همشهری آنلاین: فواد معصوم رییس جمهوری عراق در آستانه سفر رسمی به تهران در مصاحبه اختصاصی با ایرنا درباره روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و نقش ایران در کمک به دولت و ملت عراق در جنگ علیه داعش صحبت کرد.

به گزارش ايرنا، فواد معصوم، با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق یک روابط ریشه دار بر مبنای اشتراکات قومی، دینی، فرهنگی با بیش از یک هزار کیلومتر مرز مشترک است، گفت: از هنگام تشکیل نظام جدید در عراق، روابط تهران، بغداد، روابطی ممتاز و عالی در همه زمینه ها بوده است.

وی با بیان اینکه این موضوع را با سایر طرف های خارجی نیز مطرح کرده ایم، افزود: ما در ملاقات هایمان با شخصیت های جهانی، در توضیح روابط تهران و بغداد همواره سخن گفته و تاکید کرده ایم که روابط ما منبعث از همان اشتراکات محکم تاریخی است و ما ایران را از نگاه خود می بینم، نه از پنجره دیگران .

رییس جمهوری عراق، روابط دو کشور را روابطی راهبردی دانست و افزود: بر همین اساس است که می بینیم ایران اولین کشوری است که با ارسال کمک های نظامی، به حمایت از عراق در جنگ علیه داعش اقدام کرد.

وی گفت: هم اکنون روابط ما در سطح عالی در همه زمینه ها، از جمله اقتصادی، فرهنگی و نظامی، جریان دارد و ما تلاش می کنیم که این روابط هرچه بیشتر گسترش یابد.

فواد معصوم، تبادل هیات‌های عالی میان دو کشور را بطور مستمر در طول سال، بیانگر عمق این روابط دانست و دیدارهای رسمی میان مقامات دو کشور را بسیار مهم توصیف کرد.

 

محورهای مذاکرات و رایزنی‌های معصوم در تهران ، سووال دیگری بود که از وی پرسیدیم. وی با بیان اینکه 'این اولین سفر رسمی من به تهران پس از تصدی پست ریاست جمهوری عراق است'، گفت: مسایل و موضوعات مشترک زیادی داریم که آنها را در تهران پی خواهم گرفت.

روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مسایل جاری منطقه از جمله محورهایی است که رییس جمهوری عراق گفت که در تهران با رییس جمهوری و دیگر مقامات ایرانی بررسی خواهد کرد.

وی افزود: در این سفر سه وزیر کابینه عراق همراه من خواهند بود، یکی از آنان وزیر محیط زیست است که با توجه به اهمیت و ضرورت پیشگیری از پیشروی کویر و تخریب محیط زیست، نیاز به همکاری های گسترده داریم و البته در این زمینه همکاری کشورهای منطقه نیز ضرورت دارد.

رییس جمهوری عراق، وزیر تجارت را دیگر عضو هیات همراهش به تهران معرفی کرد و گفت: ما دارای همکاری های تجاری خوب و گسترده ای با ایران هستیم که برای گسترش هرچه بیشتر این روابط لازم است زمینه های همکاری را آسان سازی کنیم و این مسایل نیز نیازمند مذاکرات جدی و مداوم است.

سومین وزیر همراه رییس جمهوری عراق، وزیر گردشگری است که حوزه آن با تبادل سالانه حدود چهار میلیون مسافر و گردشگر میان دو کشور، از مهمترین زمینه های روابط دو کشور محسوب می شود.

فواد معصوم گفت: مباحث در این حوزه خیلی اهمیت دارد و ضروری است که مشکلات و موانع بر سر راه گردشگری دو کشور برداشته شود.

وی در عین حال، مسایل جاری در منطقه را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و اضافه کرد که با توجه به اینکه ایران و عراق، دو کشور مهم منطقه محسوب می شوند، در تهران درباره مسایل منطقه ای بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

  • حضور ایران در عراق برادرانه است

رییس جمهوری عراق در ادامه این گفت وگو، در پاسخ به سووالی درباره برخی منتقدان حضور ایران در کنار عراق در جنگ علیه داعش، گفت: ما اعتقاد داریم که حضور ایران و کمک این کشور در جنگ علیه داعش، اقدامی برادرانه است.

وی در توضیح مساله حمایت فوری ایران از عراق در روزهایی که داعش این کشور را تهدید می کرد، افزود: خطر داعش نه تنها عراق و ایران، بلکه تمام منطقه را تهدید می کرد و اگر این گروه تروریستی در عراق موفق شده بود، این تنها ایران نبود که تهدید می شد، بلکه خطر داعش برای همه کشورهای همسایه اعم از ترکیه، اردن، عربستان و کویت و حتی کشورهای خارج از منطقه مشکل امنیتی ایجاد می کرد.

از رییس جمهوری عراق به عنوان مقامی که بطور مستقیم در جریان همکاری ها و روابط تهران و بغداد قرار دارد و بر آن نظارت می کند، سووال کردیم که پاسخ وی به آنها که در خصوص نقش ایران در عراق تبلیغات منفی به راه انداخته اند، چیست، وی تاکید کرد: ما حضور ایران را در عراق، دخالت در امور داخلی تلقی نکرده و منفعت طلبانه هم نمی دانیم و اعتقاد داریم کمک های ایران مثبت و به موقع بوده است.

وی در این خصوص توضیح داد: هر کشوری در دنیا به دنبال امنیت ملی خود است. داعش زمانی که بخشی هایی از عراق را اشغال کرده بود، امنیت ایران و مرزهای آن را تهدید می کرد.

وی اضافه کرد : ایران کمک های خود را فوری به عراق تقدیم کرد که در چارچوب روابط مستحکم و گسترده دو کشور بود.

فواد معصوم ادامه داد: از طرف دیگر باید توجه داشت که اگر داعش بر کل عراق مسلط می شد، این تهدید تنها متوجه ایران نبود، بلکه امنیت همه کشورهای منطقه و حتی جهان را به خطر می انداخت.

  • ادامه جنگ در یمن، برای منطقه مشکل زا و توافق میان دولت های منطقه بهترین راه حل است

رییس جمهوری عراق در ادامه گفت و گو با ایرنا، ادامه جنگ را برای مردم یمن خسارت بار دانست و گفت که اعتقاد دارد که استمرار این جنگ، منطقه را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.

فواد معصوم در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا جنگ راه حل مناسبی برای حل مشکلات جاری منطقه است، تاکید کرد: من جنگ برضد تروریسم و گروه های تروریستی را ضروری می دانم، اما جنگ بین دولت های منطقه اصلا به صلاح نیست و ما آن را رد می کنیم.

وی افزود: من در نشست اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر نظرم را به صراحت گفتم و تاکید کردم که اقدام نظامی، راه حل مناسبی برای حل مشکلات نیست و طرف ها باید پای میز مذاکرات بنشینند و با گفت وگو مسایل را حل کنند، چرا که به اعتقاد ما، 'هزار ساعت گفت وگو بهتر از یک ساعت جنگ' است.

از رییس جمهوری عراق سووال کردیم، آیا شما در خصوص بحران کنونی یمن با طرف مقامات عربستان رایزنی و گفت و گو داشته اید، وی پاسخ داد: من در شرم الشیخ نظرم را در حضور همه گفتم.

وی با بیان اینکه 'به نظر ما توافق میان دولت های منطقه بهترین راه حل و به نفع همه است'، چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و عربستان را از کشورهای مهم منطقه معرفی کرد و گفت: این کشورها باید در خصوص مسایل مختلف منطقه، ضمن گفت وگو و همکاری و تعامل، به فرمولی از توافق برسند و این امر برای منطقه بسیار مهم است.

رییس جمهوری عراق تاکید کرد که گفت وگوها و تلاش های دیپلماتیک این چهار کشور به ایجاد ثبات و امنیت در سراسر منطقه خواهد انجامید.

از فواد معصوم پرسیدیم، به عنوان یک سیاستمدار، آیا امیدی برای پایان این بحران منطقه ای قایل هستید، که وی گفت: اکنون صداهایی برای پایان دادن به این جنگ شنیده و نشانه هایی دیده می شود و ما نیز موافق راه حل غیر نظامی برای خاتمه دادن به این بحران هستیم.

وی در خصوص حساسیت‌های منطقه نیز افزود: منطقه ما نیاز به استقرار ثبات و آرامش دارد.

  • توافق هسته ای به ثبات منطقه کمک می کند

رییس جمهوری عراق درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 نیز تاکید کرد که توافق بین تهران و این گروه به استقرار ثبات و امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

درباره توافق احتمالی هسته ای ایران با غرب از رییس جمهوری عراق سووال کردیم و پرسیدیم که برخی ها ادعا می کنند که این توافق امنیت منطقه را تهدید می کند، آیا شما با این دیدگاه موافق هستید، وی پاسخ داد: قطعا با این دیدگاه موافق نیستم. چرا که اعتقاد داریم نتیجه توافق ایران و گروه 1+5 به استقرار و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد که بر خلاف برخی ادعاها، بیانیه سوییس قطعا به کاهش تنش در منطقه کمک کرده است .

رییس جمهوری عراق در ادامه این گفت وگو در پاسخ به سووالی درباره ریشه های افراط گرایی در منطقه و تبعات آن برای ملت ها، گفت: من مخالف هرگونه افراط گرایی هستم، چه قومی، چه سیاسی و چه مذهبی و دینی، چرا که افراط گرایی در هر شکل آن خطرناک است و جوامع را دچار شکاف و تقسیم می کند.

وی افزود: به همین دلیل سیاست های اقلیمی و بین المللی نباید دچار افراط گرایی شود و روابط و مناسبات باید بر اساس گفت وگو و تفاهم تنظیم شود.

فواد معصوم اضافه کرد: ما در عراق، سال‌ها از افراط گرایی صدام حسین زجر کشیدیم، جنگ علیه ایران، اشغال کویت و استفاده از سلاح شیمیایی علیه کردها (حلبچه) که همه اینها حاصل افراط گرایی های سیاسی بود.

رییس جمهوری عراق، با اشاره به فجایع گروه های تکفیری و تروریستی در عراق، گفت: اکنون ما در عراق به دنبال صلح می گردیم و برای کشور ما، صلح و مصالحه خیلی ضروری و حیاتی است.

وی توافق و مصالحه میان گروه‌های سیاسی را گام مهمی در مسیر مصالحه اجتماعی در عراق دانست و افزود: ما به دلیل افراط گرایی ها دچار مشکلات عمیق شده‌ایم، به عنوان مثال عشایر ما دو دسته شده اند، یک گروه با داعش و گروهی در مقابل داعش قرار دارند که این شکاف ها تمام جامعه عراق را تهدید می کند.

رییس جمهوری عراق سپس توضیح داد من جمعه شب با رهبران ائتلاف های پارلمانی جلسه داشتم و به توافقاتی رسیدیم، اما هنوز در خصوص ساز و کار این مصالحه به توافق نرسیده ایم که در جلسه ای با سران قوا و نیز دادگاه عالی عراق، پس از سفر به تهران، آن را پی خواهیم گرفت و امیدوارم به نتیجه برسیم.

کد خبر 294643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha