یک بوم‌شناس آلمانی که دوشنبه گذشته به همراه شماری از کارشناسان محیط‌زیست آلمانی و ایرانی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دیدن کرده است، می‌گوید : جمعیت بالا و چرای بیش از حد دام‌ها در جنگل‌های منطقه زاگرس، آینده زیست‌محیطی این رشته کوه را به خطر می‌اندازد.

چرای دام ها در زاگرس

پروفسور هانس ديترنپ در گفت‌وگو با ايرنا با بيان اينكه چراي بيش از حد دام‌ها بافت جنگل را نابود مي‌كند، افزود: گونه خاص بلوط زاگرس در برابر خشكسالي‌ها مقاوم است اما نسبت به چراي بيش از حد دام‌ها آسيب‌پذير است.

ديترنپ با اشاره به اينكه در كوه‌هاي دمچنار بويراحمد، منطقه‌اي ديدم كه دام در آن نبود و از آن محافظت مي‌شد، افزود: اگرچه شاخ و برگ‌هاي درختان آن منطقه به‌دليل خشكسالي‌ها خشك شده بود اما بر اثر ريزش شاخ و برگ‌ها، زمين دوباره نيرو گرفته و خاك آن تقويت شده‌بود.

وي عنوان كرد: پس از ديدار از منطقه دمچنار در شهرستان بويراحمد و مشاهده فعاليت‌هاي صورت گرفته در آن به آينده زاگرس و ترميم آسيب‌هاي وارد‌شده به آن اميدوار شدم.

ديترنپ بيان كرد: قرار دادن اين مكان‌هاي با ارزش در مناطق حفاظت شده محيط‌زيستي مي‌تواند جلوي تخريب طبيعت و تغيير خطرناك اقليم را بگيرد.وي با اشاره به سفرش به منطقه ديگري در جنگل‌هاي شهرستان بويراحمد گفت: كشت گياهان دارويي در تنگ سرخ و پيونددادن معيشت مردم بومي به آن، كار سودمند و كارشناسانه‌اي بود و ادامه اين روند، محيط‌زيست زاگرس را تضمين مي‌كند. 12استان ايران در حوزه رشته كوه‌هاي زاگرس قرار دارند كه 40درصد از جنگل‌هاي ايران را در خود جاي داده است. دراين ميان سطح جنگل‌هاي كهگيلويه و بويراحمد به 873هزار هكتار مي‌رسد.

کد خبر 294969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha