یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

چند‌ماه قبل وقتی در ابتدای فیلم قتل ۱۲مسیحی مصری، تروریست‌های داعش حرف از حمله و فتح رم زدند، شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که خطر آنها برای اروپا اینقدر نزدیک باشد.

مهاجرت

گزارش‌هايي كه حالا منتشرشده اما نشان مي‌دهد اين گروه تروريستي برنامه‌اي بلندمدت براي اروپا دارد و اين مسئله مقام‌هاي اين قاره را به‌شدت نگران كرده است. تروريست‌هاي داعش شايد تاكنون چند حمله محدود را در كشورهاي غربي مانند فرانسه، دانمارك و آمريكا انجام داده‌اند اما اكنون مشخص شده كه آنها براي حملات گسترده عليه غربي‌ها با اعزام نيرو به اروپا در حال برنامه‌ريزي هستند. گزارش جديدي كه منتشرشده نشان مي‌دهد مدت‌هاست نيروهاي داعش توسط گروه‌هاي قاچاقچي در مديترانه به اروپا انتقال داده مي‌شوند و كسي نمي‌تواند آنها را شناسايي كند.

عبدالباسط هارون، از مشاوران دولت ليبي در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي گفته كه قاچاقچيان، نيروهاي داعش را در قايق‌هاي مملو از مهاجران كه به‌سوي اروپا مي‌‌روند، جا مي‌دهند. به گفته اين مقام ليبي، داعش با اعزام نيرو به اروپا برنامه‌اي براي امروز يا فردا ندارد و آنها به فكر عملياتي بزرگ در آينده هستند.

گزارش‌ها از سرازير شدن نيروهاي داعش به كشورهاي اروپايي در حالي منتشر شده كه امروز قرار است وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست خود طرح عمليات نظامي عليه قاچاقچيان انسان در ليبي را بررسي كنند؛ اقدامي كه نگراني‌هاي امنيتي اروپا را بيشتر از گذشته نمايان مي‌كند.

در مناطقي از ليبي كه تحت كنترل داعش است، قاچاقچيان با پرداخت باج به اين گروه تروريستي فعاليت مي‌كنند. برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه داعش نيمي از درآمد اين قاچاقچيان را از آنها مي‌گيرد و علاوه بر اين نيروهاي خود را به‌صورت ناگهاني در قايق‌هاي آنها براي اعزام به اروپا قرار مي‌دهد. برخي نيروهاي داعش كه به وسيله قاچاقچي‌ها به اروپا رسانده مي‌شوند، خودشان تبعه اروپا هستند اما از مسيرهاي معمول نمي‌توانند به كشورهاي خود برگردند. آخرين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تنها در سوريه حداقل 6هزار اروپايي تاكنون به گروه تروريستي داعش پيوسته‌اند. به گفته مشاور دولت ليبي، پليس در خاك اروپا نمي‌داند كه در بين اين مهاجران چه‌كسي وابسته به داعش است و چه‌كسي مهاجر واقعي است و اين مسئله كار را براي داعش راحت‌تر مي‌كند.

  • چند قدم از شمال آفريقا تا اروپا

از لحاظ جغرافيايي از مناطق حاشيه درياي مديترانه فاصله زيادي تا جنوب ايتاليا و رسيدن به اروپا وجود ندارد. در واقع با اشغال اين مناطق، نيروهاي داعش به نزديك‌ترين فاصله به اروپا رسيده‌اند. سواحل ليبي به همين‌خاطر مدت‌هاست كه به مقصد اصلي مهاجراني تبديل شده كه قصد دارند به‌صورت قاچاق خود را در آرزوي زندگي بهتر به اروپا برسانند. آنطور كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد نا‌‌امني در آفريقا حالا بازار قاچاقچي‌هاي انسان در ليبي را حسابي سكه كرده و داعش هم از همين حجم مهاجرها براي اعزام نيروهاي خود به اروپا سوءاستفاده مي‌كند.

در ميان مهاجراني كه اين روزها خبر مرگشان زياد شنيده مي‌شود بسياري براي فرار از خطر و جنگ بار سفر مي‌بندند. اين روزها در ميان خبرها نام جزيره لامپادوسا ايتاليا زياد شنيده شده است. اين جزيره در فاصله ۲۹۰ كيلومتري سواحل آفريقا واقع شده و به همين‌خاطر يكي از مقاصد اصلي قايق‌هاي حامل مهاجران غيرقانوني است. هر چند اين فاصله شايد كم به‌نظر برسد اما مسير اين مهاجرت بسيار پرخطر است.

  • تصميم‌گيري براي حمله

امروز وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل نشست ويژه‌اي را برگزار مي‌كنند تا درباره عمليات نظامي عليه قاچاقچيان انسان در ليبي تصميم‌گيري كنند. دولت ليبي پيش از اين مخالفت خود با اين مسئله را اعلام و تأكيده كرده كه اين اقدام جان غيرنظاميان را در معرض خطر قرار مي‌دهد. مقام‌هاي اتحاديه اروپا اعلام كرده‌اند كه به‌دنبال كسب مجوز از سازمان ملل براي اين عمليات نظامي هستند تا به وسيله حملات هوايي يا حتي زميني قايق‌هاي قاچاقچيان را هدف قرار دهند. انگليس پيش‌نويس قطعنامه در اين رابطه را ارائه كرده و مقام‌هاي اتحاديه اروپا منتظر تصويب آن در شوراي امنيت هستند.

فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرده كه اميدوار است در نشست امروز اعضاي اتحاديه اروپا درباره مقر فرماندهي اين عمليات تصميم بگيرند. همچنين قرار است نشست ويژه‌اي با حضور مشترك وزراي امور خارجه و دفاع كشورهاي اتحاديه اروپا درباره استراتژي اين حملات برگزار شود.

رم كه داعش ادعاي فتح آن را در ويدئوي چند‌ماه قبل خود داده بود، به‌احتمال زياد به‌عنوان مقر اين عمليات انتخاب خواهد شد. بحث‌هاي مفصلي درباره اعزام نيروي زميني به منطقه وجود دارد و برخي كشورها علاوه بر حملات هوايي، بر اين مسئله پافشاري مي‌كنند. نگراني‌هاي شديدي اما درباره كشتار غيرنظاميان طي اين عمليات نظامي وجود دارد. برخي مقام‌هاي اروپايي گفته‌اند كه امكان تشخيص قايق‌هاي معمول در درياي مديترانه با قايق‌ قاچاقچيان وجود ندارد و احتمال كشته‌شدن غيرنظاميان بالاست.

ايتاليا، انگليس، اسپانيا و فرانسه حضور قطعي خود را در اين عمليات نظامي اعلام كرده‌اند. به‌احتمال زياد فرماندهي اين عمليات برعهده ايتاليا خواهد بود. شايد زماني كه كشورهاي غربي تسليحات براي گروه‌هاي افراطي سوريه ارسال مي‌كردند، هيچ‌وقت تصور نمي‌كردند خطر گروهي مانند داعش به بيخ گوش‌شان برسد و حالا بيشتر از هر وقت ديگري نگران امنيت كشورهايشان هستند.

مسير پرخطر

در سال‌جاري ميلادي تاكنون تخمين زده مي‌شود كه بيش از ۱۸۰۰ نفر در تلاش براي رسيدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند. تخمين سازمان ملل نشان مي‌دهد كه ۶۰هزار نفر در سال‌جاري ميلادي تلاش كرده‌اند تا به اروپا وارد شوند، اين آمار در مقايسه با همين دوره در سال گذشته ميلادي ۲۰ برابر شده است. سال‌2014 در مسير شمال آفريقا تا اروپا آمار تلفات مهاجران 3500نفر بوده است. در‌ ماه آوريل اتحاديه اروپا در پي غرق‌شدن يك قايق حامل پناهجويان كه به كشته‌شدن بيش از ۸۰۰ مهاجر منجر شد، نشستي اضطراري براي رسيدگي به اين بحران برگزار كرد. رهبران اتحاديه اروپا در جريان اين نشست موافقت كردند تا بودجه اين اتحاديه را براي انجام عمليات تجسس و نجات مهاجران سه‌برابر كنند.

کد خبر 295344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha