ایران این بار ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن را از راه دریا امتحان می‌کند. عربستانی‌ها هم هشدار می‌دهند اجازه پهلو گرفتن به این کشتی نمی‌دهند مگر اینکه تهران اجازه بازرسی از این کشتی را بدهد.

کشتی

ايران اما اين بار هم اعتنايي به هشدارها نمي‌كند و كشتي كمك رساني به مردم يمن مسير خود را مي‌رود. هماهنگي‌هاي لازم با صليب سرخ جهاني و ساير نهادهاي بين‌المللي انجام شده و به همين علت ايران اجازه بازرسي از كشتي را نمي‌دهد. احمد العسيري سخنگوي سعودي ائتلاف متجاوز به يمن اعلام كرده اجازه پهلوگيري كشتي را نمي‌دهيم. مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان پاسخ داد كه به كشورهاي درگير در جنگ يمن اجازه بازرسي كشتي حامل كمك‌هاي انساني جمهوري اسلامي ايران داده نخواهد شد.

راه هوايي را قبلاً جنگنده‌هاي عربستاني در ممانعت از فرود هواپيماي كشورمان در فرودگاه يمن بسته بودند. آنها با بمباران فرودگاه يمن مانع از فرود هواپيماي ايران شده بودند. حالا از راه دريا كشتي كمك‌هاي بشردوستانه به ساحل خليج عدن در جنوب يمن نرسيده با هشدار آمريكايي‌ها نيز مواجه شده است.

كشتي كمك‌هاي ايراني همانند آن هواپيما به مسير خود ادامه مي‌دهد. آمريكا سه‌شنبه از ايران خواست تا مسير حركت كشتي حامل كمك‌هاي بشردوستانه را به سمت جيبوتي تغيير دهد تا در آنجا كمك‌ها به‌وسيله نمايندگان سازمان ملل به يمن منتقل شود. ناوگروه ارتش هم البته همچنان در خليج عدن مشغول گشتزني و پشتيباني از كشتي‌هاي ايراني است. اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع نيز در واكنش به اظهارات سخنگوي پنتاگون كه كمك دارويي و غذايي مردم ايران به مردم يمن را اقدامي تحريك آميز تلقي كرده است با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: آمريكا با حمايت از نسل كشي در يمن شريك جرم جنايتكاران جنگي است.

در اين بيانيه همچنين با هشدار نسبت به هرگونه كارشكني در روند كمك‌هاي غذايي و دارويي مردم ايران به مردم مظلوم يمن آمده است: عواقب هرگونه اقدام تحريك‌آميز و ماجراجويي شرورانه در مسير كمك‌رساني به مردم يمن، بر عهده رژيم آل‌سعود و آمريكا خواهد بود. علي‌اصغر احمدي دبيركل جمعيت هلال‌احمر هم در پاسخ به اين بخش از اظهارات سخنگوي پنتاگون كه كشتي ايراني بايد به بندر جيبوتي برود اظهار داشت: ما در وظايف ذاتي خود براي ارسال كشتي با جمعيت هلال احمر يمن و فدراسيون صليب سرخ جهاني هماهنگ كرده‌ايم و به هلال احمر عربستان نيز اطلاع داده‌ايم. وي افزود: اگر صليب سرخ شرايط ناامني را در يمن احساس كند و به ما بگويد بايد به جيبوتي برويد اين‌كار را مي‌كنيم. ما با صليب سرخ هماهنگ هستيم والا پنتاگون را كه محل تشخيص نمي‌دانيم. در حال حاضر نيز با صليب سرخ جهاني و هلال احمر يمن تمام هماهنگي‌ها صورت گرفته است.

  • آژير اعلام جنگ ناوگروه ارتش

وزارت دفاع آمريكا از رصد كشتي ايراني و اسكورت ناو جنگي خبر مي‌دهد. روابط عمومي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام كرده در چند روز گذشته ناوهاي آمريكايي و ائتلاف شبانه‌روز دورتادور ناوگروه 34نيروي دريايي ارتش پرسه مي‌زدند كه با هشدارهاي محكم ناوشكن 72(البرز) راه به جايي نبردند، چراكه مي‌دانستند هر اقدام آنها نقض حريم قوانين بين‌المللي است. كشتي امدادرسان ايران‌شاهد در قالب «كاروان نجات» سه‌شنبه شب به‌منظور كمك‌رساني به مردم بي‌پناه يمن بندرعباس را با بدرقه جمعي از مسئولين استاني و هلال احمر به سمت يكي از بنادر اين كشور ترك كرد.

  • امدادرساني به شهرهاي جنگ زده در ميان آتش‌بس شكننده

جنگنده‌هاي ائتلاف عربي به رهبري عربستان يك ساعت پس از موعد شروع آتش‌بس توافق اعلام‌شده در اين رابطه را نقض كرده و بار ديگر اقدام به حملات هوايي به يمن كردند.درحالي‌كه قرار بود از ساعت 11شب سه‌شنبه حملات به يمن براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به اين كشور قطع شود گزارش‌ها از چندين حمله هوايي ازجمله به صعده، عدن و حجه خبر مي‌دهند. شاهدان عيني از مناطق ديگر يمن حملات هوايي جنگنده‌هاي ائتلاف را گزارش كرده‌اند كه به گزارش رويترز كشته شدن حداقل 35غيرنظامي را به‌دنبال داشته است. همچنين يك ساعت بعد از اجرايي شدن آتش‌بس انساني درگيري‌ها در تعز ازسر گرفته شده و شبه نظاميان حامي منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن با نيروهاي مردمي درگير شدند.

مقام‌هاي جنبش انصارالله هم اعلام كرده‌اند كه نيروهاي زميني عربستان حملات خمپاره‌اي به صعده انجام داده‌اند كه نقض آشكار آتش بس به‌حساب مي‌آيد. احمد عسيري، سخنگوي ائتلاف عربي به خبرگزاري فرانسه گفت: آتش‌بس آغاز شده و روز جمعه به پايان خواهد رسيد اما ائتلاف حملات هوايي خود را درصورتي كه حوثي‌ها آتش‌بس را نقض كنند ازسر خواهند گرفت. شوراي امنيت از طرح آتش‌بس انساني در يمن استقبال كرده و از طرف‌هاي درگير در اين كشور خواست به اين آتش‌بس احترام بگذارند.

اين درحالي است كه به‌احتمال زياد عربستان به بهانه‌هاي مختلف به‌دنبال ازسرگيري حملات خود خواهد بود. برخي خبرگزاري‌ها عصر ديروز خبر دادند كه آتش‌بس شكننده از صبح روز چهارشنبه تقريبا برقرار بوده و حمله‌اي از سوي سعودي‌ها صورت نگرفته‌است. امدادگران سازمان ملل مي‌گويند كه كار امدادرساني بسيار سخت وگسترده است و بايد در چندين شهر كه طي 7هفته زير حملات سنگين جنگنده‌هاي سعودي بوده‌اند، رسيدگي به مجروحان و آوارگان انجام شود. هنوز آمار دقيق كشته‌شدگان و آوارگان اين حملات مشخص نشده اما براساس آخرين آمار سازمان ملل، كشته‌ها و زخمي‌هاي اين حملات به مرز 10 هزار نفر نزديك شده است.

کد خبر 295080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha