همشهری آنلاین: هواپیمای سولار ایمپالس در نهایت بخش مهمی از ماجراجویی خود را آغاز کرد: پنج روز و پنج شب پرواز بدون سوخت برفراز اقیانوس آرام.

هواپیمای خورشیدی

براساس گزارش CNN، اين سفر هشت هزار كيلومتري از نانجينگ در چين تا هاوايي يكي از دشوارترين مراحل سفر دوردنياي هواپيماي سولار ايمپالس است كه به دليل شرايط نامساعد جوي مدت‌ها بود كه به تعويق افتاده‌بود. اما در نهايت در ساعات اوليه بامداد روز يكشنبه اين بخش از سفر هواپيماي خورشيدي سولار ايمپالس آغاز شد.

در اين سفر هواپيماي خورشيدي از فراز كره جنوبي و شمال ژاپن عبور كرده و سپس با عبور از اقيانوس آرام به هاوايي خواهد‌رسيد و احتمالا در عصر روز ششم در اين منطقه فرود خواهد‌آمد.

در طول اين سفر 130 ساعته خلبان آندره بورشبرگ كنترل هواپيما را به دست خواهد‌داشت. وي اين سفر را پرواز زندگي‌اش ناميده‌است. بورشبرگ در طول مسير بايد درون كابين 3.8 متر مربعي خلبان باقي بماند و در طول شب درصورتي كه همه‌چيز آرام باشد همانجا چرت كوتاهي بزند،‌اما نه بيشتر از 20 دقيقه. وي تحت آموزش‌هاي مديتيشن و يوگا قرار گرفته تا بتواند در فضاي هواپيما و در مدتي كم استراحتي عميق داشته باشد و آرامش خود را حفظ كند.

اين هواپيما ذخيره‌اي كافي از مواد غذايي و نوشيدني را براي يك هفته به همراه دارد تا در طول اين سفر خلبان بتواند به مواد مورد نيازش دسترسي داشته‌باشد. هواپيما همچنين به مخازن اكسيژن، چتر نجات و قايق نجات مجهز است تا درصورت بروز سانحه خلبان بتواند جانش را نجات دهد.

سولار ايمپالس از ماه ژوئن در چين زمين‌گير شده‌بود. پس از فرود اين هواپيما در هاوايي،‌خلباني ديگر آن را از زمين بلند كرده و در آريزوناي آمريكا خواهد نشاند تا پس از عبور از اقيانوس اطلس، در ماه جولاي به دوبي بازگردد. ابعاد اين هواپيما بزرگتر از يك بوئينگ 727 است اما وزن آن بسيار سبك‌تر از يك خودروي شاسي بلند است. هدف از سفر دوردنياي اين هواپيما اطلاع‌رساني درباره توانايي‌ها و قابليت‌هاي انرژي خورشيدي اعلام شده‌است.

کد خبر 296754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha