سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

دکتر امیرحسین طباطبایی: با افزایش بی‌رویه جمعیت و تغییر الگوی مصرف، تولید زباله افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است و با توجه به محدودیت منابع طبیعی، آینده‌ای خطرناک، بشر امروز را تهدید می‌کند.

در خلال دهه 80 – 1970 فقط درباره گسترش بیابان‌ها، کاهش جنگل‌ها و کمبود چوب مورد استفاده برای مصارف سوختنی نگرانی‌هایی وجود داشت، ولی دهه بعدی 90 – 1980، اقلام تازه‌ای به فهرست قبلی اضافه شد که از این میان می‌توان به باران‌های اسیدی، حفره لایه اوزون، گرم شدن تدریجی کره‌زمین -اثر گلخانه‌ای- و مواد زائد خطرناک اشاره کرد.

برای گذر از این خطر و حفظ منابع طبیعی و محیط ‌زیست باید به قوانین تعیین شده توسط دولتها و سازمان‌های حامی محیط‌ زیست احترام گذاشت؛ زیرا رابطه مستقیمی با سلامت انسان و زندگی بهینه او دارند.

یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ محیط ‌زیست و منابع طبیعی، کاهش تولید زباله توسط شهروندان است. موضوع زباله نیازمند فرهنگسازی پایه‌ای و اساسی است و برای نیل به این مهم باید پروسه طولانی‌مدت آموزش و در عین حال مشارکت شهروندان سپری شود.
در این میان آموزش و فرهنگسازی به قشر کودک از اهمیت بی‌شماری برخوردار است، زیرا که رده سنی کودکان، بسیار آموزش‌پذیر است و همچنین آموزش در این سنین بسیار ماندگار است.

آموزش در مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی، از طریق استفاده از ابزار کمک آموزشی و تشویقی مانند (مدادرنگی، دفتر) مخصوص این سنین است. مشارکت شهروندان یکی از اصلی‌ترین اصول حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست است و داشتن شهری پاکیزه و سالم، آینده‌ای بهتر برای خودشان و نسل‌های بعدی است. به خاطر داشته باشیم که با کاهش تنها 10درصد تولید زباله منازل، می‌توان هر ساله دو مرکز فرهنگی تاسیس کرد.

کد خبر 29478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز