جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

درحالی‌که درگیری‌ها میان گروه‌های مختلف در خاک سوریه ادامه دارد، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند برنامه آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه در اردن و ترکیه را آغاز کرده‌اند.

سوریه

همزمان گزارش‌ها از ادامه انتقال سلاح و مهمات از طريق خاك تركيه به سوريه حكايت دارد.طبق اعلام وزارت دفاع آمريكا، آموزش نخستين گروه از نيروهاي مخالف دولت سوريه، شامل 90نفر، در خاك اردن آغاز شده و قرار است آموزش گروه دوم نيز طي امروز و فردا در خاك تركيه آغاز شود. كشورهاي قطر و عربستان سعودي نيز پس از اين دو كشور محل آموزش نيروهاي مخالف دولت سوريه خواهند بود. قرار است طي يك سال، 15هزار نيرو در 4پايگاه در كشورهاي مذكور آموزش ببينند و مسلح شوند. 450مربي آموزش نظامي كه 350نفر از آنها را نيروهاي آمريكايي تشكيل مي‌دهند در اين پايگاه‌ها كار آموزش را بر عهده خواهند داشت.

برنامه «آموزش و تجهيز» نيروهاي مخالف دولت سوريه سال گذشته به درخواست اوباما و با اختصاص بودجه 500ميليون دلاري از سوي كنگره به تصويب رسيد. با شكل‌گيري ائتلاف كشورهاي غربي و عربي عليه گروه داعش، اوباما تصميم گرفت نيروهاي مخالف دولت سوريه را مورد حمايت قرار دهد تا در كنار انجام حملات هوايي عليه مواضع نيروهاي داعش، روي زمين هم حرفي براي گفتن داشته باشد. بودجه كلي درخواست شده از سوي دولت آمريكا، 1.1ميليارد دلار است.

آسوشيتدپرس ضمن اعلام خبر آغاز آموزش نيروهاي مخالف دولت سوريه، به نقل از اشتون كارتر وزير دفاع آمريكا نوشت: «اين نيروها تنها براي مبارزه با نيروهاي داعش در سوريه آموزش داده مي‌شوند.» با وجود اينكه آمريكايي‌ها هدف برنامه خود را مبارزه با داعش در خاك سوريه اعلام كرده‌اند اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد آمريكا علاوه بر اين، به‌دنبال تقويت نيروهاي مخالف دولت سوريه با هدف تحت فشار قرار دادن بشاراسد است. كنگره آمريكا هم در زمان تصويب اين بودجه اعلام كرده بود بودجه آموزش نيروهاي مخالفت دولت سوريه را به 2دليل تصويب كرده است: اول، براي جنگ با نيروهاي داعش و دوم، براي افزايش فشار به بشار اسد براي بالا بردن قدرت چانه زني در مذاكرات احتمالي در آينده.

همزمان رويترز در گزارشي اعلام كرد به اسنادي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد بخشي از استراتژي دولت آمريكا ضمن مبارزه با داعش در سوريه تحت فشار قرار دادن اسد با گسترش مناطق تحت كنترل نيروهاي مخالف دولت در سوريه است.

  • تركيه و بازي دوگانه

تركيه از زمان آغاز حملات هوايي كشورهاي عضو ائتلاف عليه داعش كه از‌ماه آگوست سال گذشته (شهريور1393) ابتدا در عراق و يك‌ماه بعد از آن در سوريه آغاز شد، از اين حمله‌ها پشتيباني كرده اما هميشه خواستار گسترش دامنه حملات هوايي به مواضع نيروهاي دولت سوريه بوده است. مقام‌هاي تركيه به‌طور رسمي اعلام كرده‌اند خواستار بركناري بشار اسد هستند. همراهي تركيه با برنامه آمريكايي‌ها براي آموزش نيروهاي مخالف دولت سوريه در حالي صورت مي‌گيرد كه از زمان آغاز درگيري‌هاي داخلي سوريه، خاك تركيه محل ورود نيروهاي خارجي با هدف پيوستن به تروريست‌هاي داعش و كريدور اصلي انتقال سلاح و مهمات براي اين نيروها بوده است.

روزنامه نيويورك تايمز هفته گذشته در گزارشي از ورود حجم بالايي از كودهاي شيميايي به‌صورت روزانه از گذرگاه مرزي شهر آقچاقلعه تركيه به سوريه خبر داده است. طبق گزارش خبرنگار نيويورك تايمز، طي 2روزي كه او در اين شهر حضور داشته، 4بار كاميون‌هاي حمل كود شيميايي را ديده كه از گذرگاه مرزي آقچاقلعه عبور كرده‌اند و به سمت شهر تل‌ابيض در خاك سوريه رفته‌اند. تل‌ابيض و مناطق اطراف آن تحت كنترل نيروهاي داعش است.

در گزارش اين روزنامه آمده، اين كودهاي شيميايي كه «نيترات آمونيوم» هستند، براي مصارف كشاورزي توليد مي‌شوند اما در نقاط مختلف جهان توسط گروه‌هاي تروريستي براي ساخت بمب مورد استفاده قرار مي‌گيرند. يكي از فعالان سياسي ترك به خبرنگار نيويورك تايمز گفته هيچ‌كسي شك ندارد كه «اين كودها نه براي مصارف كشاورزي بلكه صرفا براي ساخت بمب وارد سوريه مي‌شوند».

كودهاي شيميايي با كاميون و گاري به آن طرف مرز منتقل مي‌شوند. به گفته ساكنان محلي، روند انتقال اين كودها از چند‌ماه پيش آغاز شده است. از تركيب بنزين و نيترات آمونيوم براي ساخت بمب استفاده مي‌شود. در بسياري از عمليات‌هاي تروريستي در خاك افغانستان و عراق و همچنين در بسياري از بمبگذاري‌هاي نيروهاي داعش، از اين نوع بمب‌ها استفاده شده است. قدرت تخريبي اين نوع بمب 85درصد ماده منفجره تي‌ان‌تي اعلام شده است.

  • بازداشت دادستان‌هاي افشاگر در تركيه

روز پنجشنبه مقام‌هاي امنيتي تركيه در اقدامي جنجالي، 4دادستان و يكي از مقام‌هاي نظامي اين كشور را به جرم براندازي و جاسوسي بازداشت كردند. اين افراد سال گذشته در پي بازرسي از كاميون‌هاي حمل سلاح و مهمات كه خاك تركيه را به مقصد سوريه ترك مي‌كردند از كار بركنار شده بودند. براساس اسناد منتشر شده در سال گذشته، اين كاميون‌ها متعلق به آژانس امنيت ملي تركيه (ام‌آي‌تي) بوده است.

کد خبر 294470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha