شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

انرژی بالا در کنار ایده‌آل‌گرا بودن از ویژگی‌های بارز یک جوان است و باید از این ویژگی‌ها در مسیر درست آن استفاده کرد.

بهنام بابایی‌هولاری

بهنام بابايي‌هولاري، دبير كانون دانشجويي هلال‌احمر در دانشگاه آزاد بابل يكي از جوانان موفقي است كه در همايش «انسان مهربان، دنياي آرام» از سوي رئيس‌جمهور تجليل شد و با اهداي تنديس صلح از 10سال فعاليت داوطلبانه او در برگزاري نخستين اردوي فرهنگي جهادي كانون‌هاي دانشجويي استان مازندران، برگزاري مانور سراسري زلزله، برگزاري كارگاه‌هاي مختلف در زمينه امداد و نجات، ايجاد بانك‌خون در قرار مهرباني و همچنين ارائه طرح بوستان صلح و دوستي در دانشگاه‌ها تقدير شد.

اين جوان 23ساله، اهل شهر ساري و فرزند دوم خانواده است. دانشجوي ترم7 دكتري دامپزشكي است و اعتقاد دارد جوان موفق براي رسيدن به هدفش مي‌تواند با برنامه‌ريزي همه موانع را از سر راه بردارد. 500دانشجو در كانون دانشجويي هلال‌احمر استان مازندران فعاليت مي‌كنند و بهنام بابايي معتقد است همه اين جوانان دانشجو با يك هدف و تنها براي خدمت‌رساني داوطلبانه به مردم فعاليت مي‌كنند و اين همان چيزي است كه يك جوان ايراني بايد آن را به خوبي درك كند. طرح هر جوان ايراني يك امدادگر با اين هدف به اجرا درآمد تا در آينده شاهد باشيم كه هر ايراني بتواند در زمان وقوع حوادث يك امدادگر باشد.

  • طراحي يك مسير

زماني كه كلاس اول راهنمايي بودم، به عضويت سازمان جوانان هلال‌احمر درآمدم. پدرم مرا در يك دوره آموزشي امداد و نجات ثبت‌نام كرد و به اين شكل وارد خانواده بزرگ هلال‌احمر شدم. پدرم دوست داشت با حضور در جمعيت هلال‌احمر وارد جامعه شوم و فعاليت‌هاي اجتماعي داشته باشم. روزهايي كه وارد جمعيت هلال‌احمر شدم همزمان با زلزله بم بود. از نزديك فعاليت‌هاي امدادرساني جوانان هلال‌احمر را ديدم. آنها با ايثار و فداكاري به هموطناني كه زير آوار گرفتار شده بودند امداردساني كردند. باديدن اين فداكاري‌ها انگيزه‌ام بيشتر شد. خوشحال بودم كه اعضاي هلال‌احمر با حضور در مناطق زلزله‌زده، به مردم كمك مي‌كنند و من هم خودم را عضوي كوچك از آنها مي‌ديدم اما فعاليت شاخص در سازمان جوانان را از حدود ۵ سال پيش شروع كردم و با تحصيل در دانشگاه، اين فعاليت‌ها بيشتر شد. نبود كانون دانشجويي هلال‌احمر در كنار كانون‌هاي ديگر دانشجويي به خوبي حس مي‌شد. پس از راه‌اندازي اين كانون، اشتياق جوانان دانشجو به بحث امداد و نجات و همچنين كمك به مردم باعث شد تا اين كانون گسترش پيدا كند و امروز 500دانشجو در آن عضويت دارند. در اين مدت دوره، آموزش طرح ملي ايمني و سلامت مسافران نوروزي را برگزار كرديم و من مدرس طرح ايمني و سلامت بودم.

  • بوستاني براي صلح و دوستي

طرح احداث بوستان صلح و دوستي از طرح‌هايي بود كه پيشنهاد دادم و اميدوارم با حمايت دانشگاه‌ها اجرا شود. در اين طرح بخشي از فضاي سبز دانشگاه به اين امر اختصاص پيدا كرده و تنديس صلح و دوستي در كنار پرچم كشورهاي عضو سازمان جمعيت هلال‌احمر نصب خواهد شد. البته هنوز اين طرح در دانشگاه‌ها اجرايي نشده است و اميدوارم با حمايت از اين طرح، شاهد باشيم كه بوستان صلح و دوستي در همه دانشگاه‌ها احداث شود.

  • كاهش شكاف بين نسل‌ها

در اين سال‌ها كه در كانون دانشجويي هلال‌احمر فعاليت مي‌كنم اين واقعيت را به خوبي لمس كرده‌ام كه تنها چيزي كه مي‌تواند ديد انسان را باز كند تجربه است. در بسياري از عمليات‌هاي امداد و نجات تجربه امدادگران باعث نجات جان انسان‌هاي زيادي شده است. امدادگران با استفاده از تجربه‌هايي كه در عمليات‌هاي مختلف به‌دست آورده‌اند بلافاصله با اقدامات ايمني مناسب از آسيب بيشتر به مصدوم جلوگيري مي‌كنند و او را از مرگ نجات مي‌دهند. جوان در كنار تحصيل با كسب تجربه مي‌تواند به پختگي برسد و تنها كسب علم نمي‌تواند چشم يك جوان را به دنياي اطرافش باز كند. انسان‌هاي با تجربه با انتقال تجربه‌هايشان به نسل جوان مي‌توانند گام مهمي در كاهش شكاف بين نسل‌ها بردارند.

  • استفاده درست از شبكه‌هاي اجتماعي

با افزايش شبكه‌هاي اجتماعي اشتياق مردم به‌خصوص نسل جوان به عضويت در اين شبكه‌ها بيشتر شده است به‌طوري كه برخي تصور مي‌كنند عضو نشدن در اين شبكه‌ها به معني به روز نبودن و درجا زدن است اما متأسفانه به درستي از اين شبكه‌هاي اجتماعي استفاده نمي‌كنيم و در اطراف خودمان افراد زيادي را مي‌بينيم كه ساعت‌ها در اين شبكه‌هاي اجتماعي مشغول تفريح و جست‌وجوي بي‌هدف هستند. من اهل موبايل و شبكه‌هاي اجتماعي هستم اما سعي كرده‌ام كه از آن به درستي استفاده كنم. صفحه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي به نام كانون دانشجويي هلال احمر راه‌اندازي كرده‌ايم و در آن ضمن فراخوان‌هاي فرهنگي اطلاعات مربوط به بحث امداد و نجات و نكاتي پيرامون آن را از طريق اين شبكه اطلاع‌رساني مي‌كنيم و خوشبختانه با استقبال زيادي هم مواجه شده است. بيشترين زماني را كه براي جست‌وجو و مطالعه در شبكه‌هاي اجتماعي صرف مي‌كنم نيم ساعت است و معتقدم اگر بيشترين زمان را براي مطالعه كتاب صرف كنيم به‌طور حتم تأثير مثبت آن را در زندگي شاهد خواهيم بود. هيچ وقت اجازه نداده‌ام اين شبكه‌ها مرا از مطالعه كردن دور كند و خوشبختانه كتاب‌هاي زيادي را مطالعه كرده‌ام. كتاب «گاهي دلم براي خودم تنگ مي‌شود» نوشته محمد بهمني آخرين كتابي است كه مطالعه كرده‌ام و پيش از آن نيز كتاب «دفترهاي خاكستري» دكتر شريعتي را خواندم. با مطالعه مي‌توان از تجربيات كساني كه آن را به رشته تحرير درآورده‌اند استفاده كرد و من نكات بسياري از كتاب‌هايي كه خوانده‌ام به‌دست آورده‌ام. در كنار مطالعه به ورزش هم نگاه ويژه‌اي دارم و با تلاش و پشتكار زياد موفق شدم مدرك درجه c مربيگري كنفدراسيون فوتبال آسيا را بگيرم.

  • عدم‌خودباوري نسل جوان

مشكلي كه امروز جوانان ما با آن دست به گريبان هستند و از نزديك آن را لمس كرده‌ام نداشتن خودباوري است. برخي از آنها نسبت به آينده اميد ندارند و بيشتر در زمان حال زندگي مي‌كنند و آينده‌نگري ندارند. با گسترش روزافزون شبكه‌هاي اجتماعي برخي از جوانان بر اثر تبليغات اين شبكه‌ها به چيزي كه هستند راضي‌اند درحالي‌كه اين شبكه‌ها بيشتر جنبه سرگرمي داشته و اجازه تفكر و آينده‌نگري را از جوان مي‌گيرد.

  • بازنگري در امر ازدواج و طلاق

آمار پايين ازدواج و افزايش طلاق زنگ خطر بزرگي براي نسل جوان است كه سال‌هاست به صدا درآمده اما متأسفانه به‌دليل بي‌توجهي مسئولان فرهنگي شاهد افزايش طلاق هستيم. بيشتر اين طلاق‌ها در همان 2 سال ابتدايي زندگي مشترك اتفاق مي‌افتد و اين يعني اينكه برخي از جوانان ما قدرت پذيرش زندگي مشترك را ندارند و هنوز نمي‌توانند با مشكلات مواجه شوند. به‌عنوان يكي از جوانان نسل امروز معتقدم كه ارگان‌هاي فرهنگي كه مي‌توانند نقش مؤثري در كاهش طلاق زوج‌هاي جوان داشته باشند بايد با بررسي 8سال گذشته به‌دنبال يافتن دلايل اصلي افزايش طلاق باشند و آن را به شكل ريشه‌اي حل كنند. شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره‌اي نيز در كاهش ازدواج و افزايش طلاق تأثيرگذار هستند به‌طوري كه بررسي آمار مقايسه‌اي ازدواج قبل از ورود شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره به كشور اين امر را اثبات مي‌كند.

  • موانع راه موفقيت

عوامل بسياري مي‌توانند يك جوان را از رسيدن به موفقيت بازدارند. نخستين و مهم‌ترين عامل نداشتن خودباوري است. اگر يك جوان خودش را باور نداشته باشد نمي‌تواند به موفقيت دست پيدا كند. بايد چشم به آينده داشت و براي آن تلاش كرد. نبايد فقط به زمان حال فكر كرده و منتظر اتفاقات و حوادث آينده بود. نبايد فراموش كنيم كه آينده را ما مي‌سازيم و نه ديگران. دومين عامل عدم‌موفقيت مشكلات اقتصادي است كه بسياري از خانواده‌ها و جوانان را درگير كرده است. جواني كه از داشتن كار و درآمد مناسب محروم باشد نمي‌تواند براي آينده برنامه‌ريزي كرده و موانع را از سر راه بردارد و اين مستلزم نگاه ويژه دولتمردان نسبت به رفع مشكلات اقتصادي به خصوص براي نسل جوان است.

  • برگي از خاطرات اردوهاي جهادي

اولين اردوي جهادي كانون‌هاي دانشجويي در منطقه «احمد چاله‌پي» در شهر آمل بود. مردم روستا اسقبال زيادي كردند و ما ضمن آموزش نكات ايمني و امدادي در زمان وقوع حوادث مختلف از آنها آزمايش‌هايي مانند تست قند و يا فشارخون مي‌گرفتيم. به‌خاطر كمبود امكانات و تمام شدن كيت تست قندخون نتوانستيم از همه اهالي اين تست را بگيريم. وقتي در حال بازگشت به شهر بوديم پيرزني از اهالي روستا كه از اين ماجرا ناراحت بود جلوي ما را گرفت و اصرار داشت تا از او تست قندخون بگيريم. هر چقدر براي او توضيح داديم قانع نشد و به ناچار يكي از بچه‌هاي هلال احمر چند كيت آزمايش براي ما ارسال كرد و ما اين تست را براي اين پيرزن و تعداد ديگري از اهالي انجام داديم.

  • سقف آرزوها

مي گويند انسان با آرزوهايش زندگي مي‌كند. من هم آرزوهاي زياد دارم كه مهم‌ترين آنها گرفتن مدرك دكتري و مهم‌تر از آن انعقاد تفاهمنامه همكاري بين كانون دانشجويي هلال احمر ايران و دانشگاه‌هاي خارج از كشور است و اميدوارم با انعقاد اين تفاهمنامه گام بلندي در راستاي تبادل تجربيات در زمينه آخرين دستاوردهاي علمي و عملي در زمينه امدادرساني برداريم.

کد خبر 296615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha