چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) اعلام کرد که کشورهای جهان توافق کرده‌اند که در طول ۱۵ سال آینده مالاریا را تقریبا به طور کامل ریشه‌کن کنند.

malaria

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد دیپلمات‌هایی که روز چهارشنبه در ژنو در اجلاس سالانه مجمع تصمیم‌گیرنده این سازمان گردآمده بودند. بر سر برنامه‌ای توافق کردند که موارد مالاریا را تا سال ۲۰۲۰ تا ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ تا ۹۰ درصد کاهش دهند.

این بیماری در حال حاضر سالانه ۶۰۰ هزار نفر را می‌کشد.

این برنامه همچنین خواستار حذف مالاریا در دست کم ۳۵ کشور در طول ۱۵ سال آینده شده است. پدرو آلونسو، رئیس برنامه جهانی مالاریای سازمان جهانی بهداشت گفت این هدف‌ها«بلندپروازانه اما دست‌یافتنی» هستند،

حدود ۲۰۰ میلیون نفر در هر سال به مالاریا آلوده می‌شوند و حدود ۶۰۰ هزار نفرشان از این بیماری منتقل‌‌شونده بوسیله پشه می‌میرند، کودکان زیر پنج سال نيز دست کم سه چهارم این موارد مرگ و میر را تشکیل می‌دهند.

حدود ۹۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از مالاریا در آفریقا رخ می‌دهد.

بر اساس ارقام اخیر سازمان جهانی بهداشت، جهان تا به حال گام‌های بزرگی در مقابله با این بیماری برداشته است و میزان بروز جهانی این بیماری ۳۰ درصد و میزان‌ مرگ و میر ان در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ ۴۷ درصد کاهش یافته است.

آلونسو تایید کرد که «برنامه‌های ناتمام بسیار بزرگی باقی مانده‌اند» و اشاره کرد که ۵۰ درصد از خانوارها در آفریقا هنوز به پشه‌بندهای آغشته با حشره‌کش دسترسی ندارند و هنوز ۶۰ درصد موارد مالاریا تشخیص‌داده نشده یا درمان‌نشده باقی می‌ماند.

افزایش مقاومت به داروهای ضدمالاریا نیز به سایر کمبودها در پیشگیری، تشخیص و درمان مالاریا افزوده شده است.

او گفت کشورها برای رسیدن به مجموعه اهدافی که این هفته تعیین شدند، لازم است ترتیبی دهند که ابزارهای موجود برای مبارزه با مالاریا به طور همگانی در دسترس قرار دارند. او همچنین بر نیاز به بهبود پایش بیماری برای شناسایی و درمان هر مورد بیماری تاکید کرد.

آلونسو گفت لازم است سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید داروهای جدید و بهتر، ابزارهای تشخیصی، حشره‌کش‌ها و در نهایت واکسن‌ها صورت گیرد.

بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت رسیدن به این اهداف ارزان نخواهد بود و برای جهان حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج برخواهد داشت، اما آلونسو تاکید کرد که این سرمایه‌گذاری در مقایسه با سود بازگشتی آن چندان سنگین شمرده نمی‌شود.

او گفت: «ریشه‌کنی مالاریا، کاستن بار بیماری از لحاظ جان‌های نجات‌داده شده و همچنین هزینه‌های تحمیل‌شده به نظام بهداشتی و از دست رفتن بهره‌روی کاملا جوابگوی هزینه‌های این راهبرد هستند.»

کد خبر 296115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha