دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مشاور امنیت سایبری به FBI گزارش کرد که بیش از ۲۰ بار رایانه‌های هواپیماهای خطوط هوایی مختلف را هک کرده و طی پرواز کنترل موتور هواپیماها را به دست گرفته‌است.

هواپیما

براساس گزارش ‍CNN، كريس رابرتز در ماه آوريل در پرواز به سوي نيويورك توسط FBI بازداشت شد زيرا پيش از آغاز پرواز در توئيتر خود درمورد هك كردن پروازي كه در آن حضور داشت صحبت كرده‌بود. پس از آن بود كه بازجويي از وي آغاز شد تا احتمال ارتكاب جرايم رايانه‌اي وي بررسي شود.

طي بازجويي‌هاي FBI، در ماه‌هاي فوريه و مارچ رابرتز اعتراف كرد كه توانسته سيستم سرگرمي داخلي هواپيما را هك كند. وي اعتراف كرده از سال‌هاي 2011 تا 2014 نزديك به 15 تا 20 بار اين كار را انجام داده‌است. وي همچنين اعتراف كرده يكبار وارد سيستم‌هاي پرواز هواپيمايي شده و دستور بالارفتن را صادر كرده‌است. به واسطه صدور اين فرمان، يكي از موتورها هواپيما را به سمت بالا كشيده و منجر به ايجاد حركت جانبي در يكي از پروازها شده‌است.

رابرتز در اعترافاتش بيان كرده كه از نقاط ضعف سه نوع از هواپيماهاي بوئينگ و يك مدل ايرباس آگاهي داشته و توانسته به سيستم‌هاي سرگرمي داخلي هواپيماها كه توليد شركت‌هاي تيلز و پاناسونيك بوده‌اند، نفوذ كند.

رابرتز در توئيتر خود اعلام كرد از وي درخواست شده زياد درمورد اين رويداد صحبت نكند،‌اما در ادامه به اين نكته اشاره كرده كه تنها انگيزه‌اش بالا بردن امنيت پروازها بوده‌است و FBI را به خاطر متمركز كردن نادرست پنج سال از مطالعاتش در يك پاراگراف از گزارشي كه منتشر كرده، به باد انتقاد گرفت.

FBI نيز رابرتز را به داشتن توانايي و نيت استفاده از تجهيزاتي كه به همراه داشته در نفوذ به سيستم‌هاي سرگرمي و كنترلي هواپيما متهم كرده‌است كه اين اقدام امنيت عمومي را به خطر انداخته و همين موضوع باعث شده وي از پرواز نيويورك اخراج شود.

رابرتز اعلام كرده كه از كابل اترنتي بهبود‌يافته‌اي براي اتصال دادن لپ‌تاپش به جعبه‌اي الكترونيكي در زير صندلي هواپيما استفاده كرده‌است كه كنترل سيستم سرگرمي هواپيما را به عهده دارد. با كمك اين اتصال وي توانسته وارد مركز عصبي رايانه هواپيما شود.

با اين‌همه شركت بوئينگ اعلام كرده سيستم سرگرمي داخلي اين هواپيما مجزا از سيستم‌هاي پرواز و مكان‌يابي است. به گفته اين شركت هواپيماهاي بوئينگ بيش از يك سيستم جهت‌يابي دارند و هيچ تغييري در سيستم هواپيما نمي‌تواند بدون بررسي خلبان و تاييد او بر روند پرواز اثر بگذارد.

کد خبر 295403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha