چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در دولت یازدهم این نوید را داده است که فعلا آب در رودخانه زاینده‌رود باقی بماند.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان درباره کاهش شدید آب زاینده‌رود از دهم خرداد امسال افزود: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در عالی‌ترین رده این تصمیم را گرفته است که آب در این رودخانه در همه نقاط آن باقی می‌ماند.

روز گذشته اعلام شده بود که با کاهش خروجی سد زاینده‌رود از دهم خرداد، به‌تدریج تا پایان این ماه جریان آب زاینده‌رود در شهر اصفهان و شرق آن قطع می‌شود و برای جریان آن در تابستان بر اساس وضع ذخیره سد زاینده‌رود تصمیم گرفته خواهد شد.

ابتکار با بیان این که ما بر رسیدن و جاری ماندن آب تا تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان نیز تاکید داریم، اظهار کرد: لازمه این کار، مدیریت مصرف آب است.

معاون رییس جمهوری، زاینده‌رود را رگ حیات شهر و استان اصفهان و تالاب گاوخونی خواند و اضافه کرد: این تالاب اهمیت بسیاری برای مردم منطقه، کشاورزان و مبارزه با گرد و غبار دارد چرا که اگر خشک شود منشاء گرد و غبار خواهد بود.

  • مهم‌ترین اقدام برای تالاب گاوخونی، تامین حقابه است

ابتکار در پاسخ به سوال دیگری درباره تالاب گاوخونی گفت: این تالاب با حقابه زنده است و مهم‌ترین اقدام برای احیای آن، تامین حقابه است.

وی با اشاره به بازدیدش در اوایل امسال از تالاب گاوخونی اصفهان افزود: تالاب برای چرخه هیدرولوژیکی و آب بین تالاب، رودخانه و آب‌های زیرزمینی اهمیت حیاتی دارد و تضمین حیات زیست محیطی و کشاورزی منطقه به آن وابسته است.

وی با تاکید بر این که این چرخه طبیعی را باید زنده نگه داریم، تصریح کرد: مصارف آب باید در رودخانه، تالاب و آب‌های زیرزمینی با منابع موجود منطبق باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که حقابه‌های طبیعت باید جزو مصارف در نظر گرفته شود، افزود: طبیعت نیز حقابه دارد و نمی‌توان گفت هرچه آب داریم برای کشاورزی، شرب و صنعت مصرف شود و چیزی باقی نماند.

وی با اشاره به شکل‌گیری این رویکرد در دولت یازدهم و پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن تاکید کرد: در این میان باید الگوی مصرف آب در کشور اصلاح شود.

وی با بیان این که مصارف عمده آب در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: کشاوزان باید به روش‌های افزایش بهره‌روی با کاهش مصرف آب بپردازند.

ابتکار با بیان این که این کار در حوضه ارومیه و نقاط مختلف کشور در حال اجراست، گفت: ما چاره‌ای جز این کار نداریم چراکه با کاهش 11 درصدی بارندگی و تقلیل منابع آبی مواجه و همچنان در شرایط تنش آبی هستیم.

وی افزود: در مصارف شهری مانند فضای سبز و کشاورزی باید به سمت کشت گونه‌هایی برویم که آب کمتری بخواهد و سازگاری بیشتری با محیط هر منطقه داشته باشد.

  • زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در دستور کار شورای عالی محیط زیست

معاون رییس جمهوری با تاکید بر این که موضوع رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی از جهت ابعاد زیست محیطی را در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار می‌دهیم در پاسخ به سوالی درباره انتظار چند ماهه برای این امر گفت: موضوعات محیط زیستی زیاد و کار زمانبندی آن‌ها دشوار است.

وی با بیان این که شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهوری و وزرا تشکیل می‌شود، افزود: تاکنون دو جلسه آن تشکیل شده و حتما موضوعات مربوط به اصفهان نیز در آن مطرح خواهد شد.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی در باره احتمال وجود آلودگی ناشی از فعالیت سایت‌های هسته‌ای در استان اصفهان گفت: تاکنون چنین گزارشی نداشته‌ایم.

  • نمی‌توان ادعای حل مشکل گردو غبار در چند ماه را کرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره مشکل گرد و غبار گفت: هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که این مشکل را در عرض چند ماه یا حتی چند سال می‌تواند حل کند.

ابتکار با تاکید بر این که بخشی از این مشکل، منطقه‌ای و جهانی است، افزود: بخش عمده گرد و غبار از شمال آفریقا، غرب آسیا از جمله عراق، اردن، سوریه و عربستان می‌آید.

وی ادامه داد: در بخشی از این نقاط به‌دلیل نا امنی موجود هیچ برنامه‌ای برای مواجهه با معضل گرد و غبار قابل متصور نیست.

ابتکار با تاکید بر این که این واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم، گفت: برنامه‌های مبارزه با پدیده گرد و غبار استان به استان پیش می‌رود و برای استان اصفهان در دست تدوین نهایی است.

وی با اشاره به نشستی در ماه آینده در خوزستان برای این موضوع اظهار کرد: دولت در این زمینه مصمم است و برنامه‌های خود را دارد اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که این‌ها طوفان است و با این واقعیت کنار بیاییم.

معاون رئیس جمهوری نخستین کار در مقابله با طوفان و حوادث طبیعی را سازگاری خواند و افزود: مردم باید در این زمینه آموزش ببینند و مقاوم شوند.

وی با بیان این که معضل گرد و غبار فقط مختص چند استان خاص نیست، تصریح کرد: روزهای ناسالم امسال در تهران فقط به دلیل گردو غبار بوده است.

ابتکار حل مشکل گرد و غبار را فرایندی بلندمدت خواند و تاکید کرد: همه باید در این زمینه همکاری کنیم.


معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح سه‌شنبه برای حضور در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست به اصفهان سفر کرده است.

وی فروردین امسال نیز در سفری سر زده به اصفهان از تالاب گاوخونی بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.

برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات اداره کل حفاظت و یگان حفاظت، دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق، دفتر تنوع زیستی و حیات وحش، دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایز ژنتیکی و طرح مباحث مرتبط با روابط عمومی، مرکز امور زنان و صندوق ملی محیط زیست، دیدار گروهی از پایاب رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی از جمله برنامه‌های گردهمایی مدیران محیط زیست در اصفهان است.

در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست به اصفهان از چند پروژه زیست محیطی در این استان بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 296406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha