دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شده‌اند در صنعت مومیایی مصریان باستان یک رسوایی بزرگ را کشف کنند: مومیایی‌هایی که پوچ هستند.

مومیایی

براساس گزارش BBC، دانشمندان در حين پروژه اسكني در موزه منچستر و دانشگاه منچستر دريافتند درحدود يك سوم از نوارهاي پارچه‌اي كه براي موميايي كردن حيوانات از آنها استفاده شده‌است، تنها يك توده پارچه هستند و هيچ حيواني درون آنها نيست. محققان براين باورند از آنجايي كه موميايي‌ حيوانات در آن دوران هداياي مذهبي به شمار مي‌رفتند و بسيار رايج بوده‌اند، ميزان تقاضا براي داشتن اين موميايي‌ها فراتر از حد توان توليد آن بوده‌ و همين عدم توازن منجر به توليد موميايي‌هاي پوچ شده‌است.

محققان موزه و دانشگاه منچستر بي‌سابقه‌ترين پروژه اسكن موميايي‌ها را انجام داده و دريافتند يك سوم موميايي‌هاي حيوانات كه از آن دوران به جا مانده، پوچ هستند. در اين پروژه بيش از 800 موميايي حيوانات مختلف،‌از گربه‌ها گرفته تا كروكوديل با استفاده از اسكن پرتو ايكس مورد بررسي قرار گرفتند.

نتايج نشان دادند يك سوم از موارد اسكن شده حاوي بدن كامل حيوانات است، يك سوم ديگر حاوي بخش‌هايي از بدن حيوانات بوده‌ و يك سوم نهايي نيز تنها توده‌اي از پارچه كتان‌اند كه با استفاده از موادي مانند گل، چوب، صدف، پر و ديگر مواد زيستي به شكل حيوان درآمده‌اند.

موميايي حيوانات برخلاف موميايي انسان‌ها كه به منظور محافظت از جسد در زندگي پس از مرگ صورت مي‌گرفتند،‌ پيشكش‌هايي مذهبي به شمار مي‌رفتند.

به گفته محققان،‌مصريان باستان خداياني در قالب بدن‌هاي حيوانات را پرستش مي‌كرده‌انداز اين رو موميايي‌هاي حيوانات نوعي ارتباط با قلمرو خدايان محسوب مي‌شده‌است. اين موميايي‌ها هدايايي نذري بوده‌اند، درست مانند شمع‌هايي كه به مكان‌هاي مقدس اهدا مي‌شوند. در آن دوران مصري‌ها به همراه يك موميايي به معبدي مي‌رفتند و موميايي را به روحاني معبد هديه مي‌دادند و وي نيز تمامي موميايي‌هاي اهدا شده را در جايي دفن مي‌كرد.

تاكنون بيش از 30 مقبره زيرزميني يا كاتاكومب در مصر كشف شده‌است كه از كف تا سقف هريك از آنها به ميليون‌ها موميايي يك نوع حيوان اختصاص يافته‌است، به بياد ديگر هر مقبره مختص يك نوع حيوان است. دانشمندان تعداد حيواناتي كه مصريان باستان موميايي كرده‌اند را 70 ميليون تخمين زده‌اند. اما به گفته آنها، معمولا زيباترين موميايي‌ها، پوچ هستند و درون آنها خالي است.

با توجه به تعداد بالاي موميايي‌ها،‌محققان احتمال مي‌دهند موميايي كردن حيوانات در آن دوران يك صنعت بوده و در مقياس صنعتي انجام مي‌گرفته‌است و از آنجايي كه اكثر حيوانات در جواني كشته شده و موميايي شده‌اند، برنامه پرورش حيوانات ويژه‌اي از اين صنعت پشتيباني مي‌كرده‌است. با اين‌وجود،‌دست‌اندركاران اين صنعت توانايي پاسخگويي به تقاضاي بالاي بازار را نداشته‌اند و از اين رو موميايي‌هاي خالي از حيوان و يا موميايي‌هايي را كه از موادي مرتبط با حيوانات پر شده‌بودند را در اختيار مشتري‌هايشان قرار مي‌داده‌اند.

کد خبر 294745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha