دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

بازار ارز که در هفته‌های اخیر ثبات و آرامش ویژه‌ای داشته است، طی ۲ روز گذشته اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد.

 دامنه نوسانات بهاي دلار در بازار آزاد همچنان در سطح يك درصد محدود مانده است كه نشان از ثبات بازار ارز دارد. طي 2 روز گذشته اما برايند نوسانات قيمت دلار به سمت افزايش پيش رفت تا هر دلار آمريكا به بالاي 3 هزار و 300 تومان بازگردد. روز گذشته بهاي دلار به 3هزار و 318تومان رسيد. بانك مركزي روز گذشته قيمت انواع ارز را بدون تغيير باقي گذاشت اما در روزهاي گذشته بهاي رسمي دلار در مسير صعودي گام برداشته و تا 2هزار و 882تومان پيش رفته است كه 32تومان بالاتر از برآورد بودجه 94است. اين موضوع موجب شد تا نرخ رسمي و قيمت بازار به يكديگر نزديك شوند و با توجه به هزينه 10درصدي نقل و انتقال ارز در شرايط فعلي، مسير يكسان‌سازي‌ نرخ ارز هموارتر شده باشد.

با وجود اين رئيس‌كل بانك مركزي يكسان‌سازي نرخ ارز را به لغو تحريم‌ها منوط كرده است.معاون ارزي بانك مركزي نيز با اشاره به سريع‌تر شدن روند دستيابي به يكسان‌سازي نرخ ارز تأكيد كرد: با ايجاد شرايط مساعد بين‌المللي، تسريع در نقل و انتقالات ارزي و عمليات خزانه‌داري، همچنين وجود ذخاير مناسب ارزي، سرعت اجرايي شدن يكسان‌سازي نرخ ارز بيش از پيش افزايش مي‌يابد. غلامعلي كامياب در بيست‌و پنجمين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي با طرح اين سؤال كه چگونه مي‌توان نظام پايدار ارز تك‌نرخي داشت؟ به پيشينه اين موضوع در كشور اشاره كرد و گفت:

ما تجربه يكسان‌سازي نرخ ارز در 2 دوره زماني يكماهه و حدود 10ساله از سال 1381را هم دارا هستيم اما هيچ‌گاه پايدار نبود و دوام نداشت. وي با بيان اينكه بايد براي يكسان‌سازي نرخ ارز به‌گونه‌اي تصميم گرفت كه با دوام و پايدار باشد، گفت: مهم‌ترين مسئله در اين مورد مطابقت با تغييرات و تحولات زماني حاكم بر آن است، چرا كه ارز موضوعي روزانه بوده و شرايط و مولفه‌هاي ناظر و مؤثر بر آن تغيير مي‌كند بنابراين بايد متناسب با اين تغييرات سياست‌ها منطبق شوند. معاون ارزي بانك مركزي با اشاره به اينكه ايران تجارب سخت اما گران‌قيمتي در رابطه با تك‌نرخي كردن ارز دارد و بايد بتوانيم متناسب با آن نظام پايداري را شكل دهيم، يادآور شد: زمان فعلي ما براي يكسان‌سازي همچنين تركيب درآمد و ذخاير ارزي ما تغيير كرده است به‌گونه‌اي كه در دوره‌اي فقط نفت صادر مي‌كرديم اما اكنون كالاهاي غيرنفتي با حجم بالايي صادر شده و منبع ارز‌آوري هستند.

از سوي ديگر، صندوق توسعه ملي وجود داشته و بخشي از درآمدهاي ارزي در آن ذخيره مي‌شود. كامياب با اشاره به اهميت ذخاير و دارايي‌هاي ارزي در يكسان‌سازي نرخ ارز گفت: اينكه بايد پشتوانه قابل توجهي براي يكسان‌سازي داشته باشيم مهم است، اما در كنار آن جريان ورودي و خروجي ارز و مديريت آن كه مي‌تواند از طريق افزايش صادرات كالا، سرمايه‌گذاري مستقيم و دسترسي به ارز خارجي تنظيم شود قابل توجه خواهد بود. معاون ارزي بانك مركزي با اشاره به اينكه بانك مركزي هيچ‌گاه دست از يكسان‌سازي نرخ ارز و فعاليت در اين جهت نكشيده است، عنوان كرد: در سال 1392تاكنون جهت‌گيري به سمت يكسان‌سازي نرخ ارز با سرعت بيشتري ادامه پيدا كرده، اما هماهنگ كردن تمامي گزينه‌ها براي اين مهم و ايجاد شرايط خاص آن زمان‌بر بوده و بايد قانونگذار و دولت در اين مورد به تفاهم برسند كه البته مورد توافق همه آنهاست.

کد خبر 296860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha