دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

جمیل علیزاده شایق*: وقتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در راستای نیل به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی خبرهایی را اعلام می‌کنند باید برای نیل به این مهم علامت‌هایی را هم ارائه کنند.

از یک سو اعلام می‌شود که نهایتا تا 2 سال آینده در تولید برنج به خودکفایی خواهیم رسید، اما هیچ علامتی در بین مسئولان برای اینکه بخواهند در برنج خودکفا شویم دیده نمی‌شود.
به عبارت دیگر وقتی مسئولان وزارت بازرگانی روز به روز نیاز کشور به واردات برنج را بیش از قبل اعلام می‌کنند، مشخص می‌شود که این مسئولان سخنان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی برنج را قبول ندارند.
سال گذشته حدود 3 میلیون و 100 هزار تن برنج از اراضی شالیزاری کشور برداشت شده است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این مقدار به بیش از 3 میلیون و 350 هزار تن برسد.
در این راستا مسئولان اعلام می‌کنند که خودکفایی کامل در تولید برنج تا 2 سال آینده محقق خواهد شد.
این در حالی است که عده‌ای از مسئولان اعلام می‌کنند که واردات فعلی برنج ناشی از آن است که با توجه به فقدان زیر ساخت‌های لازم برای ساخت ماشین‌های مورد نیاز کشت برنج، چاره‌ای جز واردات وجود نداشته است.
باید به این نکته توجه شود که هم‌اکنون استان مازندران با 239 هزار هکتار اراضی شالیزاری، 38 درصد سطح زیر کشت اراضی شالیزاری کشور را با تولید یک میلیون و 362 هزار و 300 تن شلتوک (4 درصد تولید) به خود اختصاص داده است. از این رو مسلما با اعمال مدیریت صحیح و همه‌جانبه در زمینه مسائل زیربنایی مکانیزاسیون، مصرف اصولی نهاده‌ها و اعمال روش‌های به‌زراعی، می‌توان با بهره‌گیری از حداکثر پتانسیل‌های تولید به خودکفایی در این محصول مهم دست یافت.
البته ناگفته نماند که با توجه به محدودیت توسعه سطح زیر کشت برنج کشور و کاهش احتمالی آن به دلیل موضوع خشکسالی و عوامل دیگر، باید افزایش تولید عمدتاً از طریق ارتقای عملکرد در واحد سطح با توسعه کشت ارقام پر محصول، ترویج بذر هیبرید، کاهش ضایعات با اصلاح ساختار کارخانه‌های شالیکوبی، توسعه مکانیزاسیون در مراحل مختلف و کاهش هزینه تولید برنج به منظور تنظیم درآمد و ارتقای شرایط اقتصادی شالیکاران، مد نظر قرار گیرد.
بر اساس آمار رسمی‌گمرک در 11 ماهه اول سال 1385، یک میلیون و 200 هزار تن و در5 ماهه اول سال 86 نیز حدود 400 هزار تن برنج به داخل وارد شده است، البته این میزان جدای از برنج‌هایی است که به صورت قاچاق وارد می‌شود.
طبق تایید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای تامین برنج کلیه جمعیت ایران و میهمانان افغانی، حداکثر به 400 هزار تن واردات برنج نیاز است نه بیشتر.

*دبیر انجمن برنج ایران

کد خبر 29430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز