همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهتمام و توجه دولت به اهمیت منابع طبیعی، گفت: امسال برای بودجه مهار آتش‌سوزی احتمالی در جنگل‌ها، پیش‌بینی لازم صورت گرفته است.

برای مهار آتش در جنگل‌ها بودجه لازم پیش‌بینی شده است

به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار روز پنجشنبه در حاشیه مانور مهار آتش در جنگل ملی گلستان گفت: 25 نقطه در جنگل گلستان مکان‌سنجی شده تا دستگاه‌های سنجش سنسور هوا به منظور اطلاع‌رسانی و اقدام سریع برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی در این مناطق نصب شود.

وی در خصوص اعتبار حفاظت از جنگل ملی گلستان و جزییات آن عدد و رقمی را بیان نکرد.

ابتکار در ادامه هدف از برگزاری این مانور را ایجاد هماهنگی بین بخشی و بین استانی برای مقابله با آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: وظیفه ویژه همه ما حمایت و حفاظت از عرصه‌های جنگلی است و آتش‌سوزی یکی از دلایل تخریب جنگل است.

ابتکار افزود: جنگل گلستان در عرصه ملی و بین‌المللی دارای اهمیت بسیار است و با انجام این مانور می‌توانیم با آمادگی کامل به مقابله با آتش‌سوزی احتمالی برویم.

وی از مردم و مسافران خواست هنگام ورود به پارک‌های ملی و عرصه‌های منابع طبیعی از افروختن آتش خودداری کنند چراکه به ویژه در فصل تابستان و گرما جنگل‌ها خشک و احتمال وقوع آتش تشدید می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: همه استان‌ها باید با هم همکاری داشته باشند تا اگر استانی کمبود دارد این نقصان برطرف شود و در این زمینه مشارکت همه دستگاه‌ها دارای اهمیت است و در این بین بحث آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار نقش‌آفرین خواهد بود.

در این مانور با مشارکت استان‌های خراسان شمالی، گلستان و سمنان که استانداران استان‌های مذکور نیز حضور داشتند، معاونین وزارت کشور، راه و شهرسازی و مسئولان سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشور، جمعیت هلال احمر، استانداری گلستان و نیز نیروهای مردمی حضور و مشارکت داشتند.

همچنین با اجرای این مانور عملیات احداث پایگاه مهار آتش در جنگل ملی گلستان آغاز شد.

هر ساله با آغاز فصل گرما و افزایش سفرهای درون شهری و حضور گسترده مردم در گردشگاه‌های طبیعی، احتمال بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی کشور نیز بیش‌تر می‌شود.

در سال‌های گذشته مناطقی همچون زاگرس، میانکاله و جنگل گلستان در بهار و تابستان دچار آتش‌سوزی شد.

جنگل گلستان با حدود 92 هزار هکتار مساحت در 30 کیلومتری شرق شهرستان زیبای گالیکش و در منتهی‌الیه حوزه استحفاظی استان گلستان به سمت خراسان شمالی قرار دارد.

این بوستان با اقلیم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم‌اندازهای طبیعی به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکوتوریسم‌های طبیعی آن علاوه بر بحث گردشگری به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی از اهمیت زیادی برای محققان و دانش پژوهان برخوردار است.

پارک ملی گلستان در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره انتخاب شد و از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

جنگل یا پارک ملی گلستان منطقه‌ای است که یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و افزون بر نیمی از پستانداران کشور را در خود جای داده است.

این بوستان از نظر طبقه‌بندی اقلیمی دارای سه اقلیم متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است و به همین دلیل پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل‌های انبوه دارد.

کد خبر 294530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha