مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - دکتر یونس شکرخواه: تبلیغات بیرون از خانه چیست و از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

تبلیغات بیرون از خانه (outdoor advertising) در زبان جهانی تبلیغات به هر نوع از تبلیغاتی که بیرون از خانه و به عبارت بهتر در فضای باز صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود

جهان تبلیغات و نیز عرصه تبلیغات بیرون از خانه به زبان واحد خود دست یافته و به تدریج در حال تثبیت آن دسته از واژگانی است که خود خالق آن بوده است. البته روند ماجرای واژه‌سازی و اصطلاح‌سازی هنوز حرکت خود را حفظ کرده و هر از گاهی - که چندان با فاصله هم نیست - واژه و عبارت تازه‌ای در این عرصه مطرح می‌شود. علت این امر تبدیل شدن این عرصه ارتباظی به یک صنعت زنده و پرقدرت است.

outdoor


عبارات زیرگوشه‌ای از فعالیت‌های قلمرو تبلیغات بیرون از خانه را نشان می‌دهد:

Advertising Council

شورای تبلیغات بازرگانی یک سازمان غیرانتفاعی که خدمات عمومی تبلیغاتی را در زمینه‌های ایمنی و اجتماعی در صنعت رسانه‌ای صورت می‌دهد.

Advertising structure

ساختار تبلیغ، یک سازه فیزیکی که توسط یک شرکت رسانه‌ای برای نمایش تبلیغ ساخته شده باشد. این ساختارها بر اساس مشخصات استاندارد ساخته می‌شوند. پیام‌های تبلیغات بازرگانی با رعایت تکنیک‌های گوناگون بر روی این ساختارها ظاهر می‌شوند.

use

Airport Advertising

تبلیغات فرودگاهی. طیف تبلیغات بازرگانی که در فرودگاه‌ها به چشم می‌خورد. از تبلیغات پوستری دیواری موسوم به backlit (که به دیوارها نصب می‌شود و از پشت آنها نور می‌تابد/ نئون) تا مجموعه‌هایی که غرفه‌داران برای تبلیغ از آنها استفاده می‌کنند.

American Advertising Federation-AAF

فدراسیون تبلیغات بازرگانی آمریکا. فدراسیونی که از حقوق آگهی‌دهندگان از طریق آموزش دولت، رسانه‌های خبری و عامه مردم دفاع می‌کند. فدراسیون تبلیغات بازرگانی آمریکا اهداف خود را از طریق شبکه ۵۰هزار عضوی خود که شامل انجمن‌های تبلیغاتی و افراد دانشگاهی می‌شود، دنبال می‌کند.

beware

American Association of Advertising Agencies - AAAA

انجمن آمریکایی آژانس‌های تبلیغاتی. سازمان ملی آژانس‌های تبلیغاتی که نماینده ۵۴۵ آژانس با ابعاد مختلف است. این انجمن استانداردهای کار تبلیغاتی را تا سقف ۸۰ درصد مدون کرده است که توسط اکثر آژانس‌های تبلیغاتی به کار گرفته می‌شود. این استانداردها حتی قراردادهای مربوط به تبلیغات بیرون از خانه را هم در برمی‌گیرد. این انجمن در عین حال دارای یک کمیته رسانه‌ای است که به نمایندگی از اعضای قراردادهای مربوط به تبلیغات بیرون از خانه را دنبال می‌کند.

Beach Advertising

تبلیغات ساحلی. تابلوهای تبلیغاتی که بر روی برج‌های غریق‌نجات در ساحل یا بر روی هر وسیله دیگری نصب می‌شود.

Buyer's Guide to outdoor Advertising

راهنمای سفارش‌دهندگان تبلیغات بیرون از خانه. نرخ و میزان اختصاص جا برای تبلیغ برروی رسانه‌های بیرون از خانه. این راهنمای حاوی نرخ و میزان جای آگهی هر سال منتشر می‌شود.

Indoor Advertising

تبلیغات درون خانه (تبلیغات در فضای مسقف).

Mobile Advertising Report Generator - MARG

گزارش دهنده تبلیغات سیار. یک روش برای تسهیل برآورد تعداد احتمالی افرادی که ممکن است یک تبلیغ را بر بدنه یک کامیون ببینند.

Outdoor Advertising Association of America - AAA

انجمن تبلیغات بیرون از خانه آمریکا. این انجمن در سال ۱۹۸۱ پایه‌گذاری شده و در واقع یک اتحادیه‌ملی است که از دست‌اندرکاران رسانه‌ای و تولیدکنندگان عرصه تبلیغات بیرون از خانه حمایت کرده و نماینده آنها به شمار می‌آید. مأموریت انجمن تبلیغات بیرون از خانه حمایت از رسانه تبلیغات بیرون از خانه است و این هدف را از مسیر تمرکز بر مقررات، بازاریابی، بهبود کیفیت محصولات، حمایت از تکنولوژی‌های جدید و حفظ وحدت صنعت دنبال می‌کند.

Rail Advertising

تبلیغات در ایستگاه راه‌آهن. تبلیغات در ایستگاه‌ها و ترمینال‌های قطار که در کنار خط آهن نصب می‌شود.

Rest Area Advertising

تبلیغات در استراحتگاه‌ها. به تبلیغاتی گفته می‌شود که در محوطه استراحتگاه‌های ایستگاه‌های قطار و یا توقف‌گاه‌های مربوط به کامیون‌ها صورت می‌گیرد.

Shopping mall Advertising

تبلیغات در مراکز خرید. یک سازه تبلیغاتی ثابت از نوع backlit که در مراکز خرید نصب می‌شود و اندازه ارتفاع ایستگاه‌های مسافران اتوبوس‌ها است.

Speedway Advertising

تبلیغات در پیست‌های اتومبیل‌رانی. انواع تبلیغات در اندازه‌های مختلف که کنار پیست‌های اتومبیل‌رانی نصب می‌شود و از اندازه‌های پایه میزی تا ابعاد آگهی‌های کنار ایستگاه‌های راه‌آهن را در برمی‌گیرد.

Stadium Advertising

تبلیغات استادیومی، انواع فرمت‌های تبلیغاتی که در استادیوم‌ها نصب می‌شود و اندازه‌های آنها متفاوت است.

Station Advertising

تبلیغات ایستگاهی. انواع تبلیغاتی که در ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن صورت می‌گیرد.

Subway Advertising

تبلیغات مترویی. انواع تبلیغاتی که در ایستگاه‌های مترو در اندازه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

Transit Advertising

تبلیغات حمل و نقل و سیار. به انواع تبلیغاتی گفته می‌شود که بر روی وسایل متحرک از جمله وسایل نقلیه در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و ترمینال‌ها نصب می‌شود. مثل تبلیغات بر روی اتوبوس‌ها، پنل‌ها، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها.

adsoftheworld

Taillight/Headlight Displays

تبلیغات بر روی جلو و عقب وسایل نقلیه عمومی. به تبلیغاتی گفته می‌شود که بر روی وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس صورت می‌گیرد. در این مورد، تبلیغ بین چراغ‌های جلو و یا عقب اتوبوس نصب می‌شود.

Taxi displays/cab tops

تبلیغات بر روی تاکسی. نصب تبلیغات بر روی تاکسی، چه بر روی سقف و چه بر عقب تاکسی. به تبلیغاتی که بر روی سقف تاکسی نصب می‌شود cabtops می‌گویند که معمولاً شب‌ها جراغی هم برای آن روشن می‌شود.

Thirty sheet poster - ۳۰ sheet

پوستر سی ورقی. به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که حالت استاندارد دارد و در هنگام نصب به گونه‌ای نصب می‌شود که هم اتومبیل‌ها و هم عابران در پیاده‌روها قادر به دیدن آن باشند.

Total Rating Points  - TRP or GRP

نقاط کل میزان مخاطبان. شیوه‌ای برای اندازه‌گیری میزان مخاطبان در یک دوره زمانی مشخص. سطوح TRP برای مخاطبان تبلیغات بیرون از خانه، یک روز از هفته است (میانگین هفت روز).

Traffic Audit

ممیزی ترافیک. برآورد میزان دیده شدن یک آگهی در بیرون از خانه. این میزان یا از طریق شمارش‌های دولتی صورت می‌گیرد و یا اینکه به صورت دستی محاسبه شده و با داده‌های اداره ممیزی ترافیک مقایسه می‌شود.

Traffic Audit bureau - TAB

دفتر ممیزی ترافیک (TAB). دفتر ممیزی ترافیک که در سال ۱۹۳۳ پایه‌گذاری شده، نماد رسمی شمارش میزان دیده شدن تبلیغات بیرون از خانه است. این سازمان مستقل به مثابه طرف سوم، مورد قبول آگهی دهندگان و آژانس‌های تبلیغاتی و صاحبان رسانه‌ها است و با آمارهایش در این عرصه وارد عمل می‌شود.

 Traffic Count

شمارش ترافیکی. برآورد میزان افراد در یک منطقه مفروض چه در اتومبیل و چه به صورت عابر توسط آژانس‌های دولتی برای اینکه بر سر میزان و شمارش دفعات دیده شدن یک آگهی اختلاف به وجود نیاید. به عنوان مثال کاری که دفتر ممیزی ترافیک (TAB) صورت می‌دهد، در همین چارچوب است.

Traffic Flow

جریان ترافیک. ارائه گرافیکی میزان ترافیک در یک خیابان مفروض یا بزرگراه بر اساس عرض مسیر و خطوط حرکت اتومبیل‌ها.

Train Cards - car cards

تبلیغات درون اتوبوس یا قطار و ماشین که در ابعاد مختلف صورت می‌گیرد.


Traveling Displays

تبلیغات مسافرتی. پوسترهایی که بر بدنه اتوبوس‌ها با ابعاد مختلف نصب می‌شود.


Tri-Action/ Trivision Displays

تبلیغات سه کارها یا سه دیدی. تبلیغات بر روی میله‌های سه بعدی یا مثلثی که به صورت کرکره‌ای در فواصل زمانی ثابت با تغییر حالت آگهی یکی از سه آگهی‌دهنده را به نمایش درمی‌آورند.

Trim/Molding

قاب یا حاشیه. فریم یا قالبی که یک آگهی‌ بیرون از خانه را در خود می‌گیرد و معمولاً از جنس فلز یا فایبرگلاس یا پلاستیک و یا از جنس چوب است.

Truckside Panel

تبلیغات کامیونی. تبلیغی که بر بدنه کامیون نصب می‌شود.

carad

Two-sheet C-strore Displays

تبلیغات دو ورقی مغازه‌ای. به تبلیغاتی گفته می‌شود که در نقاط جزیی فروش نظیر بقالی‌ها و خواربارفروشی‌ها نصب می‌شود و معمولاً حالت یک پوستر قاب گرفته را دارد.

Unilluminated Panel

پنل بدون نور، تبلیغ بر روی پنل‌هایی که از چراغ استفاده نمی‌کنند و بنابراین فقط برای ۱۲ ساعت از روز مناسب هستند.

Unit

واحد. به مکان‌های تبلیغات بیرون از خانه اطلاق می‌شود.

Vinyl/Flexible Face

وینیل یا سطح منعطف. به سطوحی گفته می‌شود که پیام تبلیغاتی بر روی آن، چه به صورت کامپیوتری و چه به وسیله نقاشی دستی، نقش ببندد.

Wall Mural

تبلیغات دیواری. به تبلیغاتی گفته می‌شود که مستقیماً بر روی سطوح خارجی یک ساختمان نقش ببندد. البته می‌توان وینیل را هم بر روی دیوار نصب کرد.

Wrapped poster/premiere panel

پوستر در لفاف. یک فرمت استاندارد تبلیغاتی که با کشیدن یک وینیل بر روی پنل‌های سی ورقی آماده بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 29690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز