) می‌تواند پذیرش خود را انجام دهد؛ بنابراین دو مرحله سنجش و یک مرحله پذیرش صورت می‌گیرد.

حسینی گفت: در گذشته اینطور بود که نمره داوطلب در آزمون عمومی سازمان سنجش، بخشی از پذیرش آن دانشجو نیز محسوب می‌شد؛ چراکه آن آزمون به صورت متمرکز بوده است. ولی هم اکنون آزمون عمومی صرفا معرف شاخص و پذیرش دانشجو محسوب می‌شود و دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های مدنظر خود می‌توانند آزمونی به صورت جدا از دانشجویان مورد نظر خود بگیرند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی اضافه کرد: یعنی دانشگاه‌ها بر اساس این کارنامه عمومی دانشجو، آزمون ارزیابی خود را انجام می‌دهند. بنابراین هدف این است که شاخص اصلی تعیین دانشجوی دوره دکتری، استاد و گروه باشد تا ارزیابی صحیحی از معلومات گذشته داوطلب در انتخاب نهایی صورت گیرد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا با این آیین‌نامه جدید شکل پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های آزاد و دولتی متفاوت می‌شود، افزود: این آیین‌نامه برای همه دانشگاه‌ها است یعنی همه دانشگاه‌ها باید بر اساس آزمون عمومی که برگزار می‌شود داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهند، حتی این آیین‌نامه برای موسسات حوزوی نیز ابلاغ شده است بنابراین این آزمون برای سال تحصیلی 95-96 عملی می‌شود.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی خاطرنشان كرد: در این آیین‌نامه پذیرش دانشجو دکتری به صورت کیفی‌تر و دقيق‌تر صورت می‌گیرد.

کد خبر 297095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha