سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

شورای شهر تهران با مصوبه خود، شهرداری را ملزم کرد تا سیاست‌های لازم برای اصلاح باند‌های فرود بالگرد در ساختمان‌های بلند‌مرتبه (۶۱ طبقه به بالا) را ابلاغ و اعمال کند.

شورای شهر

 براساس اين مصوبه شهرداري تهران بايد ظرف مدت 4‌ماه با همكاري سازمان نظام مهندسي از تاريخ ابلاغ اين مصوبه ساختمان‌هاي درحال ساخت و يا احداث‌شده قبلي كه واجد شرايط احداث باند فرود بالگرد در تهران هستند را شناسايي و با هماهنگي سازمان هواپيمايي دستورات لازم براي اصلاح باند با ابعاد استاندارد مربوط به بالگردهاي امدادي را ابلاغ كند. بنابرگزارش‌هاي دريافتي از مناطق1، 3، 22 و 5 كه بيشترين ساختمان‌هاي بلندمرتبه را در خود جاي داده‌اند، تمام باندهاي بالگردي كه در آنها احداث شده غيراستاندارد است.

در اين‌باره محمدمهدي تندگويان عضو كميسيون معماري و شهرسازي با اشاره به اين موضوع خواستار اصلاح اين باندها مطابق با استاندارد ملي هوانوردي كشور هستيم. يكي ديگر از موضوعات مطرح شده در جلسه ضعف آتش‌نشاني در كار امدادرساني هوايي بود در اين‌باره نيز تندگويان گفت: با توجه به اينكه شهر تهران به سمت بلندمرتبه‌سازي‌ مي‌رود بنابراين درمواقع بروز حريق بايد از چنين وسيله‌اي براي امدادرساني استفاده شود. رحمت‌الله حافظي نيز با استناد به برخي آمار و اطلاعات گفت: بايد در تهران 124باند بالگرد داشته باشيم كه از اين تعداد 49مورد ساخته شده كه آن هم غيراستاندارد است و 75مورد نيز هنوز ساخته نشده است.

وي گفت: ما براي تأمين ناوگان هوايي سازمان آتش‌نشاني نياز به 150ميليارد تومان اعتبار داريم ضمن اين كه اين بالگردها حتما بايد دوموتوره باشند. همچنين نظر معصومه آباد رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر نيز اين بود كه هيچ‌كدام از ساختمان‌هاي بلندمرتبه تهران باند مناسبي براي بالگردها ندارند. وي در توضيح دليل اين اشكال به نداشتن آيين‌نامه مشخص و عدم‌كارايي آيين‌نامه باندهاي بالگرد اشاره كرد و گفت:

براساس نتايج بررسي‌هاي كميته ايمني و مديريت بحران از سال۸۵ تا‌كنون براي ايجاد باندهاي بالگرد در ساختمان‌هاي بلندمرتبه هيچ آيين‌نامه‌اي جهت محاسبات فني وجود ندارد ضمن اين كه هيچ بالگردي نه در سازمان آتش‌نشاني و نه در سازمان مديريت پيشگيري و بحران وجود ندارد. همچنين درجلسه ديروز شوراي شهر اعضا به پيشنهاد عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه به طرحي رأي دادند كه براساس آن شهرداري مكلف شد ظرف 3‌ماه شرايط احراز و سامانه احراز معاونين و مديران شهرداري را تهيه و به‌منظور تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كند. نظر دبير اين بود كه گرچه شوراي شهر در بحث انتصابات مديران شهرداري نمي‌تواند وارد شود اما درمورد شرايط احراز بايد نظر دهد و اين جزء حقوق شوراست. تأكيد دبير اين بود كه بايد سيستمي طراحي شود كه در آن لابي آدم‌ها كم شود.

مهدي چمران هم تأكيد كرد: تصويب اين طرح به معني ارائه كارنامه معاونين و شهرداران و مديران است بنابراين بحث بر سر نحوه انتصاب آنها نيست بلكه موضوع شاخص‌هاي بهره‌وري است. نظر احمد دنيامالي نيز اين بود كه با توجه به اينكه اين طرح 9بار است به جلسه علني آورده شده و برگشته پس هرچه سريع‌تر بايد به تصويب برسد. عبدالحسين مختاباد نيز گفت: شهرداري بايد ملزم شود كه كارنامه كار مناطق را در هر فصل درقالب گزارش 6ماهه به شوراي شهر ارائه كند.

محمد حقاني نيز گفت: ما در عزل ونصب‌ها نمي‌توانيم دخالت داشته باشيم اما در شرايط احراز مديران مي‌توانيم دخالت كنيم. غلامرضا انصاري هم نظرش اين بود كه بحث سرمايه انساني موضوعي اساسي است بنابراين بهتر است بانك مديران طراحي شود كه در آن تخصص، سوابق، نقاط مثبت و منفي عملكرد مديران و... بايگاني شود تا بتوانيم هنگام انتصاب مديران به آن استناد كنيم.
نظر محسن پيرهادي عضو كميسيون نظارت و حقوقي نيز اين بود كه به جز بحث كارنامه كه نتيجه شرايط احراز است اما بر فرآيند عملي شرايط احراز، شورا بايد نظارت كند درحالي‌كه اين دچار اشكال است.

احمد حكيمي‌پور عضو كميسيون فرهنگي هم گفت: شوراي شهر بايد درجريان ارزشيابي مديران باشد تا بتواند قضاوت كند ما در سطوح مديريت بالا بايد استاندارد‌سازي‌ كنيم ولي احساس مي‌كنيم در شهرداري شرايطي حاكم شده كه به جاي اينكه براي محلي مديري انتخاب شود براي فرد محل خدمت پيدا مي‌كنند، اين اشكال دارد.رحمت‌الله حافظي نيز با اشاره به اينكه شهرداري تهران از 2سال قبل بايد شاخص‌هاي انتصابات را مي‌آورد گفت: شهرداري از زير بار اين موضوع فرار مي‌كند.

واما نظر تندگويان متفاوت از سايرين بود، وي گفت: بررسي كارنامه مديران به اين معني است كه براي خودمان تيغ دولبه درست كنيم آن وقت هر اتفاقي بيفتد شهرداري مي‌گويد خودتان تأييد كرديد و دستمان بسته مي‌شود. بنابراين گزارش درنهايت مقررشد شهرداري ظرف مدت 3‌ماه شرايط احراز يا سامانه احراز مديريتي را تنظيم كرده و به شوراي شهر بفرستد.

با اين همه نظر محمدعلي دارياني معاون منابع انساني شهرداري تهران نيز اين بود كه نظام جامع انتخاب و انتصاب در بهمن‌ماه سال‌گذشته با تغييراتي در نظام اداري به تصويب رسيده و در آن شرايط احراز در تمام مشاغل اداري وجود دارد ضمن اينكه در شهرداري تهران شرايط احراز براساس مصوبه شوراي اداري استخدامي كشور لحاظ مي‌شود.وي همچنين اعلام كرد: 525 مدير مشمول اين طرح جامع در شهر تهران در قالب مديران، شهردار ناحيه، منطقه و معاونان منصوب شدند و فرآيند انتخاب اين افراد مشمول طرح جامع انتصاب شده است.

بنابراين گزارش همچنين در اواخر جلسه ديروز، اعضاي شوراي شهرتهران محمدمهدي تندگويان نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي را به‌عنوان نماينده خود در ستاد اجرايي موضوع بند «د» تبصره سوم مصوبه الزام شهرداري تهران جهت شناسايي و تملك خانه خانواده‌هاي شهدا و تبديل آنها به مركز محلي فرهنگي (خانه شهدا) انتخاب كردند.

  • تذكرات اعضا

اعضاي شوراي شهر تهران روز گذشته همانند جلسات پيشين تذكراتي را خطاب به مسئولان مديريت شهري مطرح كردند. از نكات جالب در جلسه  پاسخ‌هايي بود كه برخي اعضا درباره موضوعات مطرح شده از سوي همكارانشان عنوان مي‌كردند.

جدول

 

کد خبر 296365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha