همشری‌آنلاین: دکتر احمد یحیایی ایله‌ای، مدرس و پژوهشگر ارتباطات در چهارمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت به صورت کاربردی بحث «ارتباط‌آفرینی» در روابط‌عمومی را مطرح خواهد کرد.

احمد یحیایی ایله‌ای

وی در این خصوص گفت: تعاریف متنوع و متفاوت روابط‌عمومی به وضوح نشان می‌دهد که مهم‌ترین وظیفه روابط‌عمومی، مدیریت ارتباطات (برقراری، حفظ و تداوم ارتباطات) سازمان است اما بزرگ‌ترین اشتباه در مدیریت ارتباطات از سوی روابط‌عمومی از آنجایی آغاز می‌شود که درک درستی از معنای ارتباطات در یک روابط‌عمومی وجود نداشته باشد. یعنی تبلیغات یا اطلاع‌رسانی و بهره‌مندی گسترده از رسانه‌ها جایگزین ارتباطات چهره به چهره با مشتریان شود.

وی ادامه داد: «اتصال به معنای ارتباط نیست» و گستردگی ارتباطات رسانه‌ای و به‌طور خاص ارتباطات اینترنتی (هر چند سریع‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است) به آفرینش ارتباطات نمی‌انجامد.

یحیایی ایله‌ای اظهار داشت: نمی‌توان ادعا کرد که با روش‌های یک‌سویه ارسال اطلاعات توانسته‌ایم ارتباطات سازمانی را بهبود ببخشیم، چرا که روش‎‌های یکسویه نمی‌تواند پیوندی عمیق بین سازمان و مردم ایجاد کند.

مدرس و پژوهشگر ارتباطات با بیان اینکه تنها برقراری ارتباط منجر به آفرینش ارتباط نمی‌شود، بلکه بایستی گفت که آفرینش ارتباط یک فرایند کامل از کاشت به‌موقع پیام از سوی فرستنده، نگهداشت پیام از طریق رسانه‌ها و برداشت درست پیام از سوی مخاطب است، افزود: پیام بایستی توسط فرستنده‌ای شایسته ارسال شود، بایستی از کانال مخصوص به خودش انتقال یابد و مخاطب در شرایط مناسبی با آن برخورد کند.

وی تصریح کرد: آنچه هدف یک روابط‌عمومی کارآمد است، صرفاً برقراری ارتباط نیست بلکه تولید و بازتولید احساسات مثبت و ارتباطات مثبت در بین دو گروه سازمان و مخاطبان است؛ ارتباطاتی که ریشه در شفافیت و صداقت دارد، ارتباطاتی که با گوش کردن دیگری را درک می‌کند و ارتباطاتی که برنده- برنده فکر می‌کند.

یحیایی ایله‌ای افزود: واقعیت این است که روابط‌عمومی‌ها این توان و ظرفیت را دارند تا در فرایند ارتباطی اثربخش نقش کلیدی خود را برای تولید احساسات و ارتباطات مثبت ایفا کنند. روابط‌عمومی‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از ظرفیت ذاتی خود به توسعه ارتباطات دوسویه و بالطبع آن ارتباطات مثبت کمک کنند.

یحیایی ایله‌ای با بیان اینکه در این ارائه، مدل ارتباط‌آفرینی خاصی ارائه خواهد شد، گفت: تبلیغات، اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی به‌صورت یکپارچه و به عنوان روش‌های توسعه ارتباطات می‌توانند منجر به آفرینش یک ارتباط شود. ابتدا تبلیغات است که منجر به برقراری ارتباط می‌شود، اطلاع‌رسانی منجر به اعتماد می‌شود و ارتباط را حفظ می‌کند و نهایتاً تکنیک‌های روابط‌عمومی است که می‌تواند ماندگاری و پایداری یک ارتباط را رقم بزند. در واقع این مقال به یک سؤال اساسی مدیران روابط‌عمومی‌ها پاسخ می‌دهد که چه رابطه‌ای بین تبلیغات، اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی است و آیا ارتباط‌آفرینی وابسته به یکی از این روش‌هاست یا بایستی روش‌های توسعه ارتباطات را به‌صورت یکپارچه برای ارتباط‌آفرینی به کار گرفت؟ این مدل پاسخ خواهد داد که چگونه یک ارتباط شکل می‌گیرد؟ چگونه یک ارتباط توسعه می‌یابد؟ و چگونه می‌توان یک ارتباط پایدار برقرار کرد؟

چهارمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت روز 28 اردیبهشت‌‌ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 294791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha