امین جباری*: وقایع و شرایطی وجود دارند که باعث شادی و ترقی می‌شوند و حس خوشحالی و با ارزش بودن را می‌پرورانند.

انگیزه

اما متأسفانه شرایط و واقعی نیز وجود دارند که انگیزه‌های‌مان را سرکوب می‌کنند.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید برای نیروهای‌تان محیطی فراهم آورده‌اید که در آن می‌توانند رشد کنند، محل کارتان را از نظر این سرکوب‌کنندگان انگیزه مورد ارزیابی قرار دهید.

1. افراد مسموم‌کننده

اگر تا به حال زمانی را با افراد واقعاً سمی صرف کرده باشید، می‌دانید که چقدر مخرب و خسته‌کننده خواهند بود. افراد مسموم انرژی منفی پخش می‌کنند و انرژی مثبت را از بین می‌برند. چنین افرادی دائماً در حال غر زدن و نفرین کردن زمین و آسمان هستند و گویی هیچ اتفاقی در جهان از نظر آنها مثبت نیست. به عنوان یک سرپرست یا مدیر فروش اجازه ندهید این افراد محیط کاری شما را مسموم کنند و با ایرادات بیجای خود انگیزه‌ی فروشندگان - که عمدتاً جوان هستند و زود تحت تأثیر قرار می‌گیرند - را نابود کنند.

2. عدم توسعه و ارتقای حرفه‌‌ای

همه نیازمند این هستند که بدانند در حال رشد و یادگیری هستند. فروشنده باید به صورت کاملاً ملموس احساس کند که مدیر یا سرپرستش برای رشد او اهمیت قائل است. توسعه و ارتقای حرفه‌ای برای هر یک از کارکنان شما به آنها اجازه می‌دهد تا در حرفه‌ی خود ارتقا پیدا کنند و همچنین درمی‌یابند که هم سازمان و هم شما بر روی موفقیت آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

3. فقدان و کمبود دیدگاه و نظریه

یک بینش و دیدگاه واضح ارتباطی هدف را مشخص می‌کند و به اشخاص این اجازه را می‌دهد تا بدانند روی چه چیزی متمرکز شوند. بدون آن، حتی بهترین کارکنان کمترین تأثیر را دارند، چرا که اگر درک درستی از کار نداشته باشید بهترین بودن کار دشواری خواهد بود.

4. زمان تلف شده

اگر محل کار شما به نوعی جایی است که در آن جلسات بی‌مورد و غیر ضروری برگزار می‌شود و ایمیل‌هایی حاوی اطلاعات غیرمرتبط برای همه ارسال می‌شود، احتمالاً کارکنان شما به شدت ناامید شده‌‌اند. با ارزش قائل شدن به زمان آنها، به آنها نشان دهید که برای‌شان ارزش قائل هستید.

5. ارتباطات ناکافی

هنگامی که ارتباطات ضعیف باشند، افراد نیمی از وقت خود را صرف حدس زدن کاری که شما به عنوان مدیر یا سرپرست انجام می‌دهید می‌کنند، وظایف اساسی و واجب نادیده گرفته می‌شوند، فعالیت‌های غیرضروری زیاد می‌شوند، اطلاعات درون واحدها حبس می‌شوند، و شایعات مخرب نشر پیدا می‌کنند. گردش واضح و روشن اطلاعات به همه نفع می‌رساند.

6. مدیریت عمودی

موقعیتی را تصور کنید که در آن برای ایده‌ها و ورودی‌های شما هیچ ارزشی قائل نشوند و حتی آنها را نشنیده بگیرند؛ جایی که قانون "حرف نزن و کاری را که می‌گویم انجام بده" حاکم است. بدون شک درک می‌کنید که چقدر سخت است کاری را با حداقل سوء‌نیت انجام دهید. هر چه همکاری بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری و انگیزه نیز بیشتر خواهد بود.

7. قدرنشناسی

زمانی که کار زیاد و یا نتایج خارق‌العاده دیده نمی‌شوند، حتی زمانی که هر روز تشکرها بیان نمی‌شوند، افراد بی‌میل و بی‌تفاوت پیش می‌روند. شما می‌توانید بدون صرف حتی یک سکه به کارکنان‌تان پاداش دهید؛ این کار می‌تواند به سادگی گفتن "خدا قوت" یا " ممنونم" باشد.

8. رهبری نامناسب

رهبران نامناسب به همه‌ی اعضای تیم و کل سازمان آسیب می‌رسانند. حتی بهترین کارکنان برای بهترین بودن نیاز به رهبری مؤثر دارند. با توسعه‌ی رهبری خود آغاز کنید، سپس بهترین رهبران را در هر سطحی استخدام کنید و پرورش دهید. این بهترین کاری است که به صورت روزمره برای بهبود محل کارتان می‌توانید انجام دهید.

اگر هر یک از این قاتلان مخرب در محل کارتان را شناسایی کنید، بستگی به شما دارد تا هر کاری را که در توان‌تان است برای برطرف کردن و از بین بردن آنها دریغ نکنید. به خاطر داشته باشید که انسان‌های بزرگ به مدت طولانی در محل‌های کار نامناسب نمی‌مانند.

* منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

کد خبر 296706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار