یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز شنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) اعلام کرد که لیبریا پس از ۴۲ روز مداوم - دو برابر حداکثر دوره پنهانی این بیماری مرگبار- بدون موارد جدید بیماری، اکنون عاری از ابولا است.

به گزارش آسوشیتدپرس الن جانسون سیرلیف، رئیس‌جمهور لیبریا، با وجود آنکه از رسیدن به این شاخص استقبال کرد، گغت آسیب ناشی از بدترین شیوع ابولا در تاریخ «جای زخمی بر وجدان جهان است.»

او گفت، برای برخی از بازماندگان «یک نسل طول می‌کشد تا این درد و سوگ تسلی یابد.»

در عین حال، موارد جدیدی از بیماری از دور کشور همسایه، سیرالئون و گینه - دو کشور دیگری که سخت‌ترین شیوع ابولا را داشته‌اند- گزارش شده است. مقامات لیبریا گفتند درباره اینکه پایان ابولا در ابولا را جشن بگیرند، محتاط هستند، چرا که ادامه حضور بیماری در این منطقه به معنای آن است که فقط گذر یک بیمار از مرز به لیبریا می‌تواند باعث ظهور دوباره موارد بیماری شود.

سیرلیف، روز شنبه از مراکز بهداشتی در مونرویا، پایتخت این کشور، بازدید کرد و با پزشکان و پرستاران عکس دسته‌جمعی گرفت. حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی در مقابله با ابولا در لیبریا جان خود را از دست دادند.

او از آسیبی که در نتیجه شیوع بیماری به کشورش که فقط یک دهه از جنگ داخلی مصیبت‌بارش می‌گذرد، شکوه کرد.

پاسخ بین‌المللی به شیوع ابولا به خاطر بسیار کند و غیرموثر بودن به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. سریف، در عین اینکه یاری همکاران بین‌المللی برای رساندن موارد ابولا را در این کشور به صفر ستود، گفت : «یاری‌رسانی شروع کندی داشت.»

او گفت: «بنابراین، بگذارید اعلام امروز فراخوانی برای دست‌های سازنده دنیای بهتری باشد که ابولا نتواند به آن دسترسی یابد. این کمترین کاری است که می‌توان برای یادبود عزیزان از دست از رفته‌مان انجام داد.»

کد خبر 294599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha