سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

تأکید وزیر بهداشت و درمان بر تحقق مدیریت یکپارچه شهری در جلسه شورای شهر تهران مورد استقبال شورای شهر و شهردار تهران قرار گرفت.

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت

جلسه  شوراي شهر تهران حركتي ديگر در راستاي تعامل دولت و مديريت شهري بود چه آنكه سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت و درمان ميهمان شوراي شهر تهران بود. در اين جلسه شهردار تهران نيز به احترام ميهمان مديريت شهري در جلسه علني حاضر شده بود. يكي از تأكيدات مهم روز گذشته وزير بهداشت تحقق مديريت يكپارچه شهري به‌ويژه در حوزه سلامت و بهداشت بود كه با استقبال شهردارتهران، رئيس شوراي شهر و ساير اعضاي حاضر درجلسه همراه شد.

قاضي‌زاده‌هاشمي در حضور اعضاي شوراي شهر، شهردار تهران و اصحاب رسانه اعلام آمادگي كرد توسعه زيرساخت‌هاي بهداشتي، ساخت و تجهيز پايگاه‌هاي آمبولانس‌هاي هوايي، مسئوليت اداره و تجهيز بيمارستان‌ها و مديريت حوادث را در قالب مديريت يكپارچه شهري به شهرداري واگذار كند. قاضي‌زاده‌هاشمي همچنين بابت اقدام شهرداري تهران در ساخت بيمارستان هسته‌اي در بوستان ولايت گفت: ما تقريبا هيچ‌چيزي نداريم جز اينكه مي‌توانيم در اين راه مجوزهاي لازم را به مديريت شهري دهيم. نظر وي اين بود كه حاضر است با سخاوت تمام مسئوليت اداره هر تعداد بيمارستاني كه در شهر تهران وجود دارد را به شهرداري بدهد.

البته در پاسخ به اين اظهارات وزير، رئيس شوراي شهر تهران نيز گفت: شهرداري آماده است اين مسئوليت را به شكل سامان‌يافته و درستش بپذيرد نه با كمبودهايش. بنابراين اين مراكز با اعتبارات لازم بايد منتقل شوند زيرا شهرداري تهران عقب افتادگي‌ها را نمي‌تواند بپذيرد.

نظر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز اين بود كه تحقق مديريت يكپارچه شهري گرچه در حوزه درمان يا آموزش شدني نيست اما درحوزه بهداشت بايد اين مهم به همراه اختياراتش به شهرداري واگذار شود .

  • قدرداني از اقدامات مديريت شهري

بنابراين گزارش، قاضي‌زاده‌هاشمي وزير بهداشت و درمان همچنين گفت: از اقدامات ارزنده محمدباقر قاليباف در حوزه اداره شهر تقدير مي‌كنم. آثار خدمات ايشان در حال حاضر به‌صورت نسبي مشهود است اما معتقدم بعد از دوره مديريتي آقاي قاليباف به‌صورت خيلي منصفانه‌تري مي‌شود درباره اين اقدامات قضاوت كرد. به‌عنوان مثال بوستان ياس كار ويژه‌اي بود كه آيندگان از آ‌ن به نيكي ياد خواهند كرد.

وي درعين حال از شهرداري تهران بابت راه‌اندازي خانه‌هاي سلامت و از شوراي شهر تهران بابت فعاليت‌هاي كميسيون سلامت و محيط‌زيست قدر‌داني كرد و گفت: البته نياز است در كنار همه تلاش‌هايي كه از سوي مديريت شهري انجام شده در جهت تأمين زيرساخت‌ها از سوي مديريت شهري تصميم ويژه‌اي گرفته شود تا عقب‌ماندگي‌ها جبران شود. يكي از عقب‌ماندگي‌هاي مورد اشاره از سوي وزير بهداشت كمبود تخت و فضاي بيمارستاني بود كه بايد تا 5برابر افزايش يابد كه البته دولت از پس آن بر نمي‌آيد و دراين زمينه نيز حمايت شوراي شهر و شهرداري تهران احساس مي‌شود.

وي در ادامه به ارائه گزارشي درباره طرح تحول سلامت و روند اجراي سياست‌هاي كلي سلامت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري پرداخت. قاضي‌زاده‌هاشمي درعين حال با اشاره به اينكه درشروع به‌كار دولت يازدهم و قبل از اجراي طرح تحول سلامت با يك بحران در وضعيت بيمارستان‌ها مواجه بوديم و حتي برخي از آنها درحال تعطيل شدن بودند، گفت: برخي بيمارستان‌ها حتي توان پرداخت پول آب و برقشان را نداشتند چه برسد به تأمين ابزار جراحي. در اين دوره طبق قانون مي‌بايست 30درصد پول درمان از جيب مردم و 70درصد از سوي دولت پرداخت مي‌شد كه اين رويه برعكس شده بود تا جايي كه پرداختي مردم در بعضي از بيمارستان‌ها به بالاي 90درصد هم رسيده بود. به گفته قاضي‌زاده‌هاشمي، يكي از وعده‌هاي دولت توجه به حوزه سلامت و بيمه تمامي ايرانيان بود آن هم در شرايطي كه بيش از 16درصد از مردم تحت پوشش بيمه قرار نداشتند.

تلاش براي افزايش دستمزد پزشكان و ابلاغ تعرفه‌هاي جديد دراين باره باهدف كاهش بليه زيرميزي و كاهش بار فشار مالي از روي دوش شهروندان، ارسال 4هزار پزشك به مناطق محروم، اصلاح وضعيت تخت‌هاي بيمارستاني كه عمر بعضي از آنها تا 70سال هم بود، انجام رايگان 470هزار زايمان طبيعي، كاهش 10درصدي سزارين، احداث 17پايگاه آمبولانس هوايي، حمايت مالي از بيماران صعب‌العلاج تا 90درصد هزينه‌ها، افزايش تعداد پزشكان خانواده تا 93درصد، افزايش پزشكان متخصص در استان‌ها تا 50 درصد، احداث 2هزار خانه بهداشت تا پايان بهار و تكميل خانه‌هاي بهداشت كشور تا پايان سال بخشي از اقداماتي بود كه در قالب طرح تحول سلامت از سوي وزير بهداشت به آن اشاره شد.

يكي از نگراني‌هاي مطروحه از سوي وزير بهداشت بالا بودن آمار بيماري‌هاي قلبي و عروقي، گرفتگي رگ و سكته مغزي به‌عنوان بيشترين عامل مرگ‌ومير ايرانيان بود. وي خواستار تغيير در روش رژيم غذايي ايراني‌ها شد و گفت: ما هميشه گفته‌ايم استفاده بيش از حد روغن، نمك و شكر بر سلامتي مردم تأثير جدي گذاشته است و باعث شده تا يك سوم جمعيت زودتر به عمل جراحي قلب نياز داشته باشند و اين در حالي است كه وضعيت ديابت هم روبه افزايش است، آنچنان كه ما در گذشته بيماري ديابت نداشتيم.

  • چاه‌هاي آب اشكال‌دار تهران پلمب شده‌اند

وزير بهداشت همچنين درباره برخي نگراني‌هاي مطروحه درباره آلودگي آب، پارازيت و مواد غذايي گفت: اينها نكته‌اي نيست كه اخلاقا، شرعا و قانونا بتوانيم مخفي كنيم. رئيس‌جمهور نيز به وزرا تأكيد كردند كه هيچ نكته‌اي در مورد سلامتي مردم نبايد مخفي بماند اما وضعيت آب به‌خصوص در جنوب تهران بهتر از سال گذشته است و با تأمين بخشي از آب تهران توسط سد ماملو، وضعيت آب بهتر شده است.

وي با اشاره به اينكه در شمال تهران سفره‌هاي آب خوب سالمي وجود دارد، افزود: اگر همدلي كه در شهرداري تهران گفته شده، وجود داشته و همكاري باشد، اين آب قابل انتقال به نقاطي است كه چاه‌ها آلودگي دارند. ضمن اينكه وزارت بهداشت در مورد چاه‌هاي آلوده سختگيري كرده و امروز چاه‌هاي اشكال‌دار پلمب شده است. قاضي‌زاده‌هاشمي درباره پسماند‌هاي بيمارستاني نيز گفت: امسال با كمك شهرداري تلاش مي‌كنيم پسماند بيمارستاني را به حد استاندارد بين‌المللي ارتقا دهيم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه شهر پرند با 700هزار نفر، شهر قدس با 450هزار نفر، ملارد با 300هزار نفر و قرچك با 300هزار نفر جمعيت حتي يك تخت بيمارستاني ندارند خطاب به اعضاي شوراي شهر تهران گفت: تهران را خودتان درست كنيد. فضاهاي درماني را با مديريت جهادي مانند بوستان ياس كه كار انقلابي بود و از دست هيچ‌كس جز دكتر قاليباف بر نمي‌آمد به انجام برسانيد تا ما در حاشيه تهران كار كنيم. وزير بهداشت در مورد قضيه خون‌هاي آلوده كه در سال 84و 85اتفاق افتاد و از سوي علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر به آن اشاره شد‌ نيز گفت: بايد بابت اين موضوع از آسيب‌ديدگان عذرخواهي صورت گيرد و همدردي و همراهي شود.

  • سلامت، رويكرد مهم شهرداري تهران

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز در جلسه علني ديروز شوراي شهر حضور داشت. وي در سخناني گفت: با توجه به رويكرد اجتماعي شهرداري، در 374محله شهر خانه‌هاي سلامت پيشتاز سراهاي محله بودند كه نشان مي‌دهد سلامت دغدغه نخست ما دراين دوران بوده و حضور آقاي قاضي‌زاده هاشمي در وزارت بهداشت مي‌تواند نقطه عطفي در همكاري‌ها و تحقق يكسري كارهاي جدي و اساسي باشد. از نظر شهردار تهران 3حوزه مشترك براي همكاري ميان شهرداري با وزارت بهداشت وجود دارد؛

نخست مي‌تواند نوسازي بيمارستان‌هاي فرسوده و جانمايي براي بيمارستان‌هايي باشد كه در موقعيت جغرافيايي نامناسبي قرار دارند يا بيمارستان‌هايي كه تغيير كاربري‌هاي غيرمنطقي دارند كه ساماندهي اينها به تنهايي از عهده وزارت بهداشت خارج است‌. تخريب، نوسازي و جانمايي بيمارستان‌هاي جديد هم مد نظر است كه شهرداري مي‌تواند با استناد به مصوبه شوراي شهر اقدام كند.

قاليباف در ادامه رسيدگي به كارهاي روزمره و اورژانسي مردم را دومين زمينه همكاري مشترك با وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: اورژانس موضوعي است كه نبايد كوتاهي شود بلكه اين وظيفه اسلامي و انساني است و معتقديم وقتي حادثه‌اي در شهر اتفاق مي‌افتد مجروح آن حادثه بايد به سرعت به يك مركز درماني انتقال پيدا كند بنابراين بخش‌هاي اورژانسي و بحراني شهر بايد حوزه‌اي باشد كه درباره آن به‌طور دقيق بين شهرداري تهران و وزارت بهداشت همكاري مشتركي انجام شود. شهردار تهران همچنين به موضوع احداث همراه‌سرا براي همراهان بيماران در بيمارستان‌هاي پايتخت اشاره كرد و گفت:

من بارها ديده‌ام كه افرادي از روستاهاي دورافتاده به بيمارستان‌ها مراجعه مي‌كنند درحالي‌كه مثلا مادران كودك شيرخواربيماري كه حتما بايد همراه فرزند بيمارش باشد حتي پول خوردن غذا را ندارند دراين شرايط ديگر نبايد بحث كرد كه شهرداري وظيفه رسيدگي به وضعيت چنين افرادي را دارد يا خير؟ به همين دليل نيز 4سال قبل همراه سرا را در بيمارستان مفيد ساختيم و مديريت آن را نيز در اختيار مدير بيمارستان گذاشتيم.

بنابراين گزارش ديروز مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز طي سخناني با اشاره به تصويب طرح ساماندهي مراكز بهداشتي و درماني گفت: البته مسئله درمان بحث تخصصي وزارتخانه است اما در بحث بهداشت و پيشگيري كه مي‌تواند پايه اصلي وزارت بهداشت باشد، شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران مي‌توانند بسيار فعال بوده و با هماهنگي وزارت بهداشت برنامه‌هاي سامان يافته و خوبي را اجرا كنند. وي همچنين اظهاركرد: اين موضوع در وظايف طرح جامع تهران نيز گنجانده شده و برنامه‌هايي در اين زمينه اجرايي شده است اما به‌دليل نبود مديريت يكپارچه شهري تاكنون به خوبي پياده نشده است.

  • تصويب بودجه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران

شوراي شهر تهران در اواخر جلسه خود بودجه سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري را كه در اسفند سال گذشته به 3دليل مسكوت مانده بود بعد از برطرف شدن آن مسائل به مبلغ 150ميليارد تومان به تصويب رساند. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه وبودجه بودجه شوراي شهر در توضيح دلايل عدم‌تصويب بودجه سازمان فرهنگي و هنري به موضوع جذب حدود 20نيروي انساني جديد، عدم‌ارسال تعرفه‌هاي فرهنگي و ورزشي و ارسال نشدن برنامه‌هاي اين سازمان اشاره كرد و گفت:

در جلسات مشتركي كه داشتيم اين اشكالات برطرف شده و حالا زمان تصويب بودجه اين سازمان رسيده است. وي از كميسيون فرهنگي خواست درعين حالي‌كه هرسه‌‌ماه يك‌بار تأييد برنامه‌هاي سازمان فرهنگي را دنبال كنند پيگير اين موضوع براي روزنامه همشهري هم باشند. اعضاي شوراي شهر تهران نگراني‌هاي خود را بابت موازي كاري بين معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران و سازمان فرهنگي و هنري اعلام كردند.

موضوع ديگري كه از سوي اين اعضا برآن تأكيد شد ساماندهي وضعيت هيأت امناي سازمان بود و اينكه اين هيأت گرچه ا ز سازمان‌هاي مختلف هستند اما از آنجايي كه اعتبارات اين سازمان از سوي شهرداري تأمين مي‌شود پس بايد در قبال شهرداري نيز پاسخگو باشند ضمن اينكه چون اين سازمان به‌صورت هيأت امنايي اداره مي‌شود پس بايد ساير سازمان‌ها نيز در تأمين هزينه‌هاي آن نقش داشته باشند. محمود صلاحي رئيس جديد سازمان فرهنگي و هنري نيز در سخناني از اعضاي شوراي شهرتهران خواست تا با توجه به كمبود اعتبارات سازمان اجازه اصلاحيه‌اي برابر 100ميليارد تومان به‌منظور تقويت رويكرد برنامه‌اي سازمان داده شود. در نهايت اعضاي شوراي شهر تهران به اين نتيجه رسيدند تا با تشكيل كارگروهي ظرف 6‌ماه موضوع تفكيك وظايف 2مجموعه مورد اشاره را بررسي كنند.

جدول

کد خبر 294958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha