چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران به راهی دست یافته‌اند تا با استفاده از تنها یک قاشق چایخوری از فاضلاب شهر از کل اجتماع آن تست اعتیاد بگیرند.

به گزارش آسوشیتدپرس این تست به دنبال کشف افراد معتاد به طور انفرادی نیست، بلکه مقامات دولتی و قضایی کمک خواهد کرد تا گسترش مواد روانگردان غیرمجاز خطرناکی مانند مت‌آمفتامین را در سراسر جامعه ردیابی کنند.

دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگون در آمریکا به بررسی میزان باقیمانده از داروی قانونی و غیرقانونی در فاضلاب‌های ده شهر آمریکا پرداختند. آنها توانستند نشان دهند که بر اساس نتایج این آزمایش‌ها می‌توان برداشت کلی صحیحی از مصرف این مواد بوسیله مردم به دست داد.

ابن دانشمندان یافته‌های خود را در سه‌شنبه 21 آگوست (30 مرداد) در اجلاس انجمن شیمی آمریکا عرضه کردند.

کالب بانتا - گرین پژوهشگر اعتیاد از دانشگاه واشنگتن در این باره می‌گوید: "این کار مانند انجام آزمایش ادرار برای کل اجتماع است."

به گفته دکتر جنیفر فیلد استاد سم‌شناسی محیطی در دانشگاه اورگون  و سرپرست این پژوهش، نتایج اولیه این بررسی‌ها بیانگر تفاوت‌های بزرگی بر حسب شهرهای مختلف مورد آزمایش است. برای مثال در یک ناحیه شهری با صنعت قمار میزان مت‌آمفتامین بیش از پنج برابر سایر شهرها بود. یا میزان مت‌آمفتامین در شهرهای کوچکتر غرب میانه امریکا تقریبا ناچیز بود.

دانشی که اساس این تست‌ها ساده است. تقریبا هر دارویی که افراد مصرف می‌کنند، چه قانونی و چه غیرقانونی بالاخره از بدن دفع می‌شود. فضولات انسان‌ها به درون توالت‌ها و نهایتا به تاسیسات تصفیه فاضلاب می‌رسد.

به گفته دکتر فیلد تاسیسات تصفیه فاضلاب مکان‌های عالی برای شناسایی چیزهایی است که انسان‌ها مصرف و دفع می‌کنند.

در این تحقیق یک قاشق چایخوری از فاضلاب تصفیه‌نشده از هر کدام از شهرهای مورد بررسی از لحاظ وجود 15 داروی مختلف مورد آزمایش قرار گرفته بود.

نتایج این بررسی در یک شهر مرفه نشان‌ دهنده پایین بودن میزان داروهای غیرقانونی به جز کوکائین بود. میزان کوکائین و اکستازی در آخر هفته‌ها به اوج می‌رسید، اما میزان مت‌‌آمفتامین و داروهای قانونی در سراسر هفته ثابت بود.

دکتر فیلد میگوید این تحقیق بیانگر آن است که شیوه اصلی فعلی برای پژوهش در مورد سوءمصرف مواد غیرمجاز یعنی پرسشنامه‌ای گزارش شخصی مصرف مواد، میزان مصرف این موارد را کمتر از حد واقعی ارزیابی می‌کند.

دکتر جین ماکسول  از موسسه پژوهشی اعتیاد دانشگاه تگزاس که در این تحقیق شرکت نداشته است، می‌گوید: "ما در حال حاضر شاخص‌های اندکی برای ارزیابی وضع اعتیاد داریم. این شیوه می‌تواند شاخص جدید جالب‌توجهی برای این کار باشد."

کد خبر 29554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز