همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت که در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی مقرر شد که در بازه‌ی دو ساله خلاء‌ها و حفره‌های مرزهای شرقی پوشش داده شود تا بتوانیم کنترل نهایی برای تردد در مرزها را به بهترین وجه انجام دهیم.

رحمان فضل

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز-سه‌شنبه؛22 ارديبهشت- مجلس به سوال مشترک حسین آذین و محمد مهدی زاهدی در مورد علت حضور صدها هزار اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور پاسخ داد.

وی در توضیح با بیان این که مساله‌ی اتباع در کشور ما جدید نیست گفت:‌ بعد از تحولاتی که در افغانستان در دهه‌ی 50 و 60 اتفاق افتاد ما به دلیل همجواری و همسایگی و همدینی با افغان‌ها و مساله‌ی انسانی و اسلامی تعدادی انبوهی از افاغنه در کشور به عنوان مهمان پذیرفتیم. این روند ادامه داشت تا این که در سال 71 با پیروزی مجاهدین افغان در آن مقطع یک میلیون از مهمانان افغانی به کشورشان بازگشتند.

وی افزود: بعد از تسلط طالبان به افغانستان با مهاجرت شدید افغان‌ها به ایران مواجه شدیم؛ از همان زمان سیاست‌ دولت‌ها و مجالس بر این بود که ورود این اتباع به کشور به خصوص افاغنه ساماندهی شود.

وزیر کشور با بیان این که طبق آخرین آمار دو و نیم میلیون افغان در کشور وجود دارد گفت: یک میلیون از این مهاجران در طرح آمایش بوده و دارای کارت شناسایی هستند و طبق قوانین جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند. حدود 450 هزار نفر دیگر نیز گذرنامه دارند. اما متاسفانه یک میلیون از افاغنه غیر مجاز در کشور حضور دارند. در طول 10 سال گذشته نیز حدود 5 میلیون نفر از مهاجرین افغان غیر مجاز از ایران به سمت افغانستان فرستاده شدند یعنی ما سالی 500 هزار نفر از آنها را طرد کردیم. این میزان در سال 93 به حدود 600 هزار نفر رسیده است.

وزیرکشور در ادامه گفت: به دلایلی همچون عدم شرایط مناسب زندگی و تسلط کافی دولت افغانستان و پاکستان به مرزهای خود تاکنون به خوبی بازگشت اتباع افغانی به کشورشان انجام نشده است چون ما آنها را از مرزهایمان خارج می‌کنیم اما به دلیل نبود کنترل از سوی دولت افغانستان و پاکستان آنها مجدد به کشورمان باز می‌گردد.

وی با بیان این که میزان تردد از مرزهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تردد به حداقل رسیده است گفت: تاکنون نیروی انتظامی با تقبل هزینه‌های بسیار این اتباع غیر مجاز را از سطح کشور جمع آوری و از مرزها خارج می‌کند اما به دلیل عدم کنترل کشورهای افغانستان و پاکستان در مرزهایشان مجددا آنها به کشورشان وارد می‌شوند که این موضوع را در جلسه‌ای با دولت افغانستان به صورت مفصل مورد بررسی قرار دادیم موضوعی که در سازمان ملل نیز بحث شد.

وی افزود: هفته گذشته در جلسه شورایعالی امنیت ملی و کمیسیون مربوط به ساماندهی اتباع آیین نامه و دستورالعمل جدیدی با هدف ساماندهی اتباع تصویب شد که این کار نیز با عنایت به توانمندی و ظرفیت‌های قانونی انجام شود. در حال حاضر 22 مرکز نگهداری تحت عنوان اردوگاه، در کشور وجود دارد و 19 استان نیز درگیر هستند. بقیه استانها نیز به تناسب به این موضوع ورود پیدا کردند.

رحمانی فضلی در مور موضوع ناامنی ایجاد شده از حضور این اتباع غیر مجاز گفت: آن طور که در سطح جامعه حس ناامنی شدیدی از حضور این اتباع غیر مجاز وجود دارد نیست حجم تخلفات، جرم و ناامنی‌های آنها که ممکن است همچون سایر افراد به آن دچار شوند آنچنان که در تبلیغات آمده نیست ضمن آنکه نیروی انتظامی، بسیج و سپاه و قوه قضاییه نیز کنترل‌های دائمی را دارد. البته باز هم ما با برخی تخلفات مواجه می‌شویم که به دنبال کم کردن آن هستیم.

وی با ارائه آماری از حضور اتباع افاغنه در ایران گفت:‌ حدود350 هزار دانش اموز افغانی در مدارس کشور هستند. 11 هزار دانشجو و 10 هزار فارغ‌التحصیل از دانشگاه داریم. آنها بخشی از بازار اشتغال را در دست دارند. البته این بازارها به گونه‌ای نیست که مورد تمایل ایرانی‌ها باشد. باز هم در همین حوزه نیز بازار برای حضور ایرانی‌ها باز است. البته در برخی از شهرستان‌ها کار کردن این اتباع ممنوع است که برخی از نماینده‌ها نیز درخواست رفع ممنوعیت را دادند.

وی افزود: در مساله اتباع غیر مجاز کمیته ساماندهی تصمیمات لازم را می‌گیرد. تصمیمات کلان در این حوزه به شورای امنیت ملی بر می‌گردد که در جلسه اخیر شورا با توجه به مساله ناامنی قاچاق و اشرار مصوبه خوبی در جهت مدیریت و کنترل مرزهای شرقی تصویب شد تا در بازه دو ساله خلا‌ء ها و حفره‌های مرزهای شرقی پوشش داده شود و بحث تردد به کنترل نهایی برسد.

به گزارش ایسنا، وزیر کشور با بیان این که سوال مطرح شده از سوی آذین و زاهدی نمایندگان استان کرمان به مشکلات این استان از حضور اتباع غیر مجاز برمی‌گردد گفت: استان کرمان در مسیر انتهایی استان سیستان و بلوچستان به مرزهای شرقی است؛ با توجه به این که سیستان و بلوچستان منطقه ممنوعه به شمار می‌آید بخشی از افاغنه در کرمان می‌روند. در همین رابطه دو جلسه شورای تامین در استان کرمان برگزار شد و طرح ساماندهی اتباع در این شورا به تصویب رسید.

وی افزود: همچنین مقرر شد در سال جاری استان‌های یزد و کرمان و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در موضوع تردد در اولویت قرار گیرد. یعنی نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و وزارت کشور و قوه قضاییه اولویت خود را در این استان‌ها برای مبارزه با اشرار و مواد مخدر و سرقت قرار دهد. برنامه‌ای که ادامه برنامه سال 93 است.

به گفته‌ی وی، از مجموع 23 شهرستان کرمان 16 شهرستان غربی و شرقی دچار مسائل و مشکلاتی است که ما اولویت خود را بر حل آن گذاشته‌ایم.

نمایندگان کرمان تقاضا دارند که 7 منطقه دیگر نیز به عنوان منطقه ممنوعه قرار گیرد که ما این موضوع را در کمیته ساماندهی بررسی می‌کنیم. امیدواریم ظرف 6 ماه آینده طرح ساماندهی جدید را عملیاتی کنیم و در این طرح اولویت ما استانهایی همچون کرمان و سیستان و بلوچستان است.

به گفته‌ی وی، سازمان ملل از ایران به عنوان میزبان مناسب یاد می‌کند که رتبه‌ی بالایی در این رابطه دارد. ما نیز به خاطر همسایگی روابط خوب و مسالمت آمیزی با افغان‌ها داریم.

کد خبر 294898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha